• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nomostråden

Gott nytt år alla!
Fick chansen att klämma lite på en metro med blå urtavla igår på nyårsafton. Blev inte mindre sugen på att skaffa mig en Nomos. :happyhappy:Förstår verkligen varför exempelvis de på hodinkee är så förtjusta i nästan allt från Nomos.

Tänkte på en grej med den dock, antar att man inte bara kan slänga på vilka läderband som helst på dem med tanke på bandstavarna?
Screenshot_20190101-144024_Chrome.jpg

Dock så tänkte jag självklar inte på att ta bilder på klockan jag provade. :(
Kan och kan men det är väl olämpligt då det kan bli svårt att byta band om du inte har Quick release (den sprint du ser i bandet). Vissa premiumtillverkare av band kör med det, bla Hermes och Atelier Romane.

För övrigt en grym klocka och grymt märke

Senast ändrad:
Hej på er,

Nyförvärvet en orion neomatik 36mm. Väldigt nöjd med klockan men har en liten fundering när jag manuellt vrider upp klockan. Jag upplever att det är en del motstånd när jag gör detta och att jag får ta i. Är det så på även era eller något jag bör kolla upp?

Bilagor

• IMG_20190323_140027.jpg
    IMG_20190323_140027.jpg
    106.8 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
Låt oss snacka nykomlingarna på Basel!
Vad tycker ni?
Dykarklockorna har ju fått hela klockvärlden att jubla och har blivit allas hjärtebarn när Tudor och Rolex kastas ut i kylan....
Jag personligen tycker Nomos gör sjukt bra klockor men dessa är tyvärr i mitt tycke några av de sämre de släppt. Vad gillar alla? Jag stör mig enormt på lysmassa och dess olika färg. Kul att Nomos nu börjar med länkar, men denna med sin matta yta känns konstig mot klockans polerade luggar. Dessutom är ju 42mm galet stort på Nomos då de har så långa luggar. Dessa kommer bära som riktiga bjässar.
0580_tangente_sport_neomatik_42_d-2d-front-masked_1.jpg
0581_tangente_sport_neomatik_42_d_blauschwarz-2d-front-masked_1.jpg
0781_club_sport_neomatik_42_d_schwarz-2d-front-masked_1.jpg

Här ser man bättre problemet med länk vs lugs...
Screenshot_20190327_093723.jpg

Istället tycker jag att deras Duo för mycket facila 1100 eur får alldeles för lite rampljus. Superfina klockor till en ovanligt låg peng.
0120_0127_tangente_33_duo-2d-front-maskedpXEJIH3xYu5DB.jpg
0405_tetra_27_duo-2d-front-masked_1.jpg
0319_0320_orion_33_duo-2d-front-masked_1.jpg
0240_ludwig_33_duo-2d-front-masked.jpg

Tycker Nomos släppt sjukt bra saker senaste tiden. Tex denna mindre badklocka. För visso olika färg på lysmassan men inte alls lika störigt..
0561_ahoi_neomatik_atlantik-2d-front-masked.jpg

0562_ahoi_neomatik_signalblau-2d-front-masked.jpg
0564_ahoi_neomatik_signalweiss-2d-front-masked.jpg

Är själv rätt sugen på en sådan... :)
De borde ha länk dock ;)

Senast ändrad:
Vad tycker ni?
Dykarklockorna har ju fått hela klockvärlden att jubla och har blivit allas hjärtebarn när Tudor och Rolex kastas ut i kylan....
Jag personligen tycker Nomos gör sjukt bra klockor men dessa är tyvärr i mitt tycke några av de sämre de släppt. Vad gillar alla? Jag stör mig enormt på lysmassa och dess olika färg. Kul att Nomos nu börjar med länkar, men denna med sin matta yta känns konstig mot klockans polerade luggar. Dessutom är ju 42mm galet stort på Nomos då de har så långa luggar. Dessa kommer bära som riktiga bjässar.

Istället tycker jag att deras Duo för mycket facila 1100 eur får alldeles för lite rampljus. Superfina klockor till en ovanligt låg peng.

Tycker Nomos släppt sjukt bra saker senaste tiden. Tex denna mindre badklocka. För visso olika färg på lysmassan men inte alls lika störigt..

De borde ha länk dock ;)
Känns inte som en dykarklocka, en anledning till den känslan är nog att dem använder samma boettform som till deras dressur. Blir lite som en bodybuilder som glömt "leg day".
Grymt bra att dem har börjat tänka på länkar, dock behöver dem fixa en länk som smälter samman med boetten :)
Deras Duo är en homerun på alla aspekter :D

Gott nytt år alla!
Fick chansen att klämma lite på en metro med blå urtavla igår på nyårsafton. Blev inte mindre sugen på att skaffa mig en Nomos. :happyhappy:Förstår verkligen varför exempelvis de på hodinkee är så förtjusta i nästan allt från Nomos.

Tänkte på en grej med den dock, antar att man inte bara kan slänga på vilka läderband som helst på dem med tanke på bandstavarna?

Både Molequin, Bulang och Barton erbjuder quick release vet jag. Man jag förutsätter att det går att gå in med ett helt vanligt "platt" bandverktyg också? Själv brukar jag ta till fickkniven istället. Så länge bandstiften har "axlar". Vad som helst som är tunnt nog att klämma in mellan band och horn.

Om du är i Stockholm kan du ju alltid titta in på Franks ur och pilla lite mer/fråga vad som gäller.

Gott nytt år alla!

Ska tilläggas att jag provat. Problemet är att Nomos kör 19mm band med typ 16mm bandstift (eller iaf mindre än 18). Ska testa 18mm band med typ 16mm vanliga stift snart. Återkommer :)

Håller nästan med @ANALOGUE här. Tycker Duo-serien är en fullträff. "Dykarna" måste jag se på armen först. Jag är inte säker på länken, men kanske är den trevlig. 42 mm är nog alldeles för stort, även om bandhornen ser lite kortare ut än vanligt på bilderna. Klockan är ju nästan bara urtavla så det blir nog väldigt stort på armen. Hade jag inte varit osäker på storleken hade jag nog redan beställt, för jag gillar modellen i övrigt (stör mig inte på lysmassan, länk kan man ju alltid byta ut osv).

Vad tycker ni?

De borde ha länk dock ;)
Vilka är det som ses som dykare av nomos? Ingen av de här antar jag? De saknar ju minkravet på vridbar bezel med minutindikering?
Däremot riktigt snygga liksom flera andra nomos!

Vilka är det som ses som dykare av nomos? Ingen av de här antar jag? De saknar ju minkravet på vridbar bezel med minutindikering?
Däremot riktigt snygga liksom flera andra nomos!
Vem äger den definitionen? Är en Luminor inte en dykare? Wikipedia säger:

"A diving watch, also commonly referred to as a diver's or dive watch, is a watch designed for underwater diving that features, as a minimum, a water resistance greater than 1.0 MPa (10 atm), the equivalent of 100 m (330 ft). "

Vem äger den definitionen? Är en Luminor inte en dykare? Wikipedia säger:

"A diving watch, also commonly referred to as a diver's or dive watch, is a watch designed for underwater diving that features, as a minimum, a water resistance greater than 1.0 MPa (10 atm), the equivalent of 100 m (330 ft). "
Alla som dyker med sin dykare och därför behöver veta bottentid?:) och ja jag vet att det finns dykdatorer idag, men det minsta man kan begära för att kalla sig dykarur tycker iaf jag är vridbar minutbezel?:)

Tjena! Första posten i den här fina tråden. Ser fram emot att bekanta mig mer och diskutera denna fantastiska klocktillverkare. Kastar in lite bilder på den nyinkomna campusen:) First impressions: den är helt gorgeous, och storleken är optimal (36an hade nog sådär "objektivt" suttit bättre, men hade inte känts bättre).
DSC_1057.png

DSC_0908.JPG

DSC_0948 kopia.png

DSC_0962.png

Ha en fantastisk torsdag allihop. @TerryTee Här är några till wristshots!:D

Tjena! Första posten i den här fina tråden. Ser fram emot att bekanta mig mer och diskutera denna fantastiska klocktillverkare. Kastar in lite bilder på den nyinkomna campusen:) First impressions: den är helt gorgeous, och storleken är optimal (36an hade nog sådär "objektivt" suttit bättre, men hade inte känts bättre).
DSC_1057.png

DSC_0908.JPG

DSC_0948 kopia.png

DSC_0962.png

MMM tack, inte mindre sugen nu!:rolleyes:

DSC_1057.png

DSC_0908.JPG

DSC_0948 kopia.png

DSC_0962.png

Välkommen. Snygga bilder.

Jag gillar Campusen men bandhornen är lite väl långa för min handled.

Välkommen. Snygga bilder.

Jag gillar Campusen men bandhornen är lite väl långa för min handled.
Tack! Aa de blir ju ganska långa. Personligen gillar jag det och känns rätt på min knappt 6 inch wrist - känns inte överlånga och ger klockan lite mer närvara utan att ta över handleden (speciellt då jag främst haft större klockor innan). Men är verkligen en smakfråga:)

Blir allt mer sugen på nomos. Finns det någon som säljer dem runt Göteborg? Har inte hittat någon. Annars får jag vänta tills Köpenhamnresan om några veckor antar jag.

Tillbaka
Topp