• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vågar jag gå på stan med min klocka...?

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Kör min 116200 till allt i princip. Är owg så har inget alternativ. (Men det ligger faktiskt en klocka o väntar på posten...)

Inte så mycket till bildbevis men den satt på när jag körde motorsåg i helgen. Sågen var lite strulig att få igång bara...
IMG_2201.JPG
 
D

Deleted member 4412

Guest
Visst, men de är jäkligt ömtåliga i övrigt..
Nonsens! Min gamla Plopp kunde man använda som en hammare o min nyservade 1675 från -72 hade bättre tidshållning än min Pam560 som är sprillans;)
Snarare tvärtom dessutom när det kommer till repor vilket bara ger en vintage klocka mer karaktär. Där är jag nog lite mer rädd när det kommer till nyare klockor..
 

marmot

Panerai
Nonsens! Min gamla Plopp kunde man använda som en hammare o min nyservade 1675 från -72 hade bättre tidshållning än min Pam560 som är sprillans;)
Snarare tvärtom dessutom när det kommer till repor vilket bara ger en vintage klocka mer karaktär. Där är jag nog lite mer rädd när det kommer till nyare klockor..
Ok, nonsens om du säger det. Vet inte riktigt vad du menar med plopp och 1675 i relation till AP 15300?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ok, nonsens om du säger det. Vet inte riktigt vad du menar med plopp och 1675 i relation till AP 15300?
En AP 15300 får absolut inte användas...på sin höjd plockas ut försiktigt, iförd vita vadderade handskar, för att kort beundras på behörigt avstånd. Helst såpass lång ifrån åskådaren att ingen antydan till andedräkt råkar nudda klockan!
"Alla" vet ju att AP är helt oandvändbara som klockor, att de går sönder om de används och kostar mer att serva än en Ferarri!
Sätter korrekt smiley för hela inlägget här...;);):p:p
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Bästa inlägget hittills men har man något värdefullt är man rädd om det. Ska man spika finns det hammare, skruvar man på veteranbilen tar man av sig klockan. Hyfs och respekt... jag tycker bara det är patetiskt när jag ser att någon medvetet bleker eller gör att en produkt ska se mer använd än ut än den är. (Gäller inte trådstartaren)
Min åsikt...
Snart kommer någon att vaska en Rolex som svar:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Ok, nonsens om du säger det. Vet inte riktigt vad du menar med plopp och 1675 i relation till AP 15300?
Nonsens som att nyservade vintage dinkor inte tål att användas. Nonsens i att RO 15300 inte tål vatten dvs dessa klockor tål att badas med.
Att AP har känsliga JLC verk däremot är ett känt faktum där det räcker med att du slår emot dörren för att verket ska stanna haha. Där har du rätt!!
Men att vintage sportisar likt Ploppen o 1675 (finns väl knappt nån som skulle våga basta med en 1675 på armen idag) skulle vara känsliga? Nja.. båda är utrustade med slitvargar till urverk.
En RO 15300, även hur mycket jag än gillar dom, skulle jag nog inte vilja vara owg med just pga av känsligheten men nog 17 skulle jag bada med den:)
Sen menar jag att iaf jag är lite mer försiktig med sprillans klockor än vintage oavsett värdet..
Summa sumaris är iaf att jag tycker att för många är för rädda om sina klockor trots att dom tål vatten. Snygga, dyra, fina klockor som göms undan när det vankas sol o bad liksom:(
 
D

Deleted member 4412

Guest
En AP 15300 får absolut inte användas...på sin höjd plockas ut försiktigt, iförd vita vadderade handskar, för att kort beundras på behörigt avstånd. Helst såpass lång ifrån åskådaren att ingen antydan till andedräkt råkar nudda klockan!
"Alla" vet ju att AP är helt oandvändbara som klockor, att de går sönder om de används och kostar mer att serva än en Ferarri!
Sätter korrekt smiley för hela inlägget här...;);):p:p
Väl skrivet haha
 

marmot

Panerai
Nonsens som att nyservade vintage dinkor inte tål att användas. Nonsens i att RO 15300 inte tål vatten dvs dessa klockor tål att badas med.
Att AP har känsliga JLC verk däremot är ett känt faktum där det räcker med att du slår emot dörren för att verket ska stanna haha. Där har du rätt!!
Men att vintage sportisar likt Ploppen o 1675 (finns väl knappt nån som skulle våga basta med en 1675 på armen idag) skulle vara känsliga? Nja.. båda är utrustade med slitvargar till urverk.
En RO 15300, även hur mycket jag än gillar dom, skulle jag nog inte vilja vara owg med just pga av känsligheten men nog 17 skulle jag bada med den:)
Sen menar jag att iaf jag är lite mer försiktig med sprillans klockor än vintage oavsett värdet..
Summa sumaris är iaf att jag tycker att för många är för rädda om sina klockor trots att dom tål vatten. Snygga, dyra, fina klockor som göms undan när det vankas sol o bad liksom:(
Ok, summa sumaris håller jag med dig, men tycker att du i onödadan blandade in lite väl många referenser din replik mot mitt inlägg som bara behandlade en specifik modell, som jag för övrigt aldrig påstått inte var badtålig :)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Bästa inlägget hittills men har man något värdefullt är man rädd om det. Ska man spika finns det hammare, skruvar man på veteranbilen tar man av sig klockan. Hyfs och respekt... jag tycker bara det är patetiskt när jag ser att någon medvetet bleker eller gör att en produkt ska se mer använd än ut än den är. (Gäller inte trådstartaren)
Min åsikt...
Snart kommer någon att vaska en Rolex som svar:)
Allt är relativt min vän..
ÅMen jag anser ändå att dyra fina dykare som ej används vid vatten är minst lika sorgligt;)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Ok, summa sumaris håller jag med dig, men tycker att du i onödadan blandade in lite väl många referenser din replik mot mitt inlägg som bara behandlade en specifik modell :)
Då missförstod vi bara varandra;)
O jag håller till fullo med dej angående RO 15300 vilket även är skälet till att jag aldrig kommer köpa en RO även om dom är sjukt snygga.
Jag vill kunna använda mina klockor, nya som vintage, thats all..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Och jag har ju varit öppen med en klocka jag tidigare ägt, Tanken, som inte var särskilt användbar. Den tålde varken vatten eller repor särskilt väl så den låg mest i sin box o jag tyckte det var för sorgligt även om jag gillade den starkt!!!!
Nu när man sitter på ett kontor är ju läget helt annorlunda men då, att ha en klocka som kunde användas bara på söndagar typ, kändes inte värt det.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Många skriver att klockor ska användas, det förstår väl vem som helst? Men frågan är ju till vad? Testa att svetsa bärandes en klocka med plastglas eller jobba med keramiska grova slipmaterial. Man är ingen rebell för att man fotar sin "beater" på en stubbe eller lägger den bredvid ett verktyg. Det jag menar att är risken stor att klockan förstörs så är det väl bara hål i huvudet att behålla den på?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Bra tråd då vet vi att samtliga postare i tråden inte kommer att vilja ha bilder och pruta på hairlines när det ska köpas begagnad klocka, eller?;)

Precis, repor ger karaktär, själ, minnen och personlighet. Men när det ska köpas begagnat så ska det vara nyskick såklart. Mina barn och andras ungar verkar gälla....
 
Som svar på TS rubrik:
På stan?? Bland folk?? Vansinne!!!
Använder min 116660 hela tiden (OWG) men skulle aldrig få för mig att sabrera med den då det enbart verkar fånigt.
 
  • Like
Reactions: 007

jabla

Sarlacc
Senast ändrad:

1965ek

Patek
2-Faktor

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Tänk att det finns en gråzon vad som är klocka och hammare :) Personligen använder jag två verktyg.
För den som minns var Ericssons trippel åtta oxå ett multiverktyg... Någon som minns den? (Min första företagstelefon:D)
Jag var på Ericssons realeseevent på Cirkus när 888 släpptes. Mitt i presentation sulade presentatören, som var nån produktchef, telefonen med full kraft i väggen. Sen fortsatte han presentationen som om inget hänt. Telefonen fungerade alldeles utmärkt efter det brutala våldet. Beställde en dagen efter :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag var på Ericssons realeseevent på Cirkus när 888 släpptes. Mitt i presentation sulade presentatören, som var nån produktchef, telefonen med full kraft i väggen. Sen fortsatte han presentationen som om inget hänt. Telefonen fungerade alldeles utmärkt efter det brutala våldet. Beställde en dagen efter :)
:happyhappy:
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Jag var på Ericssons realeseevent på Cirkus när 888 släpptes. Mitt i presentation sulade presentatören, som var nån produktchef, telefonen med full kraft i väggen. Sen fortsatte han presentationen som om inget hänt. Telefonen fungerade alldeles utmärkt efter det brutala våldet. Beställde en dagen efter :)
Chinateatern var det nog nu när jag tänker efter. Inte lätt att komma ihåg alla detaljer efter typ 20 år eller så...
 
Topp