• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nomostråden

daveid

Cartier
2-Faktor
Är det någon som vet om urtavlor från t.ex nomos tangente 35 passar i en nomos tangente sport 501 36,5mm? Båda har urverket "Caliber Alpha" och det ser ut som att innerdiameter på tavlan borde vara densamma ish. Är sugen på en tangente och gillar de nya tavlorna men vill gärna ha den extra vattenresistensen. :D
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Lyckades till slut få tag på en Nomos Tangente Sport limited edition Japan (501.JPB), en av 35 st. Delar med mig av lite bilder! 😃
 

Bilagor

  • 9C64AA18-2865-4013-BEEE-CA7A5396350E.png
    9C64AA18-2865-4013-BEEE-CA7A5396350E.png
    638.3 KB · Visningar: 35
  • 80F8EC4C-CA08-41E8-A22C-F145A3B497EA.png
    80F8EC4C-CA08-41E8-A22C-F145A3B497EA.png
    461.9 KB · Visningar: 31

daveid

Cartier
2-Faktor
Nu kan jag ju rätt lite om Nomos. Men vad är det som gör den "sport" jämförelsevis med den vanliga?
Lite tjockare boett, bezel och bandhorn, 100m vattenresistens samt att denna är 36,5mm i diameter. Modellen produceras inte längre men som jag förstår det har NOMOS gjort en del limiterade utgåvor efteråt med dessa boetter, t.ex Hodinkee NOMOS:en: https://limited.hodinkee.com/nomos/ samt denna japanska utgåva. Det är dock ingen skruvad krona.

Det är NOMOS manuella alpha-urverk i dessa, precis som i dom vanliga manuella tangente-modellerna, om klockan är producerad efter ca 2005 (innan det var det Peseux-7001 urverk i dessa tror jag). Kollade lite från och till och skickade även DM:s på instagram till en japansk handlare som hade dessa tidigare i år, trodde inte jag skulle få tag i just ett sånt här ex. Han svarade att det var slutsålt men sedan dök denna upp på Chrono24. Visade sig sedan att det var samma japanska handlare som sålt även mitt ex. Var sugen på en tangente men ville ha lite mer än 30m WR av praktiska skäl. :D
 
Senast ändrad:

Wiglaf

Omega
Riktigt snygg! Så fin urtavla. Tycker det funkar med bandhornen. Hade den mindre modellen innan, ångrar lite att jag sålde din!
Har sagt det förr och säger det igen: Nomos och Grand Seiko är de två tillverkare som har stått ut för mig i termer av kvalitet. Sedan stör jag mig ofta på Nomos "nästan-snygga" designer som de ofta envisas med och att de snyggaste oftast är limited/special editions, men det verkar ju funka för dom så...

Jag tycker personligen Nomos känns högre kvalitet än tex Rolex, sen får folk säga vad dom vill. Har ägt båda men det är Nomosen jag ångrar att jag sålde.
 

frest73

Cartier
2-Faktor
@Aquaracer2 Kul! Finns det mycket att se i Glashütte nu? Enligt webbsidan är tyska urmakarmuseet i Glashütte fortfarande covidstängt, är det fler tillverkare som har slagit igen sin besöksverksamhet? jag är själv nere i Prag ett par veckor och har funderat på en dagstur till Glashütte
 

Lancia

Omega
2-Faktor
Släppt idag?
”Club Sport neomatik in petrol green has a case diameter of 37 millimeters—the automatic watch with elaborate sunburst finish dazzles on any wrist. It accompanies you through busy weekdays with its motivating sportiness. This high-performance model is powered by DUW 3001, the innovative caliber from NOMOS Glashütte.”

44DA03D3-9FC5-4172-B76D-351AA47EA95E.png
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Släppt idag?
”Club Sport neomatik in petrol green has a case diameter of 37 millimeters—the automatic watch with elaborate sunburst finish dazzles on any wrist. It accompanies you through busy weekdays with its motivating sportiness. This high-performance model is powered by DUW 3001, the innovative caliber from NOMOS Glashütte.”

44DA03D3-9FC5-4172-B76D-351AA47EA95E.png
Yep, tyvärr suger jag på att fota hehe…
13751EC1-0ACD-4322-8031-FDB228173241.jpeg

D7A3E233-A18F-4CB3-B611-9B80A49E48AF.jpeg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Yep, tyvärr suger jag på att fota hehe…
13751EC1-0ACD-4322-8031-FDB228173241.jpeg

D7A3E233-A18F-4CB3-B611-9B80A49E48AF.jpeg
Såg den på Uhrforum precis och fick ett stort behov att äga :).
20ATM och 8,3mm är ju lysande.
Det enda som kanske kan rädda plånboken är att den kanske är för liten för mig?
Möjligt att länken gör att den bärs lite större?
Får man fråga vad din handled mäter?
 
Senast ändrad:

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Såg den på Uhrforum precis och fick ett strot behov att äga :).
20ATM och 8,3mm är jju lysande.
Det enda som kanske kan rädda plånboken är att den kanske är för liten för mig?
Möjligt att länken gör att den bärs lite större?
Får man fråga vad din handled mäter?

17,5 stumt och upplevde den lite liten trots länken pga den är slim.

Du måste prova den innan helt enkelt.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Jag har aldrig gillat club estetiken men den där ser riktigt bra ut. Men det känns lite som att nomos lämnar sin kärna och gör något mer mainstream? Jag får väldiga aquaterra och propilot vibbar av den där. :)
Svårt att göra någonting som inte är gjort och mycket verkar gå i trender. Efter att ha sett deras tillverkning, träffat folket och allt som hör till under två dagar så är jag inte orolig för vilken riktning de rör sig i. Tror mest att om köparna vill ha grönt och blått så får man leverera grönt och blått helt enkelt ;)

16B9BE14-0A8A-4227-968A-8917B0F53765.jpeg
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
Svårt att göra någonting som inte är gjort och mycket verkar gå i trender. Efter att ha sett deras tillverkning, träffat folket och allt som hör till under två dagar så är jag inte orolig för vilken riktning de rör sig i. Tror mest att om köparna vill ha grönt och blått så får man leverera grönt och blått helt enkelt ;)

16B9BE14-0A8A-4227-968A-8917B0F53765.jpeg
verkligen och det tvivlar jag inte en sekund på med övriga släpp senaste tiden. Men det är något med den här som sticker ut något för mig. Den där länken i kombination med boetten och tavlan känns på något sätt väldigt annorlunda för att vara nomos.

Sen är den nog helt rätt! Jag älskar vad de har gjort och jag antar att kvalitén och finish är 👌. Lite av ett safe bet kanske?
 
Topp