• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nomostråden

Scipio

Patek
2-Faktor
Hade också varit kul att se den på läder!
På deras hemsida finns den på Nato i grått och svart, men tyvärr inte läder. Jag föredrar att köpa på länk om det finns för att sen byta med läder. Då har man valmöjligheter. Det är inget speciellt fäste så det är lätt att byta det band man gillar allra bäst. Den är snygg på länk, tycker jag.


Skärmavbild 2022-10-18 kl. 10.58.54.png
 

Wiglaf

Omega
På deras hemsida finns den på Nato i grått och svart, men tyvärr inte läder. Jag föredrar att köpa på länk om det finns för att sen byta med läder. Då har man valmöjligheter. Det är inget speciellt fäste så det är lätt att byta det band man gillar allra bäst. Den är snygg på länk, tycker jag.


Skärmavbild 2022-10-18 kl. 10.58.54.png
Japp, snygg på länk, men antagligen dressig nog för läder också!
En GADA det där.
 

Wiglaf

Omega
Jag reagerade på designen för den ser ut att vara identisk med Rolex oysterlänk.
Så är det väl. Tillverkare lånar idéer av varandra och så har det alltid varit, men Nomos har sin egen stil fortfarande tycker jag definitivt, när det gäller boett, urtavla, urverk etc. Någon "hommage" tycker jag definitivt inte att det är.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Så är det väl. Tillverkare lånar idéer av varandra och så har det alltid varit, men Nomos har sin egen stil fortfarande tycker jag definitivt, när det gäller boett, urtavla, urverk etc. Någon "hommage" tycker jag definitivt inte att det är.
Håller med, om allt! Det är fina tyska klockor som inte går av för hackor.
 

Wiglaf

Omega
Någon som har koll på om de där länkarna är sköna?
Mitt problem med Grand Seiko är att jag har svårt för deras länkar, lyckas aldrig få det riktigt rätt.
Rolex tycker jag som jämförelse har utmärkta länkar!
Så hur ligger Nomos till där, någon som vet?
 
De nya släppen var riktigt fina, framförallt den gröna. 2.5k euro var verkligen ett rimligt pris, man kanske blir så illa tvungen att öppna plånboken framåt våren när det börjar bli dags för en sommarklocka på länk.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Nya club sport ser ju riktigt trevlig ut men såg den här bilden på Monochrome, känns lite 70-tals datejust på det låset och infästningen? Kanske bara bilden men ser sladdrigt ut

1667547856916.png



edit: sen valet att göra låset helpolerat känns märkligt, kommer se trist ut efter 2 min
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Nya club sport ser ju riktigt trevlig ut men såg den här bilden på Monochrome, känns lite 70-tals datejust på det låset och infästningen? Kanske bara bilden men ser sladdrigt ut

1667547856916.png



edit: sen valet att göra låset helpolerat känns märkligt, kommer se trist ut efter 2 min
Våra exempel såg bra ut. Håller med om poleringen dock.

79F9FC06-FD3A-4CFD-94A1-EF811E8CAA86.jpeg
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
Den här såg riktigt mysig ut! Ett problem jag har med nomos modeller är att de är försvinnande lätta. storlekarna på en del (l2l) gör att det blir en märklig upplevelse imo. MEN en 33mm balanserar det perfekt :)

6D512812-C4B5-431F-A7A6-FF81C279C4D6.png
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Halloj!
Nu har jag lurkat långe nog i tråden för att ha byggt upp ett sug att testa på en Nomos :)

Har mest fastnat för dressiga Orion i 38mm samt Club i samma storlek. (Tom slängt upp en köpesannons)
Har jag förstått det rätt att Club i 38,5mm endast finns med california-tavla?

Vad säger ni som har erfarenhet av dessa modeller? Bärs de lagom stort för en med ca 18cm handleder och som trivs med 39-42mm i vanliga fall?
Har sett att de har relativt långa bandhorn.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Halloj!
Nu har jag lurkat långe nog i tråden för att ha byggt upp ett sug att testa på en Nomos :)

Har mest fastnat för dressiga Orion i 38mm samt Club i samma storlek. (Tom slängt upp en köpesannons)
Har jag förstått det rätt att Club i 38,5mm endast finns med california-tavla?

Vad säger ni som har erfarenhet av dessa modeller? Bärs de lagom stort för en med ca 18cm handleder och som trivs med 39-42mm i vanliga fall?
Har sett att de har relativt långa bandhorn.
Jag har en Orion och brukar alltid rekommendera den på 35mm. Dels på grund av badhornens längd, som du nämner. Men också för att det är en dressad modell som enligt mig gör sig bättre när den är mindre.
Men den 18cm handled funkar säkert den större modellen också bra.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Jag har en Orion och brukar alltid rekommendera den på 35mm. Dels på grund av badhornens längd, som du nämner. Men också för att det är en dressad modell som enligt mig gör sig bättre när den är mindre.
Men den 18cm handled funkar säkert den större modellen också bra.
Ja, den verkar även ha lite bättre proportioner än 38mm på bild iaf.
Bara lite orolig att 35mm ska kännas alltför liten.
 
Kan inte släppa tanken av att äga en Club Campus... Någon som går i tankarna på att sälja? Ev någon som vet hur lång väntetid det är på de små rackarna? :)
 

Rymdur

Omega
Paneristi
2-Faktor
Min f.d Nomos Club (som ingick i en bytes deal) ligger just nu till vrakpris på Tradera.

Köpt här på KS, riktigt fin!

 
Topp