• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nordberg Watches

Kan du försöka att specificera hur klockan är en tusenlapp överprisad? Om du kan beakta produktionsvolymen 50 enheter vore det bra.

Jag har ju skrivit exakt varför, struntsamma då vad det kostar att producera 50ex. Den är ju ändå sämre i allt än andra märken den utmanar.

Trampar jag på en öm tå? Eller är du inblandad i projektet? Oavsett tycker jag att jag har förklarat varför rätt tydligt...

Tittar du på Carl Edmond, som ritar sina quartzklockor själva (nån f.d. Tissot designer eller liknande. Knappast gratis), med likvärdig paketering så kostar de fortfarande 500 kr mindre styck. Att detta är en automat behöver inte innebära att den ska vara dyrare än en quartz i sig. Visst, de är massproducerade, men de har andra kostnader (de är väl på konkursranden) som inte Nordberg har och kostar fortfarande inte 2500 kr. Nu när du verkar vara väldigt insatt så kan ju du gärna tillstå med kalkylen själv. Vad är marginalen?

Trampar jag på en öm tå? Eller är du inblandad i projektet? Oavsett tycker jag att jag har förklarat varför rätt tydligt..
Det luktar lite som att Bravur och Nordberg inte bara delar sin kärlek till västkusten...
Men jag är å andra sidan bara vanlig knegare, så vad vet jag...

Men att den är gjord i 50 ex lär väl knappast bero på att de velat göra en limiterad klocka. Hade de kunnat sälja fler så hade de sett likadana ut, kanske med Natoband i olika färger:) Det här är ju bara ytterligare ett försök att göra en ny DW. Sen har man en from förhoppning om att kunna pitcha klockan på ett entusiastforum och det går ju... sådär.

Kan du försöka att specificera hur klockan är en tusenlapp överprisad? Om du kan beakta produktionsvolymen 50 enheter vore det bra.

enjoy.jpg

Tjena!
Johan heter jag och är en av de tre grundarna bakom Nordberg Watches. Ser att diskussionen kommit igång fint här, vill bara säga att vi läser och tar åt oss. Det är första gången vi gör en sådan här grej och vi är ödmjuka inför att vi har mycket att lära. Vi drivs av ett genuint klockintresse och har ingen tanke på att vilseleda någon, syftet med detta inlägg var att väcka lite diskussion och samla tankar om klockans look. De 50 första klockorna har sålts mycket nära tillverkningspriset vilket kan framstå som billigt för vissa och dyrt för andra, men billigare har vi inte kunnat göra det. Nästa kollektion planerar vi att göra fler klockor, vilket förhoppningsvis kan trycka ner priserna ytterligare.

Har ni funderingar eller feedback är det bara att skriva här eller till någon av mig eller Henrik, så tar vi till oss av det. :)

Allt gott!

Det blir lite konstigt att prata om överprisad om man inte vet vad föremålet i fråga kostar......

(Den kostar 2500 kr enl deras sida).
T.ex. Phoibos levererar en micro-klocka för 2500 med:
Ceramic bezel
NH38
300m water rating
Saphire crystal
BGW9 lume
Länk
2 year warranty

Vad av ovan gör denna klocka bättre/lika bra?

Efter den här tråden får man ändå ge Söner of Sweden att deras design åtminstone var lite ...avvik... jag menar unik.

Tjena!
Johan heter jag och är en av de tre grundarna bakom Nordberg Watches. Ser att diskussionen kommit igång fint här, vill bara säga att vi läser och tar åt oss. Det är första gången vi gör en sådan här grej och vi är ödmjuka inför att vi har mycket att lära. Vi drivs av ett genuint klockintresse och har ingen tanke på att vilseleda någon, syftet med detta inlägg var att väcka lite diskussion och samla tankar om klockans look. De 50 första klockorna har sålts mycket nära tillverkningspriset vilket kan framstå som billigt för vissa och dyrt för andra, men billigare har vi inte kunnat göra det. Nästa kollektion planerar vi att göra fler klockor, vilket förhoppningsvis kan trycka ner priserna ytterligare.

Har ni funderingar eller feedback är det bara att skriva här eller till någon av mig eller Henrik, så tar vi till oss av det. :)

Allt gott!
Hej Johan! Som jag skrev, jag tycker att designen är bra. Jag tycker bara den är lite för dyr jämfört med konkurrenterna, när jag försöker se klockan ur målgruppens ögon, dvs en som vill ha en snygg klocka utan att lägga mer än en vanlig schysst jacka kostar. Bevisligen sålde den slut fort och det finns ett gäng som tycker att den är värd 2500 kr - Jag tycker bara det är lite för dyrt jämfört med de ni slåss med. Om jag skulle föreställa mig att jag såg den här för några år sedan, innan jag blev frälst på klockor, hade jag kunnat se mig betala runt 2000 kr för den, för den är snygg, om än långt ifrån helt unik. Jag hade inte köpt den för 2500. Men det är jag.

Tjena!

Allt gott!
Tror att en bättre start på kampanjen hade varit något i stil med:
Hej
Jag och några andra klockentusiaster som också finns här på ks har startat ett eget klockföretag. Kan ni fatta?!
Nu är vi givetvis nyfikna på att få veta vad ni tycker..."

Jag hade antagligen ändå inte varit intresserad då jag är en cynisk gammal gubbe, men jag hade inte känt något behov av att göra mig lustig över inlägget...

Visa att ni är av kött och blod och inte några tomma kostymer. Hur vill ni som klockentusiaster bli behandlade?
Framförallt. Var ärliga. Det är liksom inte så svårt att räkna ut vad agendan är hos någon som i princip bara gjort två inlägg utanför KoS och båda har handlat om samma företag. Med länkar, dessutom... Vem länkar till ett företags framsida när man vill berätta om en klocka man gillar?:rolleyes:

Kul tråd även om jag personligen inte är något fan av "har ni hört talas om x"-marknadsföring från personer bakom produkten.

Är det bara jag eller ser trycket lite risigt (läs knottrigt) ut? Var monteras klockan?
img_0433-jpg.1352169

Tjena!

Allt gott!
På den bilden ser den ut att vara skakigt ihopkommen med tryck som gjort av en amatör som haft otur. Avsikten är inte att vara elak, jag tror de flesta som tittar på den får liknande uppfattning annars vet jag inte vad man är van vid. Ett tips till förbättring alltså.

Tror att för att komma nån vart med sånt här måste man tillföra något eget, en tydlig profil som särskiljer en från mängden. Den ser generisk och intetsägande ut i mina ögon. Men det var bara 50 stycken så nu kan ni starta på nytt med en annan modell kanske.

Så hade det varit bättre att skriva från början som du gör nu i det citerade @Bernard1 istället för att smyga sig in med förevändningar om elastiska natoband eller liknande. De blir i bästa fall komiskt, i bästa fall då...

Ingenting för mig personligen men tycker inte dem ser så dumma ut. Föredrar till exempel dessa framför hela den där "Alf" historien...

Kul tråd även om jag personligen inte är något fan av "har ni hört talas om x"-marknadsföring från personer bakom produkten.

Är det bara jag eller ser trycket lite risigt (läs knottrigt) ut? Var monteras klockan?
img_0433-jpg.1352169
Mellan 8 och 9, spilld farg ? Malar larling ?

Mellan 8 och 9, spilld farg ? Malar larling ?
Ser ut att vara en klick för mycket på kransen mellan 1-2 också? En skvätt vid kl 10 också tror jag. Men stämmer det som skrivits så är det första produktionen och inget dyrt ur så vissa flaws är väl förväntade. :)

Jag har svårt att förstå många av reaktionerna ovan.

Några yngre killar (studenter kanske?) vill prova att starta ett litet klockföretag. Man är driftiga, entusiastiska och satsar tid och pengar på att ta fram en design man gillar (inte överdrivet originell men en retroinspirerad som ligger i tiden), jaga leverantörer, krångla med tullen, planera ekonomin, gör en hemsida etc. Man startar i liten skala och får fram ett hyggligt snygg klocka med ett hyggligt urverk (man skriver ut vad det är för verk, vilket inte alltid är fallet) till ett hyggligt pris. Slår man ut den eventuella vinsten på antal arbetade timmar så blir det nog en ensiffrig timlön.

Jag tycker att det är skitroligt att se! Folk försöker göra något kul. Man har ambitioner. Man satsar tid. Man lär sig mycket osv. Jag blir glad när jag ser drivna människor som satsar och försöker.

Många ovan blir stressade, aggressiva och oförskämda (som verkar förstärkas av någon sorts flockbeteende där man jagar upp varandra). Som om killarna har gjort dem något ont.

Senast ändrad:
Jag blir lite nyfiken på varför ni marknadsför er på det här, ska vi för att vara lite snälla säga, anonyma sättet? Är det det ni menar med

”to make a real change to the watch market”

Tror man på sin idé så står man väl för den?

Sen undrar jag vad du/ni tycker utmärker er och vad som gör er till entreprenörer, jag tycker ni urvattnar begreppet när det enda ni gör är att kopiera en annan affärsidé men lyssnar gärna på era, dina argument.

Tjena!

Allt gott!

Senast ändrad:
En till åsikt - Kul att man vågar testa och det är säkert inget fel på klockan, men här är varför just jag inte kommer köpa er första klocka. Den har en väldigt tydlig dyk/hav/kustprofil men endast 100m vattenresistens. Om jag som klockentusiast (säkert inte genomsnittskunden, men nu är ni på KS :)) ska köpa en klocka med så tydlig anknytning till havet vill jag att specen ska spegla den image klockan försöker förmedla. Jag vet att jag inte kommer tubdyka med någon klocka för har inget intresse av det men jag tycker klockan ska lösa det om den marknadsförs som denna. Sen hoppas jag ni vågar ta ut svängarna rent estetiskt på nästa. Denna känns generiskt och har inte det där som gör att det pirrar till, i alla fall inte för mig. Våga vara annorlunda. Vill igen bara påpeka att detta är en mans åsikt. Cheers!

Jag har svårt att förstå många av reaktionerna ovan.

Några yngre killar (studenter kanske?) vill prova att starta ett litet klockföretag. Man är driftiga, entusiastiska och satsar tid och pengar på att ta fram en design man gillar (inte överdrivet originell men en retroinspirerad som ligger i tiden), jaga leverantörer, krångla med tullen, planera ekonomin, gör en hemsida etc. Man startar i liten skala och får fram ett hyggligt snygg klocka med ett hyggligt urverk (man skriver ut vad det är för verk, vilket inte alltid är fallet) till ett hyggligt pris. Slår man ut den eventuella vinsten på antal arbetade timmar så blir det nog en ensiffrig timlön.

Jag tycker att det är skitroligt att se! Folk försöker göra något kul. Man har ambitioner. Man satsar tid. Man lär sig mycket osv. Jag blir glad när jag ser drivna människor som satsar och försöker.

Många ovan blir stressade, aggressiva och oförskämda (som verkar förstärkas av någon sorts flockbeteende där man jagar upp varandra). Som om killarna har gjort dem något ont.
Problemet är väl knappast att de gjort klockan, utan att grundarna precis som så många andra som gör den här typen av klockor försöker sig på ”har ni hört talas om XX”-marknadsföringen.

Verket känns hyfsat vettigt, finns både bättre och sämre o prisklassen. Men att slå sig in på en översaturerad mikrodykarmarknad med en så pass generisk klocka, med ganska trist spec (stor/tjock boett med låg vattenresistans, miyota 8215) och ett lite taffligt tryck sett till bilderna, känns svårt - men de har uppenbarligen lyckats sälja 50 klockor.

Känns också lite småtöntigt med ”challenger to the traditional watch industry”-plojen som man också ser heeela tiden.

Senast ändrad:
Jag delar till stor del @DrDre uppfattning som han delade med sig av kring den här tråden. Väldigt tråkiga reaktioner tycker jag, och väldigt olikt den s.k ”KS-andan” många säger sig finnas här. I min värld är det oftast bara cyniska, förlöjligande och ibland oförskämda kommentarer kring den här typen av klockmärken/trådar. Visst, inledande posten hade kunnat vara mer transparent kring varför man postade och tydligt sagt vilka man var, men i övrigt ser jag inte behovet av den här pajkastningen.

En del medlemmar däremot har kommit med välgrundad, och framförallt konstruktiv feedback. Så även om man inte har något bra att skriva kan man göra det på ett bättre sätt. :)

När det gäller klockan tycker jag den är helt OK. Enkel, men som en del skrivit kanske lite väl generisk design. För mig som växt upp och levt större delen av mitt liv vid Kattegatt, ser jag heller inte den uppenbara kopplingen till havet. Full förståelse för att det är svårt att göra en helt ny typ av dykarur utan att inspireras av allt som redan gjorts, men lite mer unik hade ni säkert kunna göra den. Som någon också skrev, 100m funkar ju att dyka med då jag själv gjort det många gånger, men hade ju inte skadat om ni höjt upp det liiite mer för att förstärka känslan. Kämpa på, så tror jag nästa modell kommer bli ännu bättre! :)

In och skriv i https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-mikromärken-och-andra-affordables.60202/ istället nästa gång. Så får ni nog lite trevligare mottagande.

Fast så hård är inte tonen. Tror mothugg snabbt skulle komma i mikrotråden om man lite sådär promotar sin egen skapelse som anonym, vilket skedde innan detta med. Många av kommentarerna handlar om att det helt enkelt finns mer prisvärda alternativ, vilket visar på att det behövs mer i dagens bransch än för 6år sedan. Tror vi alla önskar lycka till till företaget men också att de behöver både utveckla sin nisch och bättra på kvaliten som hur de faktiskt ska marknadsföra sig. Inget fel kunna göra det här men då får man hitta ett bättre sätt och vara beredd på bli bedömd efter vad produkten erbjuder andra andra aktörer... Kanske handlar det tyvärr om att mer kapital måste in för att öka volym etc. och kunna få ned pris eller upp i spec.

Fast så hård är inte tonen. Tror mothugg snabbt skulle komma i mikrotråden om man lite sådär promotar sin egen skapelse som anonym, vilket skedde innan detta med. Många av kommentarerna handlar om att det helt enkelt finns mer prisvärda alternativ, vilket visar på att det behövs mer i dagens bransch än för 6år sedan. Tror vi alla önskar lycka till till företaget men också att de behöver både utveckla sin nisch och bättra på kvaliten som hur de faktiskt ska marknadsföra sig. Inget fel kunna göra det här men då får man hitta ett bättre sätt och vara beredd på bli bedömd efter vad produkten erbjuder andra andra aktörer... Kanske handlar det tyvärr om att mer kapital måste in för att öka volym etc. och kunna få ned pris eller upp i spec.
Min uppfattning är inte att de flesta som kommenterat här önskar dem lycka till. När folk skriver konstruktiva inlägg med både ris och ros säger jag ingenting om, ditt inkluderat. Däremot som jag skrev gillar jag inte den ganska vanligt förekommande (tråkiga) tonen hos många som de här trådarna drar fram. :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp