• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon av Er som saknar sin AP ?

Det lär inte vara klockan på bild i Expressen som är den faktiskt upphittade

Har du sett bilder på annat hittegods som är på det faktiska godset på polisens hemsida? Jag håller det inte för speciellt troligt. Dom har helt enkelt bara plockat en bild ifrån nätet

Det betyder antagligen bara att Polisen inte bryr sig om upphovsrätt till bilder på fake ;)

Jag tror fortfarande inte klockan på bilden är den upphittade

antagligen bara inlagd som "exempel".

Upphovsrätten lär dom inte bry sig om

annars hade dom behövt ha fotografens namn ihop med bilden.

Jag tror inte polisen lägger resurser på att fota hittegods över huvud taget, och vet inte om det är brukligt heller...

Fotografen till en bild äger upphovsrätten, oavsett vad bilden föreställer.

Tråden blir för spekulativ och larvig att fortsätta följa. Intresset har svalnat.

Ridå

Nejdå

Marcel Watches kallas in som expert....
marcel.jpg

För att sammanfatta lite så kan vi konstatera att polisen meddelat att det är just den klocka på bilden de publicetat som detta handlar om. Vi kan även konstatera att det inte hittats någon AP referens som stämmer med klockan på bilden men däremot en fejkklocka som set ut exakt som klockan på bilden, detta leder till slutsatserna att:

*Klockan som hittats och lämnats in är 100% fejk.

*Polisens kompetens att avgöra om klockor är äkta eller inte är i princip obefintlig.

Polisen har också sagt att klockan är äkta, hur ställer du dig till det?

För att sammanfatta lite så kan vi konstatera att polisen meddelat att det är just den klocka på bilden de publicetat som detta handlar om. Vi kan även konstatera att det inte hittats någon AP referens som stämmer med klockan på bilden men däremot en fejkklocka som set ut exakt som klockan på bilden, detta leder till slutsatserna att:

*Klockan som hittats och lämnats in är 100% fejk.

*Polisens kompetens att avgöra om klockor är äkta eller inte är i princip obefintlig.
* Detta löser hela mysteriet med varför ingen har efterlyst den som saknad. Case closed. 🔒

.....

Polisen vet givetvis att kopior existerar när det gäller saker som dyra klockor, handväskor etc. Det krävs förstås rutiner för att avgöra detta på alla föremål dom får in eller beslagtar. Det duger ju inte att det handlar om individuella handläggares eget kunnande att på egen hand försöka avgöra detta. Då och då blir det fel... det gäller alla verksamheter och det vet vi alla som har eller har haft ett arbete. Då får man analysera vad som har gått fel och se vad man kan göra för att förbättra rutinerna. Sånt här är ju också en fråga om pengar och kanske ffa resurser.

Precis som när kopior har kommit ut till auktion så kan man tro att vi här har ett annat fall när det helt enkelt har gått fel. Polisen vet ju precis som vi allt som har skrivits och kanske funderar som bäst på -Vad gör vi nu?

Man kan inte dumförklara en yrkeskår. Om inte annat så finns det klockkunniga poliser som är medlemmar här, jag har själv träffat och gjort affärer med sådana.

Det anmärkningsvärda är det mediala genomslaget på just denna klocka. Det är inte första gången dom gått ut med dyra klockor på det här sättet på sin hemsida men det brukar inte blir mer än än så.

Nu yrar du. För fotografier som inte har konstnärligt syfte går det utmärkt att avtala bort upphovrätten. Ett typiskt exempel på detta är anställda som tar produktfoton för en arbetsgivare där fotona exempelvis är avsedda att publiceras i en katalog eller webshop. Att någon på Polisens hittegodsavdelning tar ett foto för att polisen ska kunna distribuera detta publikt är ett ypperligt exempel på detta. Snälla undvik att dra ner diskussioner till flashbacknivå med juridikkunskaper från internet och glada killgossniningar. Polisen har tydligt sagt att det är deras eget foto på klockan.
Om man ska vara helt korrekt går det inte att avtala bort upphovsrätten. Upphovsmannen till en bild har alltid upphovsrätten och kan aldrig bli av med den. Däremot kan han avtala bort rätten att använda bilden.

Polisen hade visst inte riktigt koll heller och pudlar.
Bra att vi lägger skattepengar på detta. Fråga ett känt auktionshus om de skulle med gott samvete sälja. Är svaret nej så är det bara att slänga i metallinsamlingen och gå vidare.

Vill ägaren ha tillbaka klockan hade personen nog trätt fram vid det här laget.

Bra att vi lägger skattepengar på detta. Fråga ett känt auktionshus om de skulle med gott samvete sälja. Är svaret nej så är det bara att slänga i metallinsamlingen och gå vidare.

Vill ägaren ha tillbaka klockan hade personen nog trätt fram vid det här laget.

Vore iofs inte första gången ett "känt" auktionshus misstar en fejk AP för en äkta..

Om man ska vara helt korrekt går det inte att avtala bort upphovsrätten. Upphovsmannen till en bild har alltid upphovsrätten och kan aldrig bli av med den. Däremot kan han avtala bort rätten att använda bilden.
Fast enligt svensk lagtext (27 § "Lag om upphovsrätt") så kan man "helt eller delvis överlåta upphovsrätten". Så, jo det går att avtala bort. Fast nu är vi fett OT.

Hmm några tankar kring hela denna storyn.

1. ”Enligt expert värd 500kr” Skulle säga att de experter jag känner snarare skulle värdera den till 0kr

2. Intressant PR trick att ”hitta” och lämna in en kopia på någon svindyr modell hos Polisen för att sen få gratis tid i media och promota en annars helt okänd business. Såklart spekulationer men vad vet jag, hela storyn känns som sagt konstig? 🤷‍♂️

Senast ändrad:
Spontant verkar det som en självuttalad expert som lurade svt att marknadsföra sin e-handelsverksamhet. Den här historien blir bara bättre och bättre
Jag fick också det intrycket och blev så nyfiken att jag frågade reportern om det var han som kontaktat SVT. Att hon duckade frågan och försökte finta mig med det här inklistrade svamlet tolkar jag som att hon bekräftar min misstanke.

"Det är inte helt ovanligt att personer som vi intervjuar har egna verksamheter av olika slag. Däremot undviker vi att nämna försäljning, visa loggor, länka till hemsidor/sociala medier osv."

Men för säkerhets skull har jag nu frågat igen.

Jag fick också det intrycket och blev så nyfiken att jag frågade reportern om det var han som kontaktat SVT. Att hon duckade frågan och försökte finta mig med det här inklistrade svamlet tolkar jag som att hon bekräftar min misstanke.

"Det är inte helt ovanligt att personer som vi intervjuar har egna verksamheter av olika slag. Däremot undviker vi att nämna försäljning, visa loggor, länka till hemsidor/sociala medier osv."

Men för säkerhets skull har jag nu frågat igen.
1704955138111.png

Det framgick ju tydligt i den inlänkade artikeln, eller hur menar du?

Nejdå, inga problem :) Men du skriver att du vill veta vem som tog kontakten, och det framgick ju ifrån början... Men du kanske efterfrågade något mer som du inte skrivit?
Bra. Alltså, jag inser ju att reportern låtit sig utnyttjas. Det jag försöker åstadkomma här är att hon också ska inse det. Har de fått kontakt med han från pantbanken och han från Antikrundan kanske de inte behöver släppa fram någon kotlettfrilla som vill skära emellan när folk säljer AP till varandra, och väljer man att göra det ändå kan man ju med fördel dra finta bort honom istället och kalla honom "märkesentusiast" eller något. Med hot om fängelse i straffskalan om jag försöker smita undan betalar jag för att några gåsleverkommunister på Gärdet ska kabla ut Kreml- och Hamaspropaganda. Bägaren var således ganska full här och gratisreklamen åt kotletten blev tydligen droppen... :)
4fb15747-4fb3-488b-baa5-98f61e46749b.jpeg

Senast ändrad:
Hur mår du
Bra. Alltså, jag inser ju att reportern låtit sig utnyttjas. Det jag försöker åstadkomma här är att hon också ska inse det. Har de fått kontakt med han från pantbanken och han från Antikrundan kanske de inte behöver släppa fram någon kotlettfrilla som vill skära emellan när folk säljer AP till varandra, och väljer man att göra det ändå kan man ju med fördel dra finta bort honom istället och kalla honom "märkesentusiast" eller något. Med hot om fängelse i straffskalan om jag försöker smita undan betalar jag för att några gåsleverkommunister på Gärdet ska kabla ut Kreml- och Hamaspropaganda. Bägaren var således ganska full här och gratisreklamen åt kotletten blev tydligen droppen... :)
Hur mår du?

Hur mår du
Hur mår du?

Tillbaka
Topp