• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nån som har en välanvänd 114060?

Årsmodell 2012 utan datumbubbla, bezel roterar båda hållen (premium) osv. Kan ha tillkommit dings sedan i somras. Överlag bra skick, märks inte när den bärs på handleden.

IMG_20170411_091331.jpg

img_20160808_102547-jpg.451500

img_20160812_143009-jpg.451501

img_20160812_143047-jpg.451502
screenshot_20160728-204602-01-png.451504
img_20160806_190829-jpg.451499

https://klocksnack.se/threads/vågar-jag-gå-på-stan-med-min-klocka.65947/page-3#post-1691264

wow , sabrera skumpan med rållen,
vuxet.
 
Upptäckte min 114060's första riktiga hairlines idag. De första är sura men de kommer ju. Skumt bara att bomull kan ge sådana märken bara ;).
 
Upptäckte min 114060's första riktiga hairlines idag. De första är sura men de kommer ju. Skumt bara att bomull kan ge sådana märken bara ;).

Man ska även vara försiktig med putsduk eller t ex t-shirt om man vill ta bort fingeravtryck på boetten... det kan finnas mikrodammpartiklar som fastnat i tyget som skapar hairlines på den spegelblanka ytan!
 
Tänk på att du måste gå naken jämt också, annars finns risk att dina kläder repar blanka ytor :banghead:

Alltså, det ska väl skiljas på onödigt slitage och oundvikligt slitage? Bangar jag in klockan i dörrposten är det något som bara händer men visst är det väl trevligt att försöka undvika slitage som man har mer kontroll över? Du kanske tycker om att slita ut dina klockor i förtid men det gör inte jag
 
Alltså, det ska väl skiljas på onödigt slitage och oundvikligt slitage? Bangar jag in klockan i dörrposten är det något som bara händer men visst är det väl trevligt att försöka undvika slitage som man har mer kontroll över? Du kanske tycker om att slita ut dina klockor i förtid men det gör inte jag
Hur gör du när du ska få bort tråkiga fingeravtryck då? Tyg är ju ändå uteslutet.
 
Hittade några till efter sommarens äventyr. Gillar i synnerhet dingen som löper längs med boetten och över till bezeln, harmoni.
IMG_20171010_114543.jpg
IMG_20171010_114550.jpg
IMG_20171010_114644.jpg
IMG_20171010_115012.jpg

Dings på mina egna klockor hatar jag. Men dina har jag börjat gilla skarpt. Ser faktiskt rätt grymt ut... men det enda skulle väl vara att den keramiska vridringen ser lika ny ut jämfört med hur klockan ser ut i övrigt :)

Har din vridring fått ta emot hårda slag och dylikt? Den ska ju vara ömtåligare än alu-insert...
 
Lämnar in den på polering hos AD efter varje användning såklart. :D

Nej ingen AD ska få polera bort någonting här inte. Det är ju så med nya saker - man är extra försiktig med repor och annat men efter ett tag när de första dussinet hairlines uppstår så bryr man inte sig lika mycket. Jag är nämligen mitt i den första fasen nu. Så sluta mobba mig! :p
 
Intressant frågeställing utan att känna till någon bakgrund är ju varför du misshandlar din klocka? :) Jag är uppriktigt nyfiken.
Bruksur, beater osv. Varje spår av användning är ett minne för sig, intressant att blicka tillbaka och minnas varje repa/ding osv.
Helt sjuk ding! Pga sabrering?

Misstänker att detta är en keeper?
Keeper indeed. :)

Dingarna uppkommer när man missar sabreringen, om korken flyger tror jag inte att dingen blir lika stor, om ens alls. Så i princip är varje ding en misslyckad sabrering kan vi säga.
Den har klarat över 15+ sabreringar hittills, tappat keramik-insert 3 gånger.
Dings på mina egna klockor hatar jag. Men dina har jag börjat gilla skarpt. Ser faktiskt rätt grymt ut... men det enda skulle väl vara att den keramiska vridringen ser lika ny ut jämfört med hur klockan ser ut i övrigt :)

Har din vridring fått ta emot hårda slag och dylikt? Den ska ju vara ömtåligare än alu-insert...
Insertet har lossnat från vridringen minst 3 gånger, keramiken klarar sig fint. Vridringen slits ju dagligen, taggarna är inte så vassa som en ny eller som min andra sub.
 
  • Like
Reactions: JLW
På sätt och vis är du ju en helt vidrig människa som behandlar en sub sådär, när det finns andra människor som kanske får drömma hela livet och aldrig har råd med en sub :D
 
Bruksur, beater osv. Varje spår av användning är ett minne för sig, intressant att blicka tillbaka och minnas varje repa/ding osv.

Keeper indeed. :)

Dingarna uppkommer när man missar sabreringen, om korken flyger tror jag inte att dingen blir lika stor, om ens alls. Så i princip är varje ding en misslyckad sabrering kan vi säga.
Den har klarat över 15+ sabreringar hittills, tappat keramik-insert 3 gånger.

Insertet har lossnat från vridringen minst 3 gånger, keramiken klarar sig fint. Vridringen slits ju dagligen, taggarna är inte så vassa som en ny eller som min andra sub.
Men din andra sub behandlas väl inte helt milt heller, har för mig jag sett bilder på den fina Sertin på byggarbetsplats etc? :)
 
Men din andra sub behandlas väl inte helt milt heller, har för mig jag sett bilder på den fina Sertin på byggarbetsplats etc? :)
Arbetsledning så den slipper vara med om massa byggande m.m. :)
Guld är mjukare så visst har den lite hairlines på guldet, räcker ju med att andas på den så uppstår det.
 
Tillbaka
Topp