• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nöta nato (långt inlägg utan payoff)

oscarabc

Omega
Också kört med sol, funkar bra tycker jag men tar lite tid såklart :) Satte fast min på en planka med lite spik i ett bra söderläge, det höll i ur och skur faktiskt! Dock inte rikitgt lika kreativ metod som många andra i denna underbara tråd! :woot:
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Absolut ingen raketforskning, men vill dela med mig iallafall.

15/7-19 spikade jag fast 3 st naton på altanräcket på landstället. Ett blått, ett oliv och ett svart. Det är ett öppet läge nästintill helt i söder, så jag visste att möjligheterna för ett bra resultat var goda. 6/9-20 togs de ner och efter en vända i tvättmaskinen för att mjukna lite så följer resultatet.

20190715_183756.jpg
20190715_183746.jpg
20200801_112113.jpg
20200801_112118.jpg
20200801_112123.jpg
20200911_155453.jpg
20200911_155459.jpg
20200911_155606.jpg


Jag var övertygad om att det svarta inte skulle "ta styrk" över huvud taget, så det ska få torteras vidare tills det ger efter.

Edit: Hade som synes missat denna tråd :dead:
 

Bilagor

  • 20200911_155610.jpg
    20200911_155610.jpg
    283.3 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:

Kingesson

Omega
När jag utvärderar resultatet efter ett halvår på en balkong i öst-läge i en regnig stad i mellansverige kan jag bara konstatera att TS hade en betydligt bättre kvalité på nato än vad jag har! Resultatet var ungefär detsamma redan efter tre månader.

IMG_20200914_184736.jpg


Hittade en bild av hur klar-rött det var innan:
IMG_20200227_190635.jpg
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Jahapp, hur schletna är allas natoband såhär i starten av 2021?
Kör ett phoenix i OWGM men nötningen går långsamt, man är ju mest hemma och degar! Hoppas sommaren gör sitt med sol och salt. Tycker nya gröna phoenix är lite för mörka, trodde de skulle vara lite mer khakigröna faktiskt.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Liten uppdatering på @MaBr ’s Seikotavla! Nu över 10 000h (417 dagar) in i UV provningen. För en exteriör artikel motsvarar det ca 15 år exponering på en varm marknad. Börjar se ganska sliten ut!

88366245-D771-4F67-AFEE-DB91345B93F7.jpeg
Ser ju grym ut nu! Äntligen har det börja hända saker på riktigt. 😁 Man får ju säga att Seiko har lyckats när den ser ut sådär efter motsvarande 15 år i solsken, hehe. Vi kan baka den ett litet tag till och sen får det nog vara klart! Frågan är hur vi ska göra med visarna, de kommer inte att matcha tavla och vridringsinlägget eftersom de i princip är helt opåverkade. 🤔
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Ser ju grym ut nu! Äntligen har det börja hända saker på riktigt. 😁 Man får ju säga att Seiko har lyckats när den ser ut sådär efter motsvarande 15 år i solsken, hehe. Vi kan baka den ett litet tag till och sen får det nog vara klart! Frågan är hur vi ska göra med visarna, de kommer inte att matcha tavla och vridringsinlägget eftersom de i princip är helt opåverkade. 🤔
Ja dessvärre verkar de fortfarande helt opåverkade otroligt nog.. men vi låter allt bakas lite till så får vi fundera under tiden.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Ser ju grym ut nu! Äntligen har det börja hända saker på riktigt. 😁 Man får ju säga att Seiko har lyckats när den ser ut sådär efter motsvarande 15 år i solsken, hehe. Vi kan baka den ett litet tag till och sen får det nog vara klart! Frågan är hur vi ska göra med visarna, de kommer inte att matcha tavla och vridringsinlägget eftersom de i princip är helt opåverkade. 🤔

Ja dessvärre verkar de fortfarande helt opåverkade otroligt nog.. men vi låter allt bakas lite till så får vi fundera under tiden.

I värsta fall får man peta bort lite lume från dem så att de ser slitna ut.
Fast om visare och bezel är opåverkade av, motsvarande, 15 års solljus är det ju faktiskt de kontrasterna, den patinan, klockan skulle ha vid faktiskt användande!? Kanske inte så roligt iofs så vill du ha jämn patinering slitage får du väl fejkpatinera de så de matchar?! Jag kan villigt erkänna att jag är sjukt spänd på att se resultatet när klockan sätts samman. Och återigen, riktigt cool tavla
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Fast om visare och bezel är opåverkade av, motsvarande, 15 års solljus är det ju faktiskt de kontrasterna, den patinan, klockan skulle ha vid faktiskt användande!? Kanske inte så roligt iofs så vill du ha jämn patinering slitage får du väl fejkpatinera de så de matchar?! Jag kan villigt erkänna att jag är sjukt spänd på att se resultatet när klockan sätts samman. Och återigen, riktigt cool tavla
Men bezeln är fin! Den finns på föregående sida 😊
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Just fan!! Det hade jag glömt! Känns som man kanske ska läsa om tråden frön början?! Eller så väntar jag med det tills klockan är monterad och klar? Roligare payoff på slutet då
Det är lite kul att just bezeln faktiskt körts i ett program som inkluderar regn blandat med UV om vartannat och att tavlan körts i torr cykel med endast UV. Speglar nog verkligheten hyfsat bra!
 
Topp