• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nordberg Watches

Min uppfattning är inte att de flesta som kommenterat här önskar dem lycka till. När folk skriver konstruktiva inlägg med både ris och ros säger jag ingenting om, ditt inkluderat. Däremot som jag skrev gillar jag inte den ganska vanligt förekommande tonen hos många som de här trådarna drar fram. :)

Ser kanske en-två lite mer elaka kommentarer men resten är väll mest om att den inte verkar så prisvärd eller på bilderna ser speciellt bra ut i kvalité och har en generisk design. Men det är ju bara åsikter om denna skapelse, klart alla vill ha lyckade klockföretag från Sverige men tror iaf grundarna nu förstår att det behövs mer för att slå sig in hos de intresserade som har ett större urval än gemene man.
 
Ser kanske en-två lite mer elaka kommentarer men resten är väll mest om att den inte verkar så prisvärd eller på bilderna ser speciellt bra ut i kvalité och har en generisk design.
Vi har uppenbarligen olika uppfattning om det då. Jag ville bara skriva ”my two cents” om fenomenet jag beskrev, som stör mig. Sorry för OT.
 
Man kan ju lansera sig på KS på lite olika sätt. Som några varit inne på så kanske tonen är hård från somliga (delvis från mig) men den här smygreklamen irriterar folk och de stora orden på hemsidan blir ju komiska i de här kretsarna.

Istället hade ju grundarna kunnat starta en tråd med ledningens goda minne och ställt några frågor för feedback, typ:

1. Vad tycker ni på KS om vår första modell?

2. Vad skulle göra er intresserade av att köpa den (eller en andra modell)?

3. Har ni någon feedback till oss för att öka möjligheterna att sälja till klocknördar?

Hade de frågorna kommit hade det nog blivit ett helt annat mottagande. Jämför exempelvis med ett par medlemmar som försöker driva klockrelaterad verksamhet och hela tiden är i dialog här på KS. Det uppskattas ju av alla här.
 
Jag tror mycket av negativiteten kommer av inledande inlägget och inte så mycket av klockan i sig. Det är lite nedlåtande att låtsas som att man bara är en glad konsument som vill prata om sin klocka när det i själva verket en företagsrepresentant. Det är så sanslöst uppenbart i tonen av inlägget. Att istället skriva fullt ärligt och öppet vem man är, vad man gör och vad man vill så har man en mycket bättre grund. Kanske till och med skapa ett konto specifikt för Nordberg Watches istället för att använda det till synes privata. Det skulle ge ett mer professionellt intryck.
Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men sen känns hela hemsideupplägget så cynisk också... copy-paste-markandsföringen om "cutting out the middle man!" som är så gammal och trött att Simpsons har skämtat om det på typ 90-talet. Att ens behöva en sida för "our story" är också väldigt överflödigt. Det ger mig känslan av att ni så stenhårt försöker pracka på mig nåt. Det är tomt säljprat. Även om ni också slår uppåt så ogillar jag ändå när man ska kommentera andra tillverkare överhuvudtaget i sin marknadsföring. Ni målar upp klockindustrin som ett gäng feta kapitalistkatter som skrattar hela vägen till banken. Det är en väldigt endimensionell nidbild. Ni gör er grej och låt andra göra sin grej. Låt konsumenten dra sina egna slutsatser. Låt det vara osagt. Finns dessutom gott om t ex just japanska (som ni nämner) automatiska klockor i hyfsad kvalitet för billig peng. Bara att gemene man inte känner till det. Ni behöver inte låtsas som att det inte finns.
Och sen "Nordberg experience" ... kom igen.

Sen att ni syns på bild själva... I can go either way. Det är väl ett sätt att känns mer jordnära och personliga. Could work. Jag har ingen stark åsikt om det egentligen. Efter lite eftertanke lutar jag nog en aning mot det negativa. Ni ser väldigt unga ut. Ungdom är inte förknippat med erfarenhet. Jag förknippar klockor av kvalitet med erfarenhet. Så det kan vara negativt. Kanske är positivt för gemene man dock. Who knows. Inte jag som nyss gått ut säljskolan, vad vet jag.

Sidan Automatic Watches. Samma sak här. Det känns inte som era egna ord och det känns som mer säljprat. Det är upprepanden av ord jag hört från andra håll. Från klockkanaler på youtube och liknande. Det är bara mer "Storybuilding". Plus mer prat om "watch revolution" som vi redan ser från DW, MVMT osv osv, etc etc. Väldigt trött fras och saknar dessutom trovärdighet då ni är ett startup av tre kids som sålt 50 klockor. Det ger intrycket av ordbajseri utan substans. Det är lite nedlåtande. Som att ni ska vara en cool storebror som ska förklara varför just en automatisk klocka är så fantastisk och inte alls som de där billiga batteriklockorna minsann! Nej usch usch för det! Kvarts kan minsann inte vara fint hantverk (HOSTGrandSeiko). Dessutom går ni in på och försöker hinta om att klockan kan gå upp i värde i framtiden. Nu är vi verkligen ute på hal is. Det är inte ett klockmärkes plats att sitta och spekulera om vad klockor kan bli värda i framtiden. Det är vilseledande, ofräscht för att inte säga ansvarslöst.

Tittar man sen på nato-sidan så har ni 4 pyttebilder på banden och sen en vägg av text där ni ska ge oss en historielektion om natoband. Man får anta att det är mer storybuilding. Kort och gott: säljet är primärt, produkten är sekundär.
Hade jag gissat hade jag inte främst tänkt klock-entusiaster, jag hade tänkt nyexaminerade säljelever som vill kopiera DW.

Titta t ex på Unimatic. Nu vet jag absolut ingenting om det märket egentligen, ärligt talat. Men på deras hemsida står inget lull-lull överhuvudtaget. Bilder på klockorna tar upp så gott som hela förstasidan. Klockorna får tala för sig själva. Unimatics design är dessutom ganska unik och skapar ett ha-begär direkt och jag får inte känslan av att de försöker pracka på mig nåt. Jag försöker aktivt hitta lite sales bullshit på deras hemsida och hittar absolut ingenting. En kontakt-sida. En torr FAQ. Inte mycket mer än så.

Uppenbart är att er målgrupp är personer som inte i vanliga fall köper klockor. Därav också det avmätta responsen på forumet. Att vilseleda okunniga konsumenter må ha funkat för vissa, men det gör det inte mer fräscht för det. Gott så att ni valt er målgrupp. Kan ändå inte släppa känslan av att hela upplägget på hemsidan är lite nedlåtande. Unimatic som jag nämde har kanske valt en annan bana, mer inriktat på nördarna. Så det kanske inte är en rättvis jämförelse. Men less is more. Less is so much more. Jag tror också att om ni chillade mer med säljpratet så skulle ni kunna få med er ett par entusiaster på samma gång på ett hörn. Om det är nåt ni ens vill. Fast ni har ju postat här också så...det verkar ju som att det är något ni vill.

Sen håller jag med några andra talare, wow med drivkraft och "can-do". Jag skulle fan inte kunna starta ett klockmärke. I synnerhet inte när jag var i er ålder (så jäkla gammal är jag iof inte). Var skulle jag ens börja? Men är man ett vinstdrivande företag så är man och med det kommer ett visst granskande och en viss cynism. Åtminstone om man får känslan av att man blir påprackad nåt.

Kort sagt:
-Show, don't tell.
-Snacka inte skit om annat/andra (t ex kvartsverk eller industrin i stort). Gör er grej och låt andra gör sin grej.
-Försök inte vara något ni inte är.
 
Jag tror mycket av negativiteten kommer av inledande inlägget och inte så mycket av klockan i sig. Det är lite nedlåtande att låtsas som att man bara är en glad konsument som vill prata om sin klocka när det i själva verket en företagsrepresentant. Det är så sanslöst uppenbart i tonen av inlägget. Att istället skriva fullt ärligt och öppet vem man är, vad man gör och vad man vill så har man en mycket bättre grund. Kanske till och med skapa ett konto specifikt för Nordberg Watches istället för att använda det till synes privata. Det skulle ge ett mer professionellt intryck.
Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men sen känns hela hemsideupplägget så cynisk också... copy-paste-markandsföringen om "cutting out the middle man!" som är så gammal och trött att Simpsons har skämtat om det på typ 90-talet. Att ens behöva en sida för "our story" är också väldigt överflödigt. Det ger mig känslan av att ni så stenhårt försöker pracka på mig nåt. Det är tomt säljprat. Även om ni också slår uppåt så ogillar jag ändå när man ska kommentera andra tillverkare överhuvudtaget i sin marknadsföring. Ni målar upp klockindustrin som ett gäng feta kapitalistkatter som skrattar hela vägen till banken. Det är en väldigt endimensionell nidbild. Ni gör er grej och låt andra göra sin grej. Låt konsumenten dra sina egna slutsatser. Låt det vara osagt. Finns dessutom gott om t ex just japanska (som ni nämner) automatiska klockor i hyfsad kvalitet för billig peng. Bara att gemene man inte känner till det. Ni behöver inte låtsas som att det inte finns.
Och sen "Nordberg experience" ... kom igen.

Sen att ni syns på bild själva... I can go either way. Det är väl ett sätt att känns mer jordnära och personliga. Could work. Jag har ingen stark åsikt om det egentligen. Efter lite eftertanke lutar jag nog en aning mot det negativa. Ni ser väldigt unga ut. Ungdom är inte förknippat med erfarenhet. Jag förknippar klockor av kvalitet med erfarenhet. Så det kan vara negativt. Kanske är positivt för gemene man dock. Who knows. Inte jag som nyss gått ut säljskolan, vad vet jag.

Sidan Automatic Watches. Samma sak här. Det känns inte som era egna ord och det känns som mer säljprat. Det är upprepanden av ord jag hört från andra håll. Från klockkanaler på youtube och liknande. Det är bara mer "Storybuilding". Plus mer prat om "watch revolution" som vi redan ser från DW, MVMT osv osv, etc etc. Väldigt trött fras och saknar dessutom trovärdighet då ni är ett startup av tre kids som sålt 50 klockor. Det ger intrycket av ordbajseri utan substans. Det är lite nedlåtande. Som att ni ska vara en cool storebror som ska förklara varför just en automatisk klocka är så fantastisk och inte alls som de där billiga batteriklockorna minsann! Nej usch usch för det! Kvarts kan minsann inte vara fint hantverk (HOSTGrandSeiko). Dessutom går ni in på och försöker hinta om att klockan kan gå upp i värde i framtiden. Nu är vi verkligen ute på hal is. Det är inte ett klockmärkes plats att sitta och spekulera om vad klockor kan bli värda i framtiden. Det är vilseledande, ofräscht för att inte säga ansvarslöst.

Tittar man sen på nato-sidan så har ni 4 pyttebilder på banden och sen en vägg av text där ni ska ge oss en historielektion om natoband. Man får anta att det är mer storybuilding. Kort och gott: säljet är primärt, produkten är sekundär.
Hade jag gissat hade jag inte främst tänkt klock-entusiaster, jag hade tänkt nyexaminerade säljelever som vill kopiera DW.

Titta t ex på Unimatic. Nu vet jag absolut ingenting om det märket egentligen, ärligt talat. Men på deras hemsida står inget lull-lull överhuvudtaget. Bilder på klockorna tar upp så gott som hela förstasidan. Klockorna får tala för sig själva. Unimatics design är dessutom ganska unik och skapar ett ha-begär direkt och jag får inte känslan av att de försöker pracka på mig nåt. Jag försöker aktivt hitta lite sales bullshit på deras hemsida och hittar absolut ingenting. En kontakt-sida. En torr FAQ. Inte mycket mer än så.

Uppenbart är att er målgrupp är personer som inte i vanliga fall köper klockor. Därav också det avmätta responsen på forumet. Att vilseleda okunniga konsumenter må ha funkat för vissa, men det gör det inte mer fräscht för det. Gott så att ni valt er målgrupp. Kan ändå inte släppa känslan av att hela upplägget på hemsidan är lite nedlåtande. Unimatic som jag nämde har kanske valt en annan bana, mer inriktat på nördarna. Så det kanske inte är en rättvis jämförelse. Men less is more. Less is so much more. Jag tror också att om ni chillade mer med säljpratet så skulle ni kunna få med er ett par entusiaster på samma gång på ett hörn. Om det är nåt ni ens vill. Fast ni har ju postat här också så...det verkar ju som att det är något ni vill.

Sen håller jag med några andra talare, wow med drivkraft och "can-do". Jag skulle fan inte kunna starta ett klockmärke. I synnerhet inte när jag var i er ålder (så jäkla gammal är jag iof inte). Var skulle jag ens börja? Men är man ett vinstdrivande företag så är man och med det kommer ett visst granskande och en viss cynism. Åtminstone om man får känslan av att man blir påprackad nåt.

Kort sagt:
-Show, don't tell.
-Snacka inte skit om annat/andra (t ex kvartsverk eller industrin i stort). Gör er grej och låt andra gör sin grej.
-Försök inte vara något ni inte är.
This is brilliant :D Kan vi göra dig ansvarig för att svara på förklädda reklamtrådar om startups i framtiden?
 
Tjena!
Johan heter jag och är en av de tre grundarna bakom Nordberg Watches. Ser att diskussionen kommit igång fint här, vill bara säga att vi läser och tar åt oss. Det är första gången vi gör en sådan här grej och vi är ödmjuka inför att vi har mycket att lära. Vi drivs av ett genuint klockintresse och har ingen tanke på att vilseleda någon, syftet med detta inlägg var att väcka lite diskussion och samla tankar om klockans look. De 50 första klockorna har sålts mycket nära tillverkningspriset vilket kan framstå som billigt för vissa och dyrt för andra, men billigare har vi inte kunnat göra det. Nästa kollektion planerar vi att göra fler klockor, vilket förhoppningsvis kan trycka ner priserna ytterligare.

Har ni funderingar eller feedback är det bara att skriva här eller till någon av mig eller Henrik, så tar vi till oss av det. :)

Allt gott!
Ser nu att ni nu till viss del möts av hård men också helt befogad kritik. Mycket av det handlar nog just om det jag fetmarkerade i citatet ovan. Genom det första inlägget i den här tråden och din egen recension på Google (5 stjärnor och "Ska bli spännande att följa detta företag") är det väl precis det ni håller på med, att försöka vilseleda konsumenter?

Jag ser nu att du redigerat bort texten i din google-recension, så du har nog redan insett ditt misstag. Jag skulle tro att ni har mycket att vinna på att undvika den här typen av misstag och att ta åt er av all feedback ni fått här i tråden. :)
 
Ser nu att ni nu till viss del möts av hård men också helt befogad kritik. Mycket av det handlar nog just om det jag fetmarkerade i citatet ovan. Genom det första inlägget i den här tråden och din egen recension på Google (5 stjärnor och "Ska bli spännande att följa detta företag") är det väl precis det ni håller på med, att försöka vilseleda konsumenter?

Jag ser nu att du redigerat bort texten i din google-recension, så du har nog redan insett ditt misstag. Jag skulle tro att ni har mycket att vinna på att undvika den här typen av misstag och att ta åt er av all feedback ni fått här i tråden. :)
På tal om att vilseleda..

”4. A lot of automatic watches appreciates in value over time. While buying a watch from a quartz brand is a cost, money out of your wallet, an automatic watch will often be an investment that might be sold for more than the purchase price in the future”
 
Jag tror människor blir ilskna när man försöker lura dem och då blir de mindre generösa med sin artighet och mindre objektiva i sin kritik. Kallas för reciprocitetsprincipen. Ärlighet varar längst.
Just så.
Jag hade som sagt hållit tand för tunga om jag bara ogillade klockan.
Uppskattar när någon vågar satsa. Men oärligheten går inte att bortse ifrån.
 
Jag tror människor blir ilskna när man försöker lura dem och då blir de mindre generösa med sin artighet och mindre objektiva i sin kritik. Kallas för reciprocitetsprincipen. Ärlighet varar längst.
Det var en bättre sammanfattning än mitt inlägg.
 
Hej igen!

Har läst igenom tråden flera gånger och jag själv, som mindre bevandrad KS:are, fascineras över viljan att tycka/hjälpa till som finns här. Jag uppskattar allt det som skrivs och att ni har lagt tid på att kika igenom våra medier och att ni spanat in vår första klocka. Att få konstruktiv kritik från folk som jag gissar har sett ett och annat microbrand flyga förbi hjälper oss att utveckla detta i nuläget enkla koncept och att komma framåt.

Entreprenörer eller inte tror vi helt enkelt på att det finns mer utrymme för att tillverka enkla automatiska ur till låga priser. Utan avsikten att kopiera tycker vi att de flesta microbrands som dyker upp idag tar "det egna" såpass långt att det blir skrikigt/extremt och tilltalar en mycket liten målgrupp. Vi å andra sidan, tycker oss se att det finns en målgrupp glada amatörer som kör Gant/DW/diverse parfymmärken, men som är sugna på att introduceras till klockvärlden men inte på att hosta upp 5k+ för detta. Detta har fungerat för 50 kunder som blivit nöjda, och med hjälp av deras tankar kring klockan tror/hoppas vi att det finns fler som vill hoppa på det. Att designen hålls enkel är just för att dessa personer faktiskt inte ska köpa sin 17e fina klocka till samlingen, utan sin första. Jag gissar att dessa personer inte hänger på KS i så hög utsträckning, och jag förstår därför att detta kanske inte är något som tilltalar er alla här inne. Trots det är det superkul att få höra vad ni tycker, och att ta med oss dessa tankar in i nästa kollektion. Med det sagt kommer vi aldrig tillverka homager eller copies, vi tycker det är viktigt att göra klockor som tilltalar massan men som är våra egna.

Vad som känns tråkigt är att det verkar uppstått en bild av oss som oärliga och att vi försöker vilseleda både er och våra kunder. Jag förstår detta m.t.p vår klumpiga entré i denna tråd, men jag hoppas att vi kan börja tvätta bort detta bland annat genom att ta till oss av all den (välbehövliga :) ) feedback vi fått kring hur vi kommunicerar på hemsidan och i sociala medier. Vi är som sagt väldigt tidigt i denna process och drivs bara av att det är skoj att skissa på klockor och att kunna hjälpa folk att hitta prisvärda ur med enkla designer som går att använda över en lång tid.

Vad gäller recensioner, länkar m.m. gjorda av oss själva har syftet varit att försöka styra trafik till hemsidan. Det är ett sätt att jobba på för att få Google-klick trots att vi hittills bara har 50 kunder, men blir såklart trevligast när dessa omdömen/rekommendationer kommer organiskt.

Tack för att ni tycker till, take care!
 
Hej igen!

Har läst igenom tråden flera gånger och jag själv, som mindre bevandrad KS:are, fascineras över viljan att tycka/hjälpa till som finns här. Jag uppskattar allt det som skrivs och att ni har lagt tid på att kika igenom våra medier och att ni spanat in vår första klocka. Att få konstruktiv kritik från folk som jag gissar har sett ett och annat microbrand flyga förbi hjälper oss att utveckla detta i nuläget enkla koncept och att komma framåt.

Entreprenörer eller inte tror vi helt enkelt på att det finns mer utrymme för att tillverka enkla automatiska ur till låga priser. Utan avsikten att kopiera tycker vi att de flesta microbrands som dyker upp idag tar "det egna" såpass långt att det blir skrikigt/extremt och tilltalar en mycket liten målgrupp. Vi å andra sidan, tycker oss se att det finns en målgrupp glada amatörer som kör Gant/DW/diverse parfymmärken, men som är sugna på att introduceras till klockvärlden men inte på att hosta upp 5k+ för detta. Detta har fungerat för 50 kunder som blivit nöjda, och med hjälp av deras tankar kring klockan tror/hoppas vi att det finns fler som vill hoppa på det. Att designen hålls enkel är just för att dessa personer faktiskt inte ska köpa sin 17e fina klocka till samlingen, utan sin första. Jag gissar att dessa personer inte hänger på KS i så hög utsträckning, och jag förstår därför att detta kanske inte är något som tilltalar er alla här inne. Trots det är det superkul att få höra vad ni tycker, och att ta med oss dessa tankar in i nästa kollektion. Med det sagt kommer vi aldrig tillverka homager eller copies, vi tycker det är viktigt att göra klockor som tilltalar massan men som är våra egna.

Vad som känns tråkigt är att det verkar uppstått en bild av oss som oärliga och att vi försöker vilseleda både er och våra kunder. Jag förstår detta m.t.p vår klumpiga entré i denna tråd, men jag hoppas att vi kan börja tvätta bort detta bland annat genom att ta till oss av all den (välbehövliga :) ) feedback vi fått kring hur vi kommunicerar på hemsidan och i sociala medier. Vi är som sagt väldigt tidigt i denna process och drivs bara av att det är skoj att skissa på klockor och att kunna hjälpa folk att hitta prisvärda ur med enkla designer som går att använda över en lång tid.

Vad gäller recensioner, länkar m.m. gjorda av oss själva har syftet varit att försöka styra trafik till hemsidan. Det är ett sätt att jobba på för att få Google-klick trots att vi hittills bara har 50 kunder, men blir såklart trevligast när dessa omdömen/rekommendationer kommer organiskt.

Tack för att ni tycker till, take care!
Bra svar. Lycka till
 
Satsa på ett smart smäckert etui istället för en (påkostad?) klockbox, boxen har inte sånt stort mervärde även om den kan se maffig ut.
Och viklås. Jag älskar viklås.
 
Det där med att ni chippar in en hundring per sold klocka till välgörenhet är en fin tanke. Som jag verkligen gillar.
”Nordberg Watches has decided to contribute to the Swedish society for Nature Conservation's work for sea and fishing by donating 100 SEK (about $11) for every sold Nordberg watch.”
Se till att ha koll på era underleverantörer bara. Annars riskerar det att slå tillbaka på er.
 
Verksamheten har hittills drivits som enskild firma. Är nu i processen att starta AB. Orgnr och företagsinfo uppdateras när detta färdigställs. :)
 
Verksamheten har hittills drivits som enskild firma. Är nu i processen att starta AB. Orgnr och företagsinfo uppdateras när detta färdigställs. :)
Ja vad ni har drivit verksamheten i för form har ju inte med detta att göra. Om jag var du skulle jag lite snabbt lägga ut aktuella uppgifter på hemsidan.

Det tog mig en enda sökning och första träffen på google att konstatera detta:
"De mest grundläggande lagarna inom e-handelsområdet är e-handelslagen och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
E-handelslagen
E-handelslagen (SFS 2002:562) ställer ett antal krav på att du som säljare ska lämna viss information till dina köpare:
Säljarens namn, adress, e-postadress och organisationsnummer ska finnas i e-butiken."


Hur man inte kan ha koll på detta grundläggande är för mig helt obegripligt och förstår ärligt inte hur ni lyckats sälja 50 klockor helt anonyma bara genom att smälla upp en hemsida. Det är något som inte stämmer här...

Varför jag frågade först var för att jag inte hittar någon information överhuvudtaget om "©2020 by Nordberg Watches. All rights reserved.".
 
KS goes Flashback. Vad är nästa steg, någon hugad som ska kolla upp arbetsförhållandena i de fabriker där klockorna monteras?
Är det verkligen flashback att kolla upp om ett bolag har f-skatt?

Som svar på frågan. Det är väl något alla egentligen alltid borde kolla upp vad man än köper?
 
F-skatt finns, moms & skatt betalas, orgnr kommer läggas in på hemsidan (tack för tips), 50 klockor såldes och 5000kr donerades till Naturskyddsföreningen. Fint att ni bryr er men det finns ingen anledning att tro att det är ”något som inte stämmer”. :)
 
Jag får en bitter eftersmak av de där popcorn- bilderna och en admin som säger att det här kan bli "årets roligaste tråd". KS- anda förtjänar man? Blir lite "det var inte vi som började" - barnsligt kan jag tycka.
 
F-skatt finns, moms & skatt betalas, orgnr kommer läggas in på hemsidan (tack för tips), 50 klockor såldes och 5000kr donerades till Naturskyddsföreningen. Fint att ni bryr er men det finns ingen anledning att tro att det är ”något som inte stämmer”. :)
Det är ändå information som enligt lag ska finnas på er hemsida. Jag driver också enskild firma och alla uppgifter finns på min sida. De måste finnas där!
 
Tillbaka
Topp