Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja, det finns åtskilliga Nomos LE, kanske för många. Men jag tror inte att 1989 Orion är LE, står i varje fall inget om det på hemsidan. Dom är inte heller numrerade.En fråga: Nomos gör en hel del limitied editions, men säger inte alltid antal exemplar som editionen är begränsad till. T ex Orion 1989 som kom ut vid 25 års tyska återföreningen. Den ska vara limited, men säljs än idag. Hittar inte heller uppgifter om antal exemplar.
Brukar andra klockmärken göra så?
220 €, +frakt 28€.En vanlig service? vad gick det på isf?
Hur är låset på den länken?Nya länken är på plats efter MYCKET strul med FedEx.
Låset är samma som på sportlänken, med andra ord en blankpolerad rep-magnet. Tre mikrojusteringshål och halvlänkar på bägge sidor, så alla möjligheter att få länken att sitta perfekt. Quick pins både på end links och mikrojusteringsinfästningen. Vet tyvärr inte om länken passar 36mm modellerna, men vet att Club-modellerna med 18mm luggbredd finns med lite olika design på bandhornen..Hur är låset på den länken?
Passar den till vanliga 36orna med?
Jag tror inte man ska hänga upp sig så mycket på begreppet Limited Edition. Producenterna vet att det säljer och vi som säljer begagnade här berättar gärna att det är en LE fast det inte tillför något mer än att man känner sig lite exklusiv. Jag gissar att Nomos anger den mängd klockor som tillverkas det året och skriver Limited edition. Nästa år görs det en ny Limited Edition-serie. Panerai t.ex. skriver t. ex. 0843/2000 som visar klockans nummer av en serie på 2000 exemplar. Det gäller bara det året. Trots det anger säljare och t . o. m. handlare att det är en Limited Edition. Med det resonemanget är alla klockor Limited Edition eftersom det tillverkas en viss mängd varje år. Sen kanske de inte säljer alla det året och då finns de till salu i flera år efter det, fortfarande kallas de LE. Köp den du gillar istället för så gör många när de ska köpa begagnade.En fråga: Nomos gör en hel del limitied editions, men säger inte alltid antal exemplar som editionen är begränsad till. T ex Orion 1989 som kom ut vid 25 års tyska återföreningen. Den ska vara limited, men säljs än idag. Hittar inte heller uppgifter om antal exemplar.
Brukar andra klockmärken göra så?
Från sidan syns det att bandhornen på nya 745 och 747 ändrats, jämfört med min 743 i samma storlek. Ändlänkarna ligger mer i nivå med bandhornen på de nya modellerna. I övrigt sitter länken perfekt även på min modell och nivåskillnaden stör mig inte överhuvudtaget. Lägger med en bild på viklåset också...som hållit sig hairline-fritt i snart två dygn nu.Hur är låset på den länken?
Passar den till vanliga 36orna med?
Den sista bilden är ganska photoshopad. Ser det lika bra ut i verkligheten?Från sidan syns det att bandhornen på nya 745 och 747 ändrats, jämfört med min 743 i samma storlek. Ändlänkarna ligger mer i nivå med bandhornen på de nya modellerna. I övrigt sitter länken perfekt även på min modell och nivåskillnaden stör mig inte överhuvudtaget. Lägger med en bild på viklåset också...som hållit sig hairline-fritt i snart två dygn nu.
Helt rätt. Den sista bilden är en produktbild från NOMOS. Hittade en mer "rättvis" bild i en annons på C24. Större nivåskillnad än på produktbilden, men mindre än på min referens.Den sista bilden är ganska photoshopad. Ser det lika bra ut i verkligheten?
Jag har föregångaren - ref 743 - med nya länken till Club Sport-modellerna. Mest subjektiva nackdelar kring nya länken, som jag ser det.Funderar på att klicka hem en Nomos Club Sport Neomatic. Finns det några anledningar att inte göra det?
Just neomatic-verket är extra kul. Köp!Funderar på att klicka hem en Nomos Club Sport Neomatic. Finns det några anledningar att inte göra det?
Generellt tror jag inte service behov är större än på de flesta verk. Jag hade troligen lite otur med mitt ex ovan, kunde säkert fått det fixat under garanti men hann inte med at the time. Servicen i Tyskland var högst rimlig och frakten snabb när det väl var klart.Börjar sukta efter en club campus 36mm. Gillar designen även om luggarna kunde vara lite kortare. Nåväl, har dock lite funderingar kring deras ”in-house” verk. Hur har ni upplevt behov av service? Såklart kan det variera, men vad är er erfarenhet? Måste klockan även skickas ner till Tyskland för service, eller finns det urmakare på hemmaplan som tar sig an servicen? Sorry för många frågor
Tänker du dig en ny är det nog inte någon stor fråga. Den tuffar nog på i 10 år och mer. De flesta klockor som lämnas in här i Sverige skickas ändå ner till till respektive märke i Geneve för service. ETA-verk och Sellita som inte finns i Nomos servas nog oftast på hemmaplan.Börjar sukta efter en club campus 36mm. Gillar designen även om luggarna kunde vara lite kortare. Nåväl, har dock lite funderingar kring deras ”in-house” verk. Hur har ni upplevt behov av service? Såklart kan det variera, men vad är er erfarenhet? Måste klockan även skickas ner till Tyskland för service, eller finns det urmakare på hemmaplan som tar sig an servicen? Sorry för många frågor
Tack för svar, uppskattas. Detta med rekommenderade serviceintervall (från tillverkare) får man ta med en nypa salt. Som du säger, bara att köra på tills klockan börjar gå dåligt. Slog till på en ny 36mm club campus igår, riktigt nöjdTänker du dig en ny är det nog inte någon stor fråga. Den tuffar nog på i 10 år och mer. De flesta klockor som lämnas in här i Sverige skickas ändå ner till till respektive märke i Geneve för service. ETA-verk och Sellita som inte finns i Nomos servas nog oftast på hemmaplan.
Sen på bollen här, men tack för input. Slog till på en club campus 36 mm. Min första klocka med enbart manuell uppdragning. Supernöjd. Håller tummarna att den trummar på en lång tid framöver. Skönt att höra att servicen i Tyskland var rimlig.Generellt tror jag inte service behov är större än på de flesta verk. Jag hade troligen lite otur med mitt ex ovan, kunde säkert fått det fixat under garanti men hann inte med at the time. Servicen i Tyskland var högst rimlig och frakten snabb när det väl var klart.