• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon av Er som saknar sin AP ?

Är det verkligen den då? Känns märkligt att polisen skulle gå ut med bild på ett upphittat föremål på det sättet även om artikeln antyder det

Är det verkligen den då? Känns märkligt att polisen skulle gå ut med bild på ett upphittat föremål på det sättet även om artikeln antyder det
De verkar ju tro att det finns någon unik märkning på baksidan så jag antar att de inte känner att de behöver vara särskilt hemliga med framsidan. Ska jag våga mig på en spontan gissning så är det väl Special Edition no. 69 / 420 eller LeMans Winner eller något i den stilen.

I dagens Expressen:

Hade varit intressant att veta hur/var den hittades samt varför den, med tanke på det höga värdet, "ligger och skräpar" hos polisen...

Dock så hittar jag ingen AP chrono med vitt datumhjul med dom subdialsen?

Äkta? Om det är den faktiska klockan på bilden dvs…
Klockan på bilden ser inte speciellt äkta ut. Ser ut som en blandning mellan 39mm och 41mm. Datumhjul, visare och tavla matchar inte
Edit: sen är subdialsen lustiga...

Senast ändrad:
Stämmer verkligen sub-dials med en äkta AP? Urverk med 24 timmars visning kl 3 och 60 minuters-chrono kl 9 brukar sitta i fejkklockor.

Exakt samma info i sub-dials som denna Breitling som är fejk.

Senast ändrad:
Stämmer verkligen sub-dials med en äkta AP? Urverk med 24 timmars visning kl 3 och 60 minuters-chrono kl 9 brukar sitta i fejkklockor.

Exakt samma info i sub-dials som denna Breitling som är fejk.

Seikos Meca-quartz i den där AP'n alltså :oops: ?

SVT gjorde reportage om klockan igår. Det är verkligen märkligt att polisen hävdar att den är äkta utan att uppenbarligen inte bett någon kunnig titta på den.
Jag mejlade SVT tidigare idag. Försökte förklara hur man kan se att den är fejk, bl a att den där 24-timmars subdial har en timvisare som följer den stora timvisaren och att detta (mig veterligen) bara återfinns på japanska quartz-verk. Iaf definitivt inte på något AP-verk. Har inget avogt till Polisen i allmänhet men tänkte att denna gång skall dom få krypa till korset. Tänker på den som lämnat in klockan också, ev få tillbaka en fejk ovetandes? Fick detta svar:

1704461111469.png

När har Polisen blivit klockexperter? De borde väl rimligtvis tagit hjälp av någon värderare eller AD som kan verifiera äkthet innan de så säkert står fast vid att den är äkta. Alternativt är det inte klockan på bilden som upphittats nu.

@Stefan S eller nån annan, har ni kontaktat polisen eller bara SVT?

När har Polisen blivit klockexperter? De borde väl rimligtvis tagit hjälp av någon värderare eller AD som kan verifiera äkthet innan de så säkert står fast vid att den är äkta. Alternativt är det inte klockan på bilden som upphittats nu.

Jag har kontaktat DN, SVT och Polisen. Har varit tydlig med att klockan på bilden inte är äkta.

Bara SVT. Tänkte först mejla polisen men det kändes som en journalist är bättre på att driva det efter att ha fått lite underbyggda fakta. Det är nog helt enkelt väldigt svårt för en privatperson/lekman att bli tagen på allvar av Polisen med såna här kommentarer. Om SVT kontaktar typ Mikael Wallhagen blir det ju något helt annat !

Har du sett bilder på annat hittegods som är på det faktiska godset på polisens hemsida? Jag håller det inte för speciellt troligt. Dom har helt enkelt bara plockat en bild ifrån nätet
Jag gissar från höften att man använt en bild på en beslagtagen fejk-AP som inte har med den aktuella att göra och på så vis behöver man vare sig visa den faktiskt upphittade klockan eller ljuga om upphovsrätten till bilden.

Men jag brukar ha fel

Har du sett bilder på annat hittegods som är på det faktiska godset på polisens hemsida? Jag håller det inte för speciellt troligt. Dom har helt enkelt bara plockat en bild ifrån nätet
Fast vad är det för bild de plockat från nätet? Den går inte att googla fram hur man än försöker så hur lyckades polisen med det i så fall? Och inte skulle de skrivs foto: Polisen om det inte var deras bild? Kan du hitta bilden på nätet i något annat sammanhang än detta? Polisen skulle alltså ha lyckats hitta en bild av en AP kopia som ingen annan kan hitta?

Polisen publicerar normalt inte bilder på hittegods. Detta är en kungörelse. Låter märkligt att man ska ta en annan klocka om man ändå måste bevisa ägarskapet genom kvitto eller beskriva hur baksidan ser ut. De kunde ju lika gärna skippa bilden i så fall. Allt är märkligt i detta ärende.

Polisen publicerar normalt inte bilder på hittegods. Detta är en kungörelse. Låter märkligt att man ska ta en annan klocka om man ändå måste bevisa ägarskapet genom kvitto eller beskriva hur baksidan ser ut. De kunde ju lika gärna skippa bilden i så fall. Allt är märkligt i detta ärende.
Jo man får lite känslan av att de trålar, oklart efter vad men givet de inblandade komponenterna så får man ju sina misstankar

Fast vad är det för bild de plockat från nätet? Den går inte att googla fram hur man än försöker så hur lyckades polisen med det i så fall? Och inte skulle de skrivs foto: Polisen om det inte var deras bild? Kan du hitta bilden på nätet i något annat sammanhang än detta? Polisen skulle alltså ha lyckats hitta en bild av en AP kopia som ingen annan kan hitta?
1704480420578.png

Det var inte jätte svårt att googla fram denna, som dessutom har 8/16/24 i den högra tavlan.
Expressen hänvisar till vart DOM hämtat bilden, Polisen har däremot ingen fotobyline till sin bild. Det betyder antagligen bara att Polisen inte bryr sig om upphovsrätt till bilder på fake ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp