Hej, ny här. 54 år gammal och har aldrig ägt en klocka. Har tre välartade barn i vuxen ålder. Jobbar med musik som studiotekniker m.m. Nåväl, yngsta grabben fyllde 19 och önskade sig en bla en klocka i födelsedagspresent i höstas, en Seiko förövrigt, som kostade drygt 3k.
Fastnade lite i detta då jag är rätt nördig på så sätt, att om jag väl ska köpa något, så börjar jag läsa in mig rätt rejält på området ifråga.
Tanken fastnade då på att skaffa ett Ur själv. Kravet är stållänk samt att jag vill ha en rätt enkel design, gärna chunky med lite tyngd. Dykarur å en massa plotter går dessvärre bort, samt att budgeten är satt till ungefär max 7000:-. Nästa fråga är då Quartz eller Automat?! Då jag gillar mekanik samt kan uppskatta små detaljer så känns en Automat nästan som det enda valet, tills tanken på dyra servicekostnader dök upp...
Har nu kollat på Certina, Tissot, Longines bla. Klockan är tänkt som en bruksklocka och kommer att bäras varje dag. Kollar lite begagnat men då blir man istället rädd för att bli blåst. Vore kul med lite tips och råd!
Mvh