• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon av Er som saknar sin AP ?

Att gå ut i media angående en upphittad klocka är ju minst sagt märkligt 🤔
Inte märkligt alls. Det händer då och då att polisen letar efter ägare till hittegods (häst, hund, ring, osv).

Det som är märkligt är att en klocka värd 500k hamnade på "gatan" och snart 6 dagar senare ingen saknar den.
Jag har mina misstankar men ska låta bli att spekulera.

Precis det kan ju vara nån som supit bort in AP under nyårsnatten. Men när han ser bilden från polisen så är det ju uppenbart inte den klocka som är upphittad. Bara bita ihop och gå vidare.

Vem är Martin Dehlin? Inget återkoppling ifrån Polisen, så spekulationerna i tråden fortsätter...

Man får ändå ge svt (Ellen Pan) en plus i kanten, som omväxling, för att de i texten inte bara förlitar sig på en persons uttalande, utan även frågade en Martin Jonsson på Pantbanken, och Mikael Wallhagen (känd från Antikrundan).

Så länge ingen lyckas identifiera en ref som ska se ut som klockan polisen visar upp känns det väl inte särskilt vågat att utgå ifrån att den är fejk.
Jag tror fortfarande inte klockan på bilden är den upphittade (innan Polisen bekräftat att så är fallet).
Polisen har ingen bildbylline till bilden på sin sida, antagligen bara inlagd som "exempel". Upphovsrätten lär dom inte bry sig om eftersom det uppenbarligen är en fake på bild. Att tro/hoppas att medier idag (då snabba klick regerar) skulle vara källkritiska är tyvärr meningslöst. Men tiden får väl utvisa hur det ligger till. Men fortfarande, ingen återkoppling ifrån Polisen gör att spekulationerna om bilden inte leder någon vart.

Man får ändå ge svt (Ellen Pan) en plus i kanten, som omväxling, för att de i texten inte bara förlitar sig på en persons uttalande, utan även frågade en Martin Jonsson på Pantbanken, och Mikael Wallhagen (känd från Antikrundan).
Ja, men bara gällande bilden. Några andra bilder har väl inte förekommit?

IMG_0177.jpeg

Upphovsrätten lär dom inte bry sig om eftersom det uppenbarligen är en fake på bild.
Hänger inte med här riktigt. Om de fotograferat en kopia hade det väl varit lika lätt att ta en bild av den inlämnade klockan? Eller menar du att de hittat bilden pä nätet eller något och rätten till fotografiet skulle påverkas av att det är en fake som avbildats?

Hänger inte med här riktigt. Om de fotograferat en kopia hade det väl varit lika lätt att ta en bild av den inlämnade klockan? Eller menar du att de hittat bilden pä nätet eller något och rätten till fotografiet skulle påverkas av att det är en fake som avbildats?
Precis, dom har plockat en bild ifrån nätet på en kopia, annars hade dom behövt ha fotografens namn ihop med bilden. Alternativt är polisen okunnig gällande upphovsrätt? Då Expressen publicerade hänvisade dom till att bilden var ifrån polisens sida, dom vet att man måste hänvisa till ursprunget. Men det finns fortfarande inget som säger att det är klockan på bild som är den upphittade.
Jag tror inte polisen lägger resurser på att fota hittegods över huvud taget, och vet inte om det är brukligt heller...

Precis, dom har plockat en bild ifrån nätet på en kopia, annars hade dom behövt ha fotografens namn ihop med bilden. Alternativt är polisen okunnig gällande upphovsrätt? Då Expressen publicerade hänvisade dom till att bilden var ifrån polisens sida, dom vet att man måste hänvisa till ursprunget. Men det finns fortfarande inget som säger att det är klockan på bild som är den upphittade.
Citat från SVT:

”Polisen har tidigare uppgett att klockans äkthet verifierats enligt myndighetens rutiner, och att bilden som delats i efterlysningen är deras egen bild på den upphittade klockan.

Vem är Martin Dehlin? Inget återkoppling ifrån Polisen, så spekulationerna i tråden fortsätter...
Om det är Herr Dehlin som ligger bakom senna hemsida eller någon annan låter jag vara osagt då ingen info finnes.

Men det ger mig minst sagt lite gymnasieelevskänsla......

Jag tror inte polisen lägger resurser på att fota hittegods över huvud taget, och vet inte om det är brukligt heller...
Det verkar inte riktigt som jag når fram här så jag testar igen. Tänker du dig att fotografen äger rätten till bilden om det avbildade föremålet är äkta, men inte om det är en kopia?

Det verkar inte riktigt som jag når fram här så jag testar igen. Tänker du dig att fotografen äger rätten till bilden om det avbildade föremålet är äkta, men inte om det är en kopia?
Fotografen till en bild äger upphovsrätten, oavsett vad bilden föreställer. Att polisen inte angivit någon fotograf/upphovsman kan vara för att, 1 Dom vet inte hur upphovsrätt på bilder fungerar. 2. Dom bryr sig inte då även dom vet att bilden är på en fake.
@Mr. Potatohead Jag ställer mig kritisk till deras källgranskning. Det enda som skulle bringar klarhet är ett direkt uttalande av polisen, vilket troligen kommer dröja (om det alls sker).

Fotografen till en bild äger upphovsrätten, oavsett vad bilden föreställer. Att polisen inte angivit någon fotograf/upphovsman kan vara för att, 1 Dom vet inte hur upphovsrätt på bilder fungerar. 2. Dom bryr sig inte då även dom vet att bilden är på en fake.
@Mr. Potatohead Jag ställer mig kritisk till deras källgranskning. Det enda som skulle bringar klarhet är ett direkt uttalande av polisen, vilket troligen kommer dröja (om det alls sker).
Så du menar att SVT rakt ut ljuger om att polisen sagt att det är deras bild och att bilden är på den specifika klockan?

Nu yrar du. För fotografier som inte har konstnärligt syfte går det utmärkt att avtala bort upphovrätten. Ett typiskt exempel på detta är anställda som tar produktfoton för en arbetsgivare där fotona exempelvis är avsedda att publiceras i en katalog eller webshop. Att någon på Polisens hittegodsavdelning tar ett foto för att polisen ska kunna distribuera detta publikt är ett ypperligt exempel på detta. Snälla undvik att dra ner diskussioner till flashbacknivå med juridikkunskaper från internet och glada killgossniningar. Polisen har tydligt sagt att det är deras eget foto på klockan.

Nu yrar du. För fotografier som inte har konstnärligt syfte går det utmärkt att avtala bort upphovrätten. Ett typiskt exempel på detta är anställda som tar produktfoton för en arbetsgivare där fotona exempelvis är avsedda att publiceras i en katalog eller webshop. Att någon på Polisens hittegodsavdelning tar ett foto för att polisen ska kunna distribuera detta publikt är ett ypperligt exempel på detta. Snälla undvik att dra ner diskussioner till flashbacknivå med juridikkunskaper från internet och glada killgossniningar. Polisen har tydligt sagt att det är deras eget foto på klockan.
Polisen har också sagt att klockan är äkta, hur ställer du dig till det?

Tillbaka
Topp