• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Newbee, vilsen och behöver lite köpråd...

Har så svårt för Certina som varumärke. För mig andas det bara trist och tråkig. Men den där har onekligen bra spec och ett tilltalande utseende.
Känner igen mig lite i det där. Har Gitarrer som kostar närmare 100K där jag vet att jag betalat en hel del för ett "brand". Jag spelar liksom inte sämre på en gitarr för 10K... Det blir kanske larvigt men jag kände att ska jag nu köpa en klocka, visserligen inte för enormt mycket pengar, så vill jag känna att jag någonstans satsat rätt och att jag ska kännas rätt liksom... Dock verkar det efter vad jag läst om Certina, så verkar det väl vara kvalitativt, särskilt med tanke på priset? Men som sagt, jag är totalt rookie inom detta.

Tänkte direkt på Oris när jag läste din kravspec.
Kanske ligger de högre i pris men jag hittade en spot on. Såld dock, men om priset var rätt så kommer det säkert ut igen i samma nivå.
Annars kolla tex Sinn som tipsats om tidigare i tråden, eller Christopher Ward. Mycket roligare än valfri Certina i mina ögon.
Lycka till!

Känner igen mig lite i det där. Har Gitarrer som kostar närmare 100K där jag vet att jag betalat en hel del för ett "brand". Jag spelar liksom inte sämre på en gitarr för 10K... Det blir kanske larvigt men jag kände att ska jag nu köpa en klocka, visserligen inte för enormt mycket pengar, så vill jag känna att jag någonstans satsat rätt och att jag ska kännas rätt liksom... Dock verkar det efter vad jag läst om Certina, så verkar det väl vara kvalitativt, särskilt med tanke på priset? Men som sagt, jag är totalt rookie inom detta.

Definitivt,
Certina ger nog mest klocka för pengarna av ALLA etablerade märken. Jag har flera stycken och har ägt mer än ett dussin.
Om du inte vill ha en dykare så kika på en DS Action Day date... typ poormans Aqua terra.

Enda alternativet om du vill ha något lika bra för pengarna är att kika på micromärken. Men där dominerar dykare stort.

Känner nånstans att jag måste känna å kolla på de modeller jag är intresserad av. Samt kolla på de modeller som kommit upp i den här tråden. I alla fall de som är möjligt att spana in. Ska ta en trip runtom i lite affärer! Samt hålla span på begagnat delen!

Hej, ny här. 54 år gammal och har aldrig ägt en klocka. Har tre välartade barn i vuxen ålder. Jobbar med musik som studiotekniker m.m. Nåväl, yngsta grabben fyllde 19 och önskade sig en bla en klocka i födelsedagspresent i höstas, en Seiko förövrigt, som kostade drygt 3k.

Fastnade lite i detta då jag är rätt nördig på så sätt, att om jag väl ska köpa något, så börjar jag läsa in mig rätt rejält på området ifråga.

Tanken fastnade då på att skaffa ett Ur själv. Kravet är stållänk samt att jag vill ha en rätt enkel design, gärna chunky med lite tyngd. Dykarur å en massa plotter går dessvärre bort, samt att budgeten är satt till ungefär max 7000:-. Nästa fråga är då Quartz eller Automat?! Då jag gillar mekanik samt kan uppskatta små detaljer så känns en Automat nästan som det enda valet, tills tanken på dyra servicekostnader dök upp...

Har nu kollat på Certina, Tissot, Longines bla. Klockan är tänkt som en bruksklocka och kommer att bäras varje dag. Kollar lite begagnat men då blir man istället rädd för att bli blåst. Vore kul med lite tips och råd!

Mvh

Kanke en Luch? De har lite roliga modeller som du definitivt kommer vara ensam att bära (varför vara som alla andra?)

Inte larvigt alls. Känslan är allt. Ska man gå på ren objektivitet är alla klockor samma, de visar tiden. Och de billigaste digitaluren för ett par hundralappar är både exaktare och hållbarare än en Rolex för en halv mille.
Men känslan…
Välkommen ner i hålet och lycka till med vad det än blir. 👍🏻

Har så svårt för Certina som varumärke. För mig andas det bara trist och tråkig. Men den där har onekligen bra spec och ett tilltalande utseende.
Ja, ungefär så där tänkte jag också fram tills i somras då jag började läsa in mig på Certinas långa historia och vad de betytt för utvecklingen av klockor, framförallt dykare. Då insåg jag att det bara handlat om lata fördomar från min sida och beställde en DS Action Diver för att testa. Omedelbart slogs jag av vilken kvalitetskänsla det var. Finishen på boett och länk var helt i klass med Sinn eller Longines.

Skulle slå ett slag för Hamilton i den prisklassen. Har själv en manuell på Nato som är väldigt nice men om det skulle vara enda klockan kan det vara skönt med Automat. Finns också på länk och gör sig snyggt på läder

Problemet är att det inte finns någon återförsäljare vad jag vet i Sverige, men kika i Hamiltontråden eller Chrono24 så går det nog att lösa.

Bilagor

• IMG_20220107_090438.jpg
    IMG_20220107_090438.jpg
    561.7 KB · Visningar: 8
Tycker personligen att både Sinn och Tissot är stabila alternativ i den prisklassen. Om du bor i närheten av Stockholm skulle jag tipsa om en sväng förbi Erikssonsur. De säljer både Sinn och Tissot. Där kan du dessutom få möjlighet att i lugn och ro sitta och gaffla en längre stund utan att bli stressad. 🙂

Om du vill undvika dykare skulle jag titta på en Seiko baby Alpinist. Bra storlek (och höjd). Ett tips om du vill ha den som vardagsklocka är att inte köpa för stor - en mellanstorlek kommer att fungera bättre vid olika tillfällen.

Den lilla alpinisten har en kul historia, fina detaljer och verkar generellt väldigt omtyckta. Den lilla har också en renare tavla än de större. Denna är 38 mm, så låt inte ordet ”lilla” avskräcka dig.

Enbart den gröna säljs på länk, men finns grå och blå, så går det att komplettera med länk efteråt. Finns en grå på köp och sälj just nu tror jag.

Annars ny på länk: https://www.klockia.se/seiko-prospe...t_gd=DCC12397CF272554E376515A9362DBF4E2CBE137

Om du vill undvika dykare skulle jag titta på en Seiko baby Alpinist. Bra storlek (och höjd). Ett tips om du vill ha den som vardagsklocka är att inte köpa för stor - en mellanstorlek kommer att fungera bättre vid olika tillfällen.

Den lilla alpinisten har en kul historia, fina detaljer och verkar generellt väldigt omtyckta. Den lilla har också en renare tavla än de större. Denna är 38 mm, så låt inte ordet ”lilla” avskräcka dig.

Enbart den gröna säljs på länk, men finns grå och blå, så går det att komplettera med länk efteråt. Finns en grå på köp och sälj just nu tror jag.

Annars ny på länk: https://www.klockia.se/seiko-prospe...t_gd=DCC12397CF272554E376515A9362DBF4E2CBE137
Den är riktigt bra för pengen och är en typisk klocka som passar till allt. Som du nämner också gällande 38 mm vill jag säga till trådskaparen att det är många faktorer som påverkar hur stor klockan upplevs på handleden. Inte minst längd (L2L) och tjocklek, men också hur stor del av ytan som urtavlan tar upp. Exempelvis kan ett 39 mm flygarur med stor andel urtavla upplevas lika stor som en dykare på 42 mm enligt min erfarenhet. Så enklaste är ju givetvis att prova sig fram och/eller plöja mängder med youtube-videos!

Lilla alpinisten:
Picsart_22-01-07_10-32-10-072.jpg

Känsla är en avgörande parameter vid val av klocka. Faktisk data kan vara kul att titta på innan man slår till men det är hur den känns på armen och när man tittar på den som bör få vara avgörande.

I den aktuella prisklassen hade jag personligen tittat på automatiska Tissot och Certina så jag tycker att du är rätt ute där. Båda är klassiska välrenomerade märken som levererar hög kvalitet till överkomliga priser. Några exempel på trevliga alternativ som är ganska stilrena och funkar till det mesta (samtliga alternativ nedan (utom PRX:en som jag tror bara finns med stållänk) finns med olika färger på urtavla, läder eller stållänk). Vissa finns även i olika storlekar.

Skall du bada eller dusha med den så kanske inte "Le Locle"-modellen är lämplig (eller att du väljer läderband) men övriga är vattenskyddade till minst 100m

Förslag.png

Senast ändrad:
Vad sägs om en äldre Omega? Annars tycker jag Christopher Ward och Certina är mycket "bang for the buck". Även äldre Tissot, ex. PR516 med Lemania-baserat urverk. Nu vet jag inte om jag missade ifall du sökte nyare klocka och inte vintage? Lycka till, och kom ihåg att du kan alltid byta/sälja om du inte gillar den!

Hej, ny här. 54 år gammal och har aldrig ägt en klocka. Har tre välartade barn i vuxen ålder. Jobbar med musik som studiotekniker m.m. Nåväl, yngsta grabben fyllde 19 och önskade sig en bla en klocka i födelsedagspresent i höstas, en Seiko förövrigt, som kostade drygt 3k.

Fastnade lite i detta då jag är rätt nördig på så sätt, att om jag väl ska köpa något, så börjar jag läsa in mig rätt rejält på området ifråga.

Tanken fastnade då på att skaffa ett Ur själv. Kravet är stållänk samt att jag vill ha en rätt enkel design, gärna chunky med lite tyngd. Dykarur å en massa plotter går dessvärre bort, samt att budgeten är satt till ungefär max 7000:-. Nästa fråga är då Quartz eller Automat?! Då jag gillar mekanik samt kan uppskatta små detaljer så känns en Automat nästan som det enda valet, tills tanken på dyra servicekostnader dök upp...

Har nu kollat på Certina, Tissot, Longines bla. Klockan är tänkt som en bruksklocka och kommer att bäras varje dag. Kollar lite begagnat men då blir man istället rädd för att bli blåst. Vore kul med lite tips och råd!

Mvh

Höjer ett varningens finger då jag råkade komma in på det här forumet Maj -20!
Då en klocka - nu....nio..
Hoppas du har tid och pengar 😂

1641562402051.png

Snöat in på automatklockor och Sinn. Men även två kvarts har också slunkit in.
Köpt tre klockor här på köp och sälj som känns som en bra mycket säkrare handelsplats än Blocket/Tradera.
Tips jag har är att om du köper någon automat så kan det vara en fördel att köpa en som har ett std urverk(ETA/Selitta) som du kan lämna in på service hos någon lokal urmakare nära dig utan att du behöver skicka den utomlands.
Köp gärna klockor med 20 eller 22mm mellan bandhornen. Då blir det lättara att göra av med pengar på nya band då urvalet är enormt på dessa två bredder.
Gärna mekaniska klockor med magnetskydd av något slag. Finns rätt många magneter inom klockavstånd som PC, Ipadlock, mm.

Senast ändrad:
Var inne hos Urmakarn å klämde å kände idag. Upptäckte att 38 känns lite litet!?! Trodde det skulle vara perfekt? 40-41 upplevde jag som alldeles lagom, däremot 43 var för stort. Knepigt värre när man väl fick känna på grejerna live.

Tissot Gentleman som jag tyckte verkade vara lite intressant innan, kändes i butik, bara slätstruken, feg och gubbig, Märkligt... Longines Conquest då... Kändes lite vräkig lite brats känsla!? Inte riktigt det jag hade räknat med? Gillade faktiskt designen mer på Certina DS Podium, vilket jag inte gjort när jag tittat på bilder?

Certina Action Diver då? Njae... Fick faktiskt ingen feeling alls?! Däremot Sjöö Sandström!!! Royal Steel Classic i 41mm. Den föll jag för direkt... Men dessvärre en helt annan prislapp...

Så detta leder mig till att efter dagens besök så skall jag åka runt lite mer å kolla å klämma! Gillar det jag sett från Sinn så det är absolut intressant! Ska leta beggat.

Var inne hos Urmakarn å klämde å kände idag. Upptäckte att 38 känns lite litet!?! Trodde det skulle vara perfekt? 40-41 upplevde jag som alldeles lagom, däremot 43 var för stort. Knepigt värre när man väl fick känna på grejerna live.

Tissot Gentleman som jag tyckte verkade vara lite intressant innan, kändes i butik, bara slätstruken, feg och gubbig, Märkligt... Longines Conquest då... Kändes lite vräkig lite brats känsla!? Inte riktigt det jag hade räknat med? Gillade faktiskt designen mer på Certina DS Podium, vilket jag inte gjort när jag tittat på bilder?

Certina Action Diver då? Njae... Fick faktiskt ingen feeling alls?! Däremot Sjöö Sandström!!! Royal Steel Classic i 41mm. Den föll jag för direkt... Men dessvärre en helt annan prislapp...

Så detta leder mig till att efter dagens besök så skall jag åka runt lite mer å kolla å klämma! Gillar det jag sett från Sinn så det är absolut intressant! Ska leta beggat.
Hamilton khaki king skulle kunna vara ett alternativ. Den är 40mm och har en enkel design hämtad från andra världskriget. Men med uppbiiffat case samt day-date funktion.
4D1D8163-08FA-41C6-9780-DF8B0306C7FA.jpeg

Precis som @Staten skrev så upplevs olika klockor väldigt olika. En stor tavla blir lätt lite tallriksmodellen (inte den bra man fick lära sig i skolan) - av den anledningen upplever jag en 39 mm Aqua Terra som visuellt för stor för mig, medan min 40 mm Milgauss upplevs som mindre. Ljus eller mörk tavla kan också påverka. Du gör rätt som testar runt lite modeller!

Kanske en preowned Baume and Mercier? Många har microrotor vilket är bättre än vanlig mekanisk/automatisk. Har inget belägg för det. Jag tror att du behöver samla lite i ladorna för en schysst klocka😅

@Lastword välkommen!
Har du kollat något på ”baby alpinist”? En sån blir nog mitt nästa köp, tycker den checkar dina boxar rätt fint!

Gillar du inte den fantastiska gröna tavlan, kan du köpa modellen med blå eller grå tavla, och komplettera med en president länk från t.ex. watchgecko. galet fin klocka!

image_17fb4bd7-af46-45ad-9c81-4f39986ef162_800x.jpeg

Kanske en preowned Baume and Mercier? Många har microrotor vilket är bättre än vanlig mekanisk/automatisk. Har inget belägg för det. Jag tror att du behöver samla lite i ladorna för en schysst klocka😅
mitt stora problem är ju att jag tror att jag vet vad jag vill ha... Funkar likadant överallt, läser in mig kollar, å sen kostar det fem ggr så mycket innan jag blir nöjd... 😆

@Lastword välkommen!
Har du kollat något på ”baby alpinist”? En sån blir nog mitt nästa köp, tycker den checkar dina boxar rätt fint!

Gillar du inte den fantastiska gröna tavlan, kan du köpa modellen med blå eller grå tavla, och komplettera med en president länk från t.ex. watchgecko. galet fin klocka!

image_17fb4bd7-af46-45ad-9c81-4f39986ef162_800x.jpeg
Kört min på ett grönt canvas från watchwear.se för att göra den lite ”fältigare”, även läder går att passa med :)
0D00FE31-72B9-40EA-971E-EF2301EB2E7C.jpeg

Axel Baumgart är en annan som fokuserar på tyska tillverkare.
Har en kanal på engelska, finns även en på tyska.

Det låter som om det sprakade till lite extra mellan dig och SS så om jag var du skulle jag fundera om du inte kan överkomma priset på något sätt. T.ex. genom att spara in på ”onödiga saker” tills det du sparat motsvarar mellanskillnaden. Rök mindre, cykla istället för att ta bil etc. Att vara tvungen att spara till klockan gör också att känslan blir såå mycket häftigare då du väl kan köpa den.

Tyvärr finns risken att då man väl fallit för en klocka, att den etsar sig fast i ens minne och blir den där klockan man jämför mot med alla andra. Man blir sen aldrig nöjd innan man väl förenats med sin älskling eftersom man i sitt sinne målat upp den på en piedestal.

Det låter som om det sprakade till lite extra mellan dig och SS så om jag var du skulle jag fundera om du inte kan överkomma priset på något sätt. T.ex. genom att spara in på ”onödiga saker” tills det du sparat motsvarar mellanskillnaden. Rök mindre, cykla istället för att ta bil etc. Att vara tvungen att spara till klockan gör också att känslan blir såå mycket häftigare då du väl kan köpa den.

Tyvärr finns risken att då man väl fallit för en klocka, att den etsar sig fast i ens minne och blir den där klockan man jämför mot med alla andra. Man blir sen aldrig nöjd innan man väl förenats med sin älskling eftersom man i sitt sinne målat upp den på en piedestal.
Är beredd att instämma. Ofta blir nästan klockor bara ”nästan”. Och de byts ut ganska snabbt.

Tillbaka
Topp