Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ska alla varianter av CC få korta bandhorn i framtiden? Jag gillar verkligen det kompaktare formatet, men varken den gröna eller rosa föll mig i smaken.Är ute efter en Club Campus och ca alla modeller jag är intresserad av är slutsålda. Har pratat med Nomos och de förväntar sig ingen påfyllning på väääldigt länge. Frågan är om de sålt slut nuvarande version av Campus med långa bandhorn och inväntar nya modellen med kortare bandhorn?
Dåligt insatt, men jag tänker att om 36 mm får kortare bandhorn så är det rimligt att även 38 mm får det.Ska alla varianter av CC få korta bandhorn i framtiden? Jag gillar verkligen det kompaktare formatet, men varken den gröna eller rosa föll mig i smaken.
Nomos har liten fyndhörna i smyg, där finns det ett par:Det verkar vara halvt omöjligt att få tag på en Club Campus, förutom att bege sig till stora staden på östkusten dit jag har för långt. Om någon vill bli av med sin Nomos så har jag en köpesannons ute: https://klocksnack.se/threads/nomos-club-campus-38.210624/
Se där! Tack för tipset!Nomos har liten fyndhörna i smyg, där finns det ett par:
![]()
Einzelstücke – NOMOS Glashütte | SE Store
nomos-glashuette.com
Vad är det för band du har satt på? Är det denim? Riktigt snyggt! Var hittar jag sådana?Discontinued? Nah.
![]()
Vad är det för band du har satt på? Är det denim? Riktigt snyggt! Var hittar jag sådana?
Perfekt! Helt ok pris också.![]()
Bracelet montre jean denim Eco – Bracelet Jean | ABP Paris
Bracelet de montre en Tissu façon jean denim, fabriqué à Paris par Atelier du Bracelet Parisien.abp-paris.com
Rimligt.Jag kan bara svara för mig. Men om egenutvecklade urverk gör att det kittlar lite extra är Nomos svårslaget.
Jag har haft två Stowa och har en tangente 35 idag. De Stowa jag haft har varit helt oklanderliga (perfekta) i finish och Stowa hade väl egentligen "designen" på sin sida redan på trettitalet så inget ont om dom. Jag skulle ändå tveklöst välja Nomos. Många små detaljer väger ihop till det lite högre priset.Jag är lite sugen på en Nomos Ludwig eller Metro. Samtidigt så har ju både Stowa och Junghans liknande modeller ca 1000EUR billigare.
Ni som ägt klockor från olika märken, är Nomos värt sitt ’överpris’? Nomos egna urverk verkar i varje fall vara billiga att serva…
Har du bild på hur 35mm ser ut på dig? Gärna en liten bit ifrån.Jag har haft två Stowa och har en tangente 35 idag. De Stowa jag haft har varit helt oklanderliga (perfekta) i finish och Stowa hade väl egentligen "designen" på sin sida redan på trettitalet så inget ont om dom. Jag skulle ändå tveklöst välja Nomos. Många små detaljer väger ihop till det lite högre priset.
Hela klockan är något tunnare och med den designen tycker jag att ju tunnare desto bättre. Det är ingen tonfisk vi snackar om men det gör verkligen sitt till.
Sedan har Stowan också tjockare lugs, lite tjockare glasring, lite tjockare visare....vilket gör hela klockan liiite sämre designmässigt.
Vad gäller verket har ju NOMOS nu tagit det såpass långt att man ändå måste värdera att dom gör typ 99 procent av klockan själva och att verket genomgått en hel del förändringar sedan basen numera med egentillverkad balans modul tex. Jag tycker trekvarts plattan är en fördel och den stärker ju också den tyska identiteten. Detta är också ett skäl att välja NOMOS. Just att den tillverkas i den lilla byn Glashytte tillsammans med storheter som Lanet, GA orginal, Moritz Grossman etc är ju faktiskt också ett värde.
Varje del av argumentationen ovan är ju kanske inte skitviktig och gäller ju inte just dom modeller du letar efter men det är det jag själv kan jämföra med och jag tror argumentationen håller för ludwig och Metro också. En högst subjektiv reflektion där är att iaf Ludwig känns betydligt stramare och ännu bättre som ren dressklocka men Tangentes fördel är att den funkar utmärkt till finare tillställningar men också känns väldigt chill som vardagsklocka. Antingen med nylonband eller ett slitet brunt Molequin läder. Mycket mer allround än man tror vid första anblicken.
Ett ögonblickHar du bild på hur 35mm ser ut på dig? Gärna en liten bit ifrån.
Ps tack för bra svar
Den andra bilden var onekligen lite lustig men den ger en bra bild av klockans storlek. Handled ca 16,5 och jag för min del skulle aldrig ens fundera på större. Jag gillar generellt 36mm tex DJ, Tudor bb, Royal Steel etc och tycker Tangenten bär större. Man får ha riktiga timmerstockar till armar om inte 35 skall vara lagom sett till typen av klocka.Ett ögonblick![]()
Grattis! Den är riktigt fin!Nytt in här.
Nomos Club Sport Neomatik i 37mm. Nu bytt till läder men kom på länk.
![]()
Kanonfin! Den skall nog sitta på länk dock. Tycker inte riktigt den får ut sin potential på band.Nytt in här.
Nomos Club Sport Neomatik i 37mm. Nu bytt till läder men kom på länk.
![]()
Den där är riktigt bra!En Tangente utan arabiska siffror.
![]()
Tackar. Absolut så är den fin på länk.Kanonfin! Den skall nog sitta på länk dock. Tycker inte riktigt den får ut sin potential på band.
Jäkligt trevlig modell det där! Den gröna står på prospect listan....Tackar. Absolut så är den fin på länk.
Not: plast kvar på mellersta delen (polerad) av ändlänken i denna bild
![]()
Finns en i platina på Chrono 24 också. För 140 kakor vet jag inte om det är något fynd men de kanske är väldigt ovanliga. Skulle utifrån bilderna säga att din variant är klart finast i varje fall. Väldigt lyckad färgnyans på urtavlan och snyggt med index i guld. Trevligare än de nuvarande versionerna i guld med den vanliga tryckta tavlan.Tack! Syskonet med svart urtavla finns i Nomos fyndhörna just nu.