• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Navitimertråden

Oj, det är lite kul med klockor och vad vissa gillar och andra inte. Detta tycker jag är en aldeldes för plottrig klocka. Det är säkert så att dess funktioner fyller ett syfte men mig ger den huvudvärk.
Det är dock kul att den får lite mer uppmärksamhet genom en egen tråd.

Oj, det är lite kul med klockor och vad vissa gillar och andra inte. Detta tycker jag är en aldeldes för plottrig klocka. Det är säkert så att dess funktioner fyller ett syfte men mig ger den huvudvärk.
Absolut inte en klocka vem som helst köper. Jag gillar verkligen komplexiteten. Det är i mitt tycke en bragd att implementera E6B-skivan i en klocka och att lösningen hängt med sedan 50-talet. Sen gillar jag att man inte ser dem så ofta...

Navitimern är faktiskt den klockan som gjorde att man blev klockintresserad back in the days! Tyckte den var så himla häftig och snygg, då var Breitling också ett superpopulärt märke! Har ännu inte ägt en men kommer definitivt göra det någon gång!

Det blir ju inte lika plottriga IRL som på foto, alla siffror och streck ”flyter bort” IRL. Sedan är ju plottrigheten en del av charmen med just denna modell.

Baksidan på Rattrapanten, identisk med B01 verket då splitssekundsfunktionen är integrerad och inte syns..
7.jpg

Har standardvarianten själv med solid baksida - skulle vara kul att kunna se verket också... Hur som - grattis till en riktigt vacker version...
Nu finns det säkert dem som kan Navitimer bättre än mig men jag tror att de som har in-house B01 har glasbaksida. De med ETA som te.x Navitimer World har solid baksida.

41mm är det minsta om man vill ha kronograf. Det finns en modell som släpptes nyligen som är 38 och är en vanlig trehands-automat. 41 är dock inte sååååå stor. Den har funnits länge fast med lite olika namn (bla Old Navitimer) så det är ganska enkelt att hitta ett beg ex.
Intressant! Då ska jag ut o leta

Vad tycker ni alla om att vingarna försvinner mot B-loggan på Navin? För mig känns det helt fel att inte vingarna finns med på Navin...

Jag tycker personligen de inte bärs så stora som siffrorna säger. Längden på bandhornen är relativt korta och nedåtböjda.
Håller helt med. Har alltid velat ha en Navi, men velade länge pga måtten. Nu när jag bär den (43mm) så känns den likvärdig med en Speedy i storlek, nästan något mindre. Vill man använda slide-rulen skulle jag dock rekommendera en 46mm. :D

Tillbaka
Topp