• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nomostråden

Idag kör vi Orion Neumatic New Black.

nomos.jpg

Näää... hade inte mer att skriva, bara gillar klockan och det blev en OK bild. :)

Min tio år gamla Orion går 15 sekunder för fort…per minut, så dags för service.

Skicka direkt till Nomos eller lämna in hos Franks? Vad säger panelen?

Min tio år gamla Orion går 15 sekunder för fort…per minut, så dags för service.

Skicka direkt till Nomos eller lämna in hos Franks? Vad säger panelen?
Måste väl blivit magnetiserad? Isf enkelt avhjälpt hos närmaste vettiga uris. Alternativt, om du tappat den kan balansfjädern knasat till sig vilket kan bli betydligt mer komplicerat.

Vardagsklockan sedan några år tillbaka. Bra grejer, skulle kanske önska att visarna var så här blåa lite oftare men det är mest i vissa vinklar och ljus som det framträder tydligt att visarna är blånerade.
20260322_173145.jpg

Tycker Tangente blaugold är väldigt snygg också. Men läsbarheten på Tangenten är en av styrkorna och den lär ju vara sämre. Någon som har en och kan dela med sig av lite insikter och kanske bilder?
Jag har inget svar på din fråga men är nyfiken på din Tangente (antar att den är 35mm), jag funderar på att göra en likadan till min vardagsklocka.
Är det något annat än visarna som du är särskilt nöjd eller missnöjd med?

Jag har inget svar på din fråga men är nyfiken på din Tangente (antar att den är 35mm), jag funderar på att göra en likadan till min vardagsklocka.
Är det något annat än visarna som du är särskilt nöjd eller missnöjd med?
Ja det är en 35 mm. Är inte missnöjd med något måste jag säga. Väldigt bekväm att bära, jag kan ha den ganska löst på armen och ändå släppa ut bandet ett hål när det är varmt utan att klockan trillar ner på undersidan av handleden. Det är en positiv överraskning för jag gillar inte när klockor inte håller sig på rätt sida handleden.
Det är också något med att ha siffror 12,2,4,8 och 10 som jag både tycker är snyggt för det skapar lite assymetri på en annars avskalad tavla och det gör klockan väldigt lättavläst. Även när jag ser klockan snett med kl2 uppåt och kl8 nedåt ser jag omedelbart tiden.
Med glasbaksida har man ett fint urverk att titta på också. Däremot finns inte myckat att orda om utseendet, man ser exakt vad man får och klockan överraskar inte med något dynamiskt utseende som förändras i olika ljus och vinklar. Förutom just att de blåa visarna glimmar till ibland.

Ja det är en 35 mm. Är inte missnöjd med något måste jag säga. Väldigt bekväm att bära, jag kan ha den ganska löst på armen och ändå släppa ut bandet ett hål när det är varmt utan att klockan trillar ner på undersidan av handleden. Det är en positiv överraskning för jag gillar inte när klockor inte håller sig på rätt sida handleden.
Det är också något med att ha siffror 12,2,4,8 och 10 som jag både tycker är snyggt för det skapar lite assymetri på en annars avskalad tavla och det gör klockan väldigt lättavläst. Även när jag ser klockan snett med kl2 uppåt och kl8 nedåt ser jag omedelbart tiden.
Med glasbaksida har man ett fint urverk att titta på också. Däremot finns inte myckat att orda om utseendet, man ser exakt vad man får och klockan överraskar inte med något dynamiskt utseende som förändras i olika ljus och vinklar. Förutom just att de blåa visarna glimmar till ibland.
Stort tack! Värdefullt att få lite perspektiv som inte brukar komma fram i recensionerna som finns lite varstans på nätet. Nu gäller det väl för mig att helt enkelt hitta tillfälle att prova en Tangente ordentligt

Tillbaka
Topp