• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ni som flippar...

jabla

Sarlacc
Jag impulsköper sällan utan låter beslutet mogna över vad jag vill ha och ser till att jag har råd med det innan jag slår till. Sedan har jag sålt av en del men först efter flera år och med insikten att någon annan kommer att använda den med glädje i stället för att den inte får någon handledstid alls hos mig. Men jag är ju 50+ så mitt tänkande kanske inte är modernt. :)
 

Belic

Cartier
Köp inte graalen!


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free


Varför inte? Denna är en av dom stiligaste klockorna som har tillverkats!

rolex-oyster-perpetual-cosmograph-daytona-automatic-chronograph-watch.jpg
 

mega

Rolex
Själv har jag gjort av med så mycket mer pengar än jag tänkt mig på klockor... Fick till råga på allt Rolexfebern för två veckor sedan och måste bara köpa en snart. Har inte riktigt råd så det blir snart att börja flippa. Första gången någonsin.
Tror att efter första flippen så passeras en gräns då man börjar impulsköpa/flippa bortom vad som känns som bra och det kan skrämma mig lite. Helt klart ett osunt beteende hos mig iaf.
Hittills har varje klockköp fått ta ganska lång tid och jag har riktigt njutit av varje ur som hamnat i mina händer. Nu är jag till och med beredd att sälja/byta min första dyra/fina klocka som jag köpt, den som jag hade tänkt behålla resten av livet :arghh:
I en parallell värld är detta min hobby och man lever bara en gång... Älskar dom små rackarna....
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det är skillnad på en klockintresserad (miss)brukare och samlare. Vore jag snortät skulle jag dock behålla en del istället för att sälja vid nyköp.
 

calzone

Vacheron
De blir aldrig som tänkt...när man har en begränsad budget o e sugen på att testa ngt nytt så måste man byta/sälja. Ja ser det som lärorikt när man flippar så upptäcker man ju vilka klockor man trivs bäst med eller inte? Sen trampar man ju på minor ibland o endel av budgeten försvinner på service/delbyte etc...Ja kan nog störa mig lite på folk som inte flippar låt oss andra testa ffs ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Personligen har det handlat om att det funnits en dyrare/bättre liknande klocka inom räckhåll. När den är köpt blir den förra överflödig. Det känns liksom onödigt att behålla den förra då den blir utkonkurrerad av den nya. Detta förutsätter att den nya klockan är i en kategori som redan finns i lådan.

Nu börjar det dock bli jobbigare eftersom jag inte vill sälja de jag äger för att frigöra pengar. Förutom att jag nu gillar de klockor jag äger skarpt handlar det även om att de är så pass dyra/ovanliga att jag inte kan köpa dem nya och att jag skulle behöva anstränga mig för att hitta en begagnad (om jag skulle ångra mig).

Det finns dock en kategori som är tom just nu och det är kategorin "nyare dykarklocka". Har dock en "dykarbeater" som i så fall kanske får lämna.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag kan bara dra slutsatser från mitt eget beteende. Jag hade två klockor: studentklockan och en klocka som jag köpt för mina första "riktiga" pengar. (En klocka som kostade mig 25' ny och som jag då tyckte var vansinnigt dyr). Sedan efter ett par år börjar man bli sugen på en ny klocka, och upptäcker då helt plötsligt världen på klockforum. Med intresse, kunskap och ffa begpriser som är mycket bättre än nypriset. Man surfar runt lite. Utökar sin budget från 20' till 25'. Sträcker sig till 27' och köper en klocka. Upptäcker snart en till "liten" för 4', och en "fin" för 9'. I sammanhanget nästan växelpengar. Sedan tänker man att "fan, hade jag köpt en klocka istället hade jag kunnat köpa den där för 40'!" Och så flippar man och får tillbaka 35', lägger till 10' för att kunna köpa den där för 45', och så är man igång. Och helt plötsligt tittar man på klockor för 50-70'...
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Flippa mest för jag vill prova mig fram till DEN klockan.
Har samlat på mig en del klockor nu, men kommer sälja dessa för att finansiera min första Graal!
Min framtidsgraal är för långt bort nu, så satsar på "delgraalen" :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker det är kul att flippa av två skäl:

1) jag vill prova många klockor (och med prova menar jag prova hemma ordentligt ett tag) men ser ingen anledning att behålla klockor som inte är 100% vad jag vill ha.

2) det är lite kul att byta/flippa, det ger hobbyn lite smörjmedel och jag får chansen att träffa lite kul folk.

Jag köper rätt mycket klockor och flippar en del. Men samlingen växer sakta men säkert då de jag gillar stannar. Sen har jag en grundregel att aldrig köpa något som jag inte kan tänka mig att behålla…
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hur länge har du varit med i matchen? Och hur många klockor äger du ? Bara nyfiken

Det var ett skämt... "Alla" vet att jag är en storflippare.

Jag har varit med på KS sedan 3 november. Köpt sju klockor och flippat fem. Just nu använder jag tre stycken, medan två bara ligger hemma hos föräldrarna.

image.jpg
 

fc2

Rolex
Endast flippat en klocka och den flippades för att jag insåg att batteri i klockor inte är min grej, inte ens om det står "Speedmaster" på tavlan och modellen andas 70-tals funkiness. Annars köper jag endast keepers även om jag sitter med två klockor som jag borde sälja men som jag inte kommer få speciellt mycket för och de är kvar av den anledningen.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Nu är jag ingen storflippare men jag känner att jag kan bli det inom en snar framtid, det finns för mycket som lockar därute och jag har inte råd att behålla allt jag vill testa på direkt...
 

Ricrob

Patek
Folk som flippar har inte nog med pengar för att ha en bred samling. :)

Eller bara ett behov att byta ut.
Lägg till ett och mellan meningarna och du är spot on gällande mig. Hade jag haft råd så hade jag köpt på mig men det har jag inte och då blir det till att flippa för att utforska denna underbara värld! :)
 

Whedda

Rolex
Hur ofta gör du det och varför? Är det bara ett behov som gör dig tillfredsställd? Är det av ekonomiska skäl? Det kanske inte "klickar"? Eller är det helt enkelt av någon annan anledning?


Mvh

Handlar antingen om att det inte klickar eller att en klocka inte får den handledstid den förtjänar. Självklart kan det vara ekonomiskt men då endast till förmån för en annan klocka.

Har själv någon form av låsning när det kommer till att äga många klockor...Trivs inte med att ha fler än vad jag verkligen använder så har aldrig kommit upp i fler än 7-8 stycken på samma gång. Samtidigt är jag den typen som vill ha bredd i samlingen snarare än ett specifikt fokus vilket lett till att i allafall ett 20-tal passerat igenom samlingen.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Handlar antingen om att det inte klickar eller att en klocka inte får den handledstid den förtjänar. Självklart kan det vara ekonomiskt men då endast till förmån för en annan klocka.

Har själv någon form av låsning när det kommer till att äga många klockor...Trivs inte med att ha fler än vad jag verkligen använder så har aldrig kommit upp i fler än 7-8 stycken på samma gång. Samtidigt är jag den typen som vill ha bredd i samlingen snarare än ett specifikt fokus vilket lett till att i allafall ett 20-tal passerat igenom samlingen.

Att kunna konsolidera är beundransvärt.

Vissa väljer att ha hundratusentals kronor spridda på hundratals klockor, men det är inte min grej. Inte alls.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag håller på att jobba mig uppåt i summan prngar som läggs på en enda klocka. Att ha en dröse "värdelösa" klockor kommer jag nog att fortsätta med.
Är -ärligt- orolig för den dagen då jag flippat mig upp till att ha en klocka som går att sälja för mellan 35-50k, i den kategorin finns så galet många klockor jag vill prova, så jag misstänker att det blir flipp en gång i veckan ungefär.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Man ska ju inte glömma att det är ett sätt att "lura" sin respektive också. Man säger "men älskling, jag sålde ju en klocka för att köpa den här", och så blir det inga följdfrågor. Och i själva verket la man 15' emellan...
 

David

Bödeln
Kan nog inte betraktas som flippare, har sålt en klocka som jag inte riktigt kom överens med, och en annan som jag hade två exemplar av.
 
Topp