• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nån som har en välanvänd 114060?

Scaramanga

Pandion
2-Faktor
Firar snart 1 år med min 114060 och konstaterar glatt att jag under detta år lyckats sätta lite spår av användning på den. Blir såklart nyfiken på hur den skulle se ut efter ytterligare några års användning?

Har vi någon välanvänd och opolerad 114060 här på KS vars ägare har lust att posta lite bilder på "patinan"?
 
Firar snart 1 år med min 114060 och konstaterar glatt att jag under detta år lyckats sätta lite spår av användning på den. Blir såklart nyfiken på hur den skulle se ut efter ytterligare några års användning?

Har vi någon välanvänd och opolerad 114060 här på KS vars ägare har lust att posta lite bilder på "patinan"?
Bjud på en bild! :)
 
Har också en 114060 sedan ca 2år som jag använder nästan dagligen men den ser så gott som ny ut fortfarande. Dock nyfiken på hur en åldrad mer sliten ser ut. Även bilder på en mer sliten 116610LN funkar.
 
Har haft min i snart två år och skulle inte påstå att den har fått någon sorts patina. Harlines, swirls, och mindre repor har hunnit uppstå, men de syns bara i rätt ljus och på väldigt nära håll.
 
Årsmodell 2012 utan datumbubbla, bezel roterar båda hållen (premium) osv. Kan ha tillkommit dings sedan i somras. Överlag bra skick, märks inte när den bärs på handleden.

IMG_20170411_091331.jpg

img_20160808_102547-jpg.451500

img_20160812_143009-jpg.451501

img_20160812_143047-jpg.451502
screenshot_20160728-204602-01-png.451504
img_20160806_190829-jpg.451499

https://klocksnack.se/threads/vågar-jag-gå-på-stan-med-min-klocka.65947/page-3#post-1691264
 
@snoozarn
Det var sannerligen ett par sköna dings. Härlig patina! :) Hur ser du på fortsättningen, åtgärda/lasersvetsa eller låta den vara och åldras med behag?
 
@snoozarn
Det var sannerligen ett par sköna dings. Härlig patina! :) Hur ser du på fortsättningen, åtgärda/lasersvetsa eller låta den vara och åldras med behag?
Inget jag skulle kalla patina direkt.
Patina uppstår av ålder. Inte våld.

Det där är en använd klocka. Hårt använd. Jag gillar ju när man inte behandlar klockor som prinsessan på ärten men den där är hårt smiskad.
 
@snoozarn
Det var sannerligen ett par sköna dings. Härlig patina! :) Hur ser du på fortsättningen, åtgärda/lasersvetsa eller låta den vara och åldras med behag?
Låter den vara, kommer inte poleras. :)
Inget jag skulle kalla patina direkt.
Patina uppstår av ålder. Inte våld.
Det där är en använd klocka. Hårt använd. Jag gillar ju när man inte behandlar klockor som prinsessan på ärten men den där är hårt smiskad.
En kombination av båda skulle jag säga, tar aldrig av (stål)subben så den upplever allt möjligt från bygget till gymmet.
 
Inget jag skulle kalla patina direkt.
Patina uppstår av ålder. Inte våld.

Det där är en använd klocka. Hårt använd. Jag gillar ju när man inte behandlar klockor som prinsessan på ärten men den där är hårt smiskad.
Både ja och nej. Vill nog ändå hävda att patina rent definitionsmässigt kan sägas uppstå både av ålder självklart men också av mekanisk nötning. Sen om våld är inblandat här förtäljer väl inte historien men visst helt otänkbart är det ju inte. Kanske t o m sannolikt.. :)
 

Jämfört med @snoozarn s så är min i nyskick :)

IMG_0239.JPG
IMG_0240.JPG


Ofta ser man ju klockor till salu som har nåt år på nacken men med till synes knappt några spår av användning.

Hur fan bär man sig åt? Jag får swirls och hairlines bara av att öppna boxen känns det som.

Förmodligen är man mindre rädd om en klocka man tänker behålla jämfört med nåt man kan tänka sig att flippa så fort Rolex kommer med nästa prishöjning ;)
 
7E2A4AF2-0212-46CB-826C-AC3072754735.jpeg
AFFC4190-B901-460D-B60F-9039C718CAA8.jpeg
Jämfört med @snoozarn s så är min i nyskick :)

IMG_0239.JPG
IMG_0240.JPG


Ofta ser man ju klockor till salu som har nåt år på nacken men med till synes knappt några spår av användning.

Hur fan bär man sig åt? Jag får swirls och hairlines bara av att öppna boxen känns det som.

Förmodligen är man mindre rädd om en klocka man tänker behålla jämfört med nåt man kan tänka sig att flippa så fort Rolex kommer med nästa prishöjning ;)

Tycker också att dessa uppstår väldigt lätt! Har ägt min 116610 sedan februari.
 
Jämfört med @snoozarn s så är min i nyskick :)

IMG_0239.JPG
IMG_0240.JPG


Ofta ser man ju klockor till salu som har nåt år på nacken men med till synes knappt några spår av användning.

Hur fan bär man sig åt? Jag får swirls och hairlines bara av att öppna boxen känns det som.

Förmodligen är man mindre rädd om en klocka man tänker behålla jämfört med nåt man kan tänka sig att flippa så fort Rolex kommer med nästa prishöjning ;)
Min DJ41 fick repor av vinden så fort plasten hade åkt av
 
Ofta ser man ju klockor till salu som har nåt år på nacken men med till synes knappt några spår av användning.

Hur fan bär man sig åt? Jag får swirls och hairlines bara av att öppna boxen känns det som.
Jag tycker att jag har fått jobba rätt så duktigt på att få hairlines och swirls att fastna på bild när jag har fotat till annonser. Det kanske är så att endel säljare medvetet inte håller klockan i den osmickrande vinkeln när det skall fotas...
 
Jag tycker att jag har fått jobba rätt så duktigt på att få hairlines och swirls att fastna på bild när jag har fotat till annonser. Det kanske är så att endel säljare medvetet inte håller klockan i den osmickrande vinkeln när det skall fotas...
Ja, det ärliga är ju att fota klockan på sådant sätt att skavanker framträder. Då får köparen en korrekt bild av klockan och blir inte besviken när denne granskar klockan i mindre smickrande belysning.
 
Jämfört med @snoozarn s så är min i nyskick :)

IMG_0239.JPG
IMG_0240.JPG


Ofta ser man ju klockor till salu som har nåt år på nacken men med till synes knappt några spår av användning.

Hur fan bär man sig åt? Jag får swirls och hairlines bara av att öppna boxen känns det som.

Förmodligen är man mindre rädd om en klocka man tänker behålla jämfört med nåt man kan tänka sig att flippa så fort Rolex kommer med nästa prishöjning ;)

Kontorsråtta! :)
 
Tillbaka
Topp