• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nivada Grenchen gör återkomst

Testar Chronoking med utbytbar bezel. Väldigt trevlig faktiskt. Får se om den stannar ett tag nu när man får ”fem klockor i en” 😅
IMG_3791.jpeg

IMG_3792.jpeg

Jag tror att man också, förutom ett nos urverk som nämns ovan, även har nos urtavlor (och kanske matchande visare?) i dem.

Informationen har dock varit rätt vag så jag är inte hundra.
Precis så, man har hittat ett gäng NOS tavlor och verkat som restaurerats. Även visare skulle kunna vara tidsenliga.

Var förbi på Arlanda förra veckan och testade en F77:a.

Den väckte onekligen ett ha-begär🤩. Den satt riktigt skönt på armen och aventurine-tavlan var superfin. Tyvärr är det många andra klockor som ligger högt på villhöverlistan så den kommer att ha det svårt för att prioriteras in närmsta åren.

Även om designen är nästan lika gammal som RO så är den liiiite för mycket inspirerad av RO för att jag ska vara helt komfortabel med designen (även om jag tycker att F77 är ett snäpp smäckrare och därmed elegantare)..

IMG_8493.jpeg

Var förbi på Arlanda förra veckan och testade en F77:a.

Den väckte onekligen ett ha-begär🤩. Den satt riktigt skönt på armen och aventurine-tavlan var superfin. Tyvärr är det många andra klockor som ligger högt på villhöverlistan så den kommer att ha det svårt för att prioriteras in närmsta åren.

Även om designen är nästan lika gammal som RO så är den liiiite för mycket inspirerad av RO för att jag ska vara helt komfortabel med designen (även om jag tycker att F77 är ett snäpp smäckrare och därmed elegantare)..

IMG_8493.jpeg
Smäckrare och elegantare än en RO? Då har du nog aldrig testat en? Iaf inte rätt variant.

Vilken variant skulle vara "rätt"?

Har tittat på flera RO i butik (dock inte provat på armen) och jo, jag anser att F77 är smäckrare och elegantare. Det får vara en hur banbrytande och legendarsk design som helst men jag har alltid tyckt att bezeln är för grov och ger ett onödigt klumpigt intryck.

...att RO kör åttor runt F77 utifrån urverk, kvalitet, finish mm är en annan sak (och rimligtvis något som motiverar att RO kostar 30-1000 gånger mer)...
1764008415627.png

Har tittat på flera RO i butik (dock inte provat på armen) och jo, jag anser att F77 är smäckrare och elegantare. Det får vara en hur banbrytande och legendarsk design som helst men jag har alltid tyckt att bezeln är för grov och ger ett onödigt klumpigt intryck.

...att RO kör åttor runt F77 utifrån urverk, kvalitet, finish mm är en annan sak (och rimligtvis något som motiverar att RO kostar 30-1000 gånger mer)...
1764008415627.png
Långt ifrån de bästa bilderna men den som upplever en tunn RO som klumpig i handen är... Udda. En helt annan elegans än Nivadan.
1764009894305.png
1764010278217.png
1764010393366.png

Jag såg just en lite underlig sak på Aurums bild, jfrt med min F77.

"Aurums" länk har en skruvad sista länk med min har ett stift. Är det någon som vet om det finns olika varianter av länken?

IMG_1442.jpeg

IMG_1440.jpeg

En bild från andra sidan också.
IMG_1441.jpeg

1764008415627.png
Hör vad du säger :)

Nu finns F77an med mecaquartz från 6k.

Snygg, kanske lite väl stora knappar dock.

Jäkla fin! Aningen större L2L än ”vanliga” F77, no?

Så här ser måtten ut. Den är aningen större men det är marginellt. Personligen hoppas jag att gummibanden som ska komma till den nya också passar den gamla vanliga. Det finns en chans i alla fall.

Den "gamla vanliga".

IMG_1486.png

Den nya kronografen.

IMG_1485.png
Där ser man! Skilde ju inte mer än en mm. Men personligen hade jag blivit lite gladare om det hade varit en mm åt andra hållet. Känner att nuvarande F77 är gränspuck givet den integrerade länken.

Men kanske något helt annat med gummibandet då!

Tillbaka
Topp