• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som vill starta eget inom branschen? Köp din egen butik mitt i city!

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
företag betalar inte moms, ville bara säga det.
Inte direkt, men cashflow:et påverkas ju av det. Visst, den balanseras med utgående moms men du betalar ändå 144,000+moms, påverkar ju kassaflödet på kort sikt. Beroende på hur ofta man momsrapporterar så får man ju vänta ett tag på pengarna om inte försäljningen av varor i din butik resulterar i att du ska betala in moms till skatteverket, då har du ju indirekt fått tillbaka momsen genom din försäljning.

Kan tänka mig att sådana saker kan visa sig problematiska när man startar, och speciellt om man inte säljer så bra. Och om de nu säljer butiken, för 150,000kr så kan inte den där butiken vara speciellt lönsam överhuvudtaget.
 
Senast ändrad:

_bb58_

Cartier
Jag tror inte på att öppna en butik som stjärnurmakarna. Det finns en större chans om du gör den ”exklusivare” och istället för att bara sälja klockor över disk levererar en upplevelse. Typ personal shopping genom att man bokar tider för att i lugn och ro prova samt diskutera klockor med en kunnig person. Starta en klock-klubb kopplad till butiken som har träffar en gång i månaden där man diskuterar nya släpp, träffar med representanter från de märken man är AD för, kurser i hur man plockar isär och sätter ihop en klocka m.m. Bygg upp butiken som en hubb för klock-intresserade. Marknadsför dig så att även dem utanför klocksvängen förstår att det är här samlarna och experterna finns. plocka in profilerna här på forumet som ”influencers” lansera en youtubekanal som hålls levande och uppdaterad med bra content och samma gäller instagram.
Då tror jag att man är något på spåren men den tid, ork och kostnad som krävs då måste man vara målmedveten för det lär krävas blod, svett och tårar.
Bistå även med ett sale room för medlemmar i klubben där dem kan sälja och köpa klockor privat i en skyddad och trygg miljö.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Jag tror inte på att öppna en butik som stjärnurmakarna. Det finns en större chans om du gör den ”exklusivare” och istället för att bara sälja klockor över disk levererar en upplevelse. Typ personal shopping genom att man bokar tider för att i lugn och ro prova samt diskutera klockor med en kunnig person. Starta en klock-klubb kopplad till butiken som har träffar en gång i månaden där man diskuterar nya släpp, träffar med representanter från de märken man är AD för, kurser i hur man plockar isär och sätter ihop en klocka m.m. Bygg upp butiken som en hubb för klock-intresserade. Marknadsför dig så att även dem utanför klocksvängen förstår att det är här samlarna och experterna finns. plocka in profilerna här på forumet som ”influencers” lansera en youtubekanal som hålls levande och uppdaterad med bra content och samma gäller instagram.
Då tror jag att man är något på spåren men den tid, ork och kostnad som krävs då måste man vara målmedveten för det lär krävas blod, svett och tårar.
Bistå även med ett sale room för medlemmar i klubben där dem kan sälja och köpa klockor privat i en skyddad och trygg miljö.
@Aquaracer2 @aleks @Denke, fixar ni?
 

Clocksauce

Cartier
De flesta har väl tappat AD-status för att de misskött sig iofs. Man kan ju tänka sig att det borde vara rätt lätt att hålla sig ifrån shady gråhandlarupplägg…
Det är knappast lätt. Gråhandeln var enda sättet att pusha iväg de mindre populära modellerna för att hålla Omegas forcerade volymomsättning. Min lokala AD valde att satsa på annat som Oris, Sjöö Sandström. De har inte lika löjliga prestigekrav.
Btw, du kan fortfarande köpa en sprillans ny seamaster för 20-25% hos de större gråhandlarna online. Detta hade inte förekommit om klockorna faktiskt sålde tillräckligt i butik m väntelistor osv.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det är knappast lätt. Gråhandeln var enda sättet att pusha iväg de mindre populära modellerna för att hålla Omegas forcerade volymomsättning. Min lokala AD valde att satsa på annat som Oris, Sjöö Sandström. De har inte lika löjliga prestigekrav.
Btw, du kan fortfarande köpa en sprillans ny seamaster för 20-25% hos de större gråhandlarna online. Detta hade inte förekommit om klockorna faktiskt sålde tillräckligt i butik m väntelistor osv.
Nåja, tittar man på balansräkningarna så har det inte varit så ledsna miner..
 
Topp