• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nöta nato (långt inlägg utan payoff)

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Som trådstartaren och många därefter hade jag en önskan om vintige look eller bara ändra utseende på några jag inte klickar med.
Började med att lägga i klorin för att sen låta åka i tvättmaskinen en handfull gånger vilket verkligen gjorde noll på färgen.
Gav vika och gjorde som många innan mig dvs.
Citron+sol+tid.
Detta projekt startade samtidigt som Owg 1 Mars då jag definitivt inte behövde 20mm eller 22mm på minst en månad.
Så här 4a månader senare tror jag bond är klar.
Så fail på mitt snabb-nato-blekning.
20220703_152539.jpg
20220703_074009.jpg
Tack för all härlig läsning på ibland mer tvivelaktiga metoder, men med väldigt hög nöjesfaktor för oss läsande.
 

v0n

Patek
2-Faktor

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Förstås, slarvigt läst av mig! Verkar som det bet bra även på den (för mig) omöjliga kulören röd-ish 👌🏼
Ja absolut! Nu är jag gått på föräldraledighet till januari så har inte möjlighet att smyga in några grejer på ett tag. Jag kan, som alla säkert förstår, inte ta emot band från alla på KS men i undantagsfall skulle det inte vara några problem! Vet inte exakt vad jag menar med undantagsfall men låt säga att det är något till OWGM, eller kanske någon typ av särskilt spännande projekt någon pillar med och har problem att hitta ett passande band 😊
 
  • Love
Reactions: v0n

Back

Vacheron
2-Faktor
Testat citron, klorin, bikarbonat, citronsyra och den magiska krämen Basiron. Ingen har egentligen gett resultat utan solen har varit den som har gett mest.
Hängde ut dessa i söderläge i början av juli; ibland har de fått lite citronsaft.
Hade med dem till Frankrike i hopp om att solen skulle vara starkare. Vet inte om det gjorde någon skillnad.

Min rekommendation: soligt söderläge och tålamod
0922638C-A54A-4D7A-A62C-DBF6ADEF0311.jpeg
 

Magnus (Sthlm)

Panerai
2-Faktor
Jag har två Phoenix-naton jag brukar varva på en CWC-dykare men har alltid tyckt de sett lite för nya ut och inte riktigt matchat klockan. Efter några dagar hemma med en ordentlig man-cold började jag idag känna mig lite bättre och tyckte det var dags att ge mig på banden.

394E9322-9288-4EA7-86CE-47523524C3FA.jpeg


Tidigare försök jag gjort med vanlig klorin har inte gett någon effekt men nu var det dags för starkare grejer.

B61EB58B-B827-4AF9-BFDC-22F9EC2011F2.jpeg


En burk klorstarter för poolanvändning hade jag sen tidigare i garaget och efter att ha hällt upp en ordentlig portion av pulvret kokade jag upp vatten för att värme brukar accelerera de flesta reaktioner. Vattnet hälldes över kornen i burken tills de löstes upp och sen lade jag i banden. Jag hade väntat mig att det skulle ta några timmar så jag satte en timer på 15min och gjorde annat. Efter 15min kunde man redan se stor skillnad så jag tog upp banden och sköljde dem ordentligt under kranen. Här menar jag verkligen ordentligt! Sköljde säkert 10min och fick ändå inte bort all klorlukt men det ger sig säkert med tiden.

Kanske att de låg i lite länge eller att jag skulle gjort en svagare blandning men resultatet känns iaf bättre än innan. Svårt att fånga på bild men jag lade ett obehandlat grönt Phoenix bredvid som visar hur stor skillnad det blev.

51C670BA-F059-4135-80A4-2C8CDE39F055.jpeg


E67C1DCC-2283-4FF9-BE36-C626604BD227.jpeg
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Jag har två Phoenix-naton jag brukar varva på en CWC-dykare men har alltid tyckt de sett lite för nya ut och inte riktigt matchat klockan. Efter några dagar hemma med en ordentlig man-cold började jag idag känna mig lite bättre och tyckte det var dags att ge mig på banden.

394E9322-9288-4EA7-86CE-47523524C3FA.jpeg


Tidigare försök jag gjort med vanlig klorin har inte gett någon effekt men nu var det dags för starkare grejer.

B61EB58B-B827-4AF9-BFDC-22F9EC2011F2.jpeg


En burk klorstarter för poolanvändning hade jag sen tidigare i garaget och efter att ha hällt upp en ordentlig portion av pulvret kokade jag upp vatten för att värme brukar accelerera de flesta reaktioner. Vattnet hälldes över kornen i burken tills de löstes upp och sen lade jag i banden. Jag hade väntat mig att det skulle ta några timmar så jag satte en timer på 15min och gjorde annat. Efter 15min kunde man redan se stor skillnad så jag tog upp banden och sköljde dem ordentligt under kranen. Här menar jag verkligen ordentligt! Sköljde säkert 10min och fick ändå inte bort all klorlukt men det ger sig säkert med tiden.

Kanske att de låg i lite länge eller att jag skulle gjort en svagare blandning men resultatet känns iaf bättre än innan. Svårt att fånga på bild men jag lade ett obehandlat grönt Phoenix bredvid som visar hur stor skillnad det blev.

51C670BA-F059-4135-80A4-2C8CDE39F055.jpeg


E67C1DCC-2283-4FF9-BE36-C626604BD227.jpeg
Snyggt! Har velat ljusa upp mitt mörkgröna Phoenix också. Ska nog ge mig på det snart :)
 

Back

Vacheron
2-Faktor
1 månad senare - tog ca en vecka för fröken att märka av dessa. Igår stod hon inte ut längre och tog in dem. Är det klorin som gäller om ens sambo vägrar nöta nato långsiktigt?
IMG_0516.jpeg
Klorin på sambon resulterar i ett långsiktigt rum för dig… Klorin på band fungerar sådär tycker jag - allt beror på vad för material det är.
Acne-krämen som tipsades om längre bak fungerar mycket bra - kan vara värt att prova på baksidan först

Annars är sol och citron det bästa, från egen erfarenhet
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Klorin på sambon resulterar i ett långsiktigt rum för dig… Klorin på band fungerar sådär tycker jag - allt beror på vad för material det är.
Acne-krämen som tipsades om längre bak fungerar mycket bra - kan vara värt att prova på baksidan först

Annars är sol och citron det bästa, från egen erfarenhet
Haha mycket bra svar 😂
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Klorin på sambon resulterar i ett långsiktigt rum för dig… Klorin på band fungerar sådär tycker jag - allt beror på vad för material det är.
Acne-krämen som tipsades om längre bak fungerar mycket bra - kan vara värt att prova på baksidan först

Annars är sol och citron det bästa, från egen erfarenhet
Haha, ja, sambon har klarat sig från klorin 😉 Även banden..
De är tillbaka på räcket nu för omgång 2.
IMG_1317.jpeg


Det verkar som att det gröna ger ett jäkla motstånd för där har det inte hänt någonting
IMG_1318.jpeg
IMG_1319.jpeg
 

Pasta

Breitling
Fick hem 2st band idag och tänkte ge mig på att nöta ett iaf. Sitter o scrollar i tråden men hittar inte ifall någon har provat att slipa på bandet med vanlig smergelduk/slippapper?

IMG_1500.jpeg
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Fick hem 2st band idag och tänkte ge mig på att nöta ett iaf. Sitter o scrollar i tråden men hittar inte ifall någon har provat att slipa på bandet med vanlig smergelduk/slippapper?

IMG_1500.jpeg
Jorå. Slippapper funkar bra. Om du vill få fram slitage på de delar som ”naturligt” får slitage, ha klockan på bandet så är det lätt att se vart det naturliga slitage bör vara.

På ett riktigt hårt Nato så gick jag tom och hämtade slipmaskinen 😂
 
Topp