• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nomostråden

Har använt Nomos textilband under sommaren och måste säga att det fungerat väldigt bra. Behagligare än läderarmband när det är varmt ute och tycker också att det får klockan att passa lite bättre till ledigare klädsel. Har haft klockan i snart 9 år och hade nog trott att jag skulle börja tröttna vid det här laget men det har inte hänt än.
20260704_154802#1.webp

Har använt Nomos textilband under sommaren och måste säga att det fungerat väldigt bra. Behagligare än läderarmband när det är varmt ute och tycker också att det får klockan att passa lite bättre till ledigare klädsel. Har haft klockan i snart 9 år och hade nog trott att jag skulle börja tröttna vid det här laget men det har inte hänt än.
20260704_154802#1.webp
35 eller 39mm? Kan du skicka bild på handled😇

35. Finns fler handledsbilder tidigare i tråden men här kommer en till. Dock tagen på väldigt nära håll så klockan ser mindre ut sett på lite avstånd. Tycker det är helt rätt storlek för min 17,5-18 cm handled.
20260905_134339.webp
36 mm känns minimalt men både din och tidigare bilder i tråden indikerar det motsatta - helt perfekt storlek.

När det gäller storlek på Nomos så hjälper det mycket att se och testa klockorna i verkligheten bredvid varandra. Innan jag köpte min och bara hade sett klockorna på bild så tänkte jag att jag skulle ha en Tangomat med datum. I verkligheten såg den ut som en sillburk med bandhorn på mina armar. Var inte så förtjust i datumplaceringen klockan 6 heller. Tangente 33 som är 32.8 mm tyckte jag nästan såg ut som en barnklocka och Tangente 38 som är 37,5 mm blev det tallriksvarning på. Alla tre är ca 6,6 mm tunna vilket gör att 33 ser lite knubbig ut och 38 ser väldigt platt ut. 35 har i sig de bästa proportionerna på boetten enligt min mening. Däremot är tavlan på 33 med subsekunden lite lägre och snyggare placerad egentligen bäst enligt min mening.

Kan man tänka sig automatisk och inte tycker att prishoppet är för stort har Tangente neomatik lite större och lägre placerad subsekund som jag egentligen tycker gör tavlan mer harmonisk än originalklockan med manuellt verk. Tyvärr finns inte den med silvertavla och blånerade visare i 35 mm, men finns en 39 med den konfigurationen (som givetivis är 38,5 mm istället för 39). Tangente neomatik 35 har också avkortade bandhorn 43 mm lug-lug istället för 45 mm på den manuella, om man nu tycker att bandhornen är onödigt långa. Jag tycker de är coola och en del av klockans karaktär.

En annan observation är att klockstorlekar är konstiga och svåra att jämföra mellan olika klockmodeller. Originalmetron som är 37 mm tycker jag sitter alldeles utmärkt på mig men Tangenten som är 37,5 mm tycker jag ser tokstor ut. Metron är också nästan bara urtavla men lite rundare och har diskreta bandhorn så det är väl där skillnaden ligger. Kantigheten, den ganska rena tavlan och bandhornens längd gör att Tangenten bärs stort för sina mått.

Undrar om jag eventuellt har överanalyserat det här väl mycket? Kanske dags att skaffa en hobby. :)

Jag gillar idén med den matta ytan. Däremot begränsar det byte av armband. Vore kul om Nomos kunde erbjuda ett metallband i samma stuk.
Det är nog ytbehandlingen jag reagerar på här. Jag tycker den framhäver klockans i grunden lite klumpiga boett på ett inte så bra sätt. Men kanske skulle det funka bättre ihop med en blästrad länk.

Tillbaka
Topp