• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag förstår er tanke och håller med till stor del! Men en Omega SMP hade jag helst velat köpa ny och då är det en spartid på rätt länge till. Samt kul om presentbudgeten räcker. Känns även lite som att ta körkort och köpa en Ferrari direkt, och hoppa över V70n så att säga.
men samtidigt så kan dessa nästan klockor kosta dig lite efterslm du lär förlora pengar på dessa om du tröttnar...beroende på vad du köper för klocka..
sen kanske du får jobba för att bli av emd nästan klockan om du tröttnar å vill sälja..

sen kommer du alltid gå å sukta efter smpn
en smp via gråisar kostar ungefär 35
bättre att spara till den dära speciella som du verkligen vill ha

Om du nu ska ha en V70 som jag tolkar det som, varför nöja sig med en snikutrustad D2?
Verkar som du är mer fokuserad på märke än en bra förstaklocka, börja i fel ände anser jag men alla är vi olika ¯\_(ツ)_/¯

Jag skulle rösta på att spara pengarna ett tag till och köp en Omega SMP. Det är en riktigt grym klocka och jag är sjukligt nöjd med min!
20200107111753_AE184706.jpg
Vad är det för gummi du kör?

On topic: bra dykare för 10k ny:
spb083j1_seiko_prospex_automatik_diver_68er_neuauflage_the_great_blue_hole.jpg

Efter några dagars funderande och testande vetifan om jag blir mycket klokare. Öppnat upp mig mer för att hitta en begagnad i fint skick. Men att budgeten på 10k tänker jag försöka hålla.

Var inne i butik och testade både oris aquis och longines HC. Båda satt fint, men Orisen imponerade mest på handleden.

Trots lockande så kommer omega SMP väntas med och möjligen att jag byter upp mig när möjlighet ges (trots 25-års present).
Med tusen klockor i huvudet och olika råd och tips känner jag iaf att det krävs ett köp för att verkligen förstå vad jag vill. Då känns begagnat marknaden här på KS som ett klokt ekonomiskt val!

Mitt öga fastnade för Tissot seastar 1000 i nedan färg. Tycker den såg jävligt clean ut. Har dock blivit avrådd av polare och butiksbiträde. Men hör gärna era åsikter, och förklaringar.

Förstår att det är ett steg ner från ovan nämnda, men även ett lägre pris som kan användas till framtida inköp.

Bilagor

• CF5F387A-1441-4178-BD19-4E6AEEC79484.jpeg
    CF5F387A-1441-4178-BD19-4E6AEEC79484.jpeg
    78.6 KB · Visningar: 9
Mitt öga fastnade för Tissot seastar 1000 i nedan färg. Tycker den såg jävligt clean ut. Har dock blivit avrådd av polare och butiksbiträde. Men hör gärna era åsikter, och förklaringar.

Förstår att det är ett steg ner från ovan nämnda, men även ett lägre pris som kan användas till framtida inköp.
På vilket sätt har du blivit avrådd?

På vilket sätt har du blivit avrådd?
Polare (och klocksamlare) menade på att jag skulle sikta högre och att det var en dålig affär. Ingen vidare utläggning.
AD menade på att det varit en hel del strul med deras Diver-modeller. Möjligen för jag stod och kollade på och testade klockor med dubbla prislappen.

Polare (och klocksamlare) menade på att jag skulle sikta högre och att det var en dålig affär. Ingen vidare utläggning.
AD menade på att det varit en hel del strul med deras Diver-modeller. Möjligen för jag stod och kollade på och testade klockor med dubbla prislappen.

Majoritet av märken/klockor är en dålig affär, brukar oftast vara så med en hobby :)

Majoritet av märken/klockor är en dålig affär, brukar oftast vara så med en hobby :)
Kan inte just denna modellen men skaffade en Tissot PRC 2000 för en massa år sedan att ha vid resor där ex rån etc. är större. Har aldrig haft problem med den, menför Tissot modellen du tittade på, googla runt och se vad de säger ang ev problem. Gällande kompisens råd (utan att ha hört konversationen); köp något personligt som du gillar, det sitter knappast i priset. Seiko har te x många snygga divers.

Kan inte just denna modellen men skaffade en Tissot PRC 2000 för en massa år sedan att ha vid resor där ex rån etc. är större. Har aldrig haft problem med den, menför Tissot modellen du tittade på, googla runt och se vad de säger ang ev problem. Gällande kompisens råd (utan att ha hört konversationen); köp något personligt som du gillar, det sitter knappast i priset. Seiko har te x många snygga divers.

borde kanske citera @Hyfter så han får notisen :)

Hej KS!

Har sett många liknande trådar men valde att skapa en ny då jag tycker den skiljer sig något till tidigare.

Är som namnet antyder ny in i riktiga klockvärlden, alltid burit med klocka men mer av parfymklockstyp (tråkigt nog).
Har nyligen fyllt 25 och i samband med det önskat pengar till att köpa en klocka som 25-årspresent och ett minne från alla. En god tanke enligt mig. Och värt att tillägga är att jag inte är nödvändigtvis av något särskilt andrahandsvärde då klockan är tänkt att kunna bäras livet ut. Så mer fokus på kvalitet och tidlös design.

Detta har resulterat i en budget på cirka 10k.
Vill gärna att det ska vara automatiskt urverk och gärna av dykarmodell och stållänk. Allra helst ny (eller ett väldigt fint begagnat ur) då den kommer vara med mig länge. Mellan 39-41mm då jag inte har de kraftigaste handlederna.

De klockorna jag mest varit inne på är följande:
Longines hydroconquest, blå urtavla.
Tissot seastar powermatic, blå urtavla
Olika seiko-modeller

Omega seamaster 300, blå är lite av en drömklocka men medveten om att budget ej räcker till det. Men inte nödvändigtvis ute efter en ”billigare version” av denna.

Möjligen något rörig tråd men hoppas mina önskemål framgår och hjälp finnes!
Jag skulle satsa på beggat. Kan kännas jobbigt att inte köpa en helt ny klocka men när det kommer till beggat kan man få så himla mycket mer. Om man någon gång vill sälja så tappar man heller inte värdet på samma sätt.

Jag skulle satsa på beggat. Kan kännas jobbigt att inte köpa en helt ny klocka men när det kommer till beggat kan man få så himla mycket mer. Om man någon gång vill sälja så tappar man heller inte värdet på samma sätt.
Instämmer, även roligt att köpa en helt ny bil, men som bekannt även dessa tappar i värde så fort de lämnar butiken. M a o mer värde för pengarna att köpa något som tidigare ägt. Med den stora skillnaden att vintage är mer överkomligt i klockvärden än för bilar ;)

Instämmer, även roligt att köpa en helt ny bil, men som bekannt även dessa tappar i värde så fort de lämnar butiken. M a o mer värde för pengarna att köpa något som tidigare ägt. Med den stora skillnaden att vintage är mer överkomligt i klockvärden än för bilar ;)

Ja det känns som ett klokt val. Även alternativen ökade nu, så gjorde det hela inte mycket lättare!
Men behöver något på handleden snart för att kunna bli klokare, väldigt svårt att bestämma sig med bilder och foruminlägg.

Ja det känns som ett klokt val. Även alternativen ökade nu, så gjorde det hela inte mycket lättare!
Men behöver något på handleden snart för att kunna bli klokare, väldigt svårt att bestämma sig med bilder och foruminlägg.
Mitt tips, välj ut ett par och dra till AD och testa runt armen. Alltid stor skillnad när den väl ligger på armen. :)

Personligen hade jag kikat på klockor som flera andra också har nämnt! Squale, Sinn, Oris och Seiko tex. Finns massor utav roliga modeller att välja emellan! Spanar du in lätt beggat skick så får du mycket klocka för pengarna! :)

Personligen hade jag kikat på klockor som flera andra också har nämnt! Squale, Sinn, Oris och Seiko tex. Finns massor utav roliga modeller att välja emellan! Spanar du in lätt beggat skick så får du mycket klocka för pengarna! :)

Ja precis, det jag märkte under denna tråden. Skannar dagligen igenom köp&sälj forumet här för inspiration och möjliga köp!

Ja precis, det jag märkte under denna tråden. Skannar dagligen igenom köp&sälj forumet här för inspiration och möjliga köp!
Utöver pengarna som du får till är tanken att det skall täcka 100% eller kommer du att ”skjuta till”? Om du inte kan köpa Omegan nu köp en schysst Seiko eller Oris. Eftersom du vill ha den som en keeper så är affektionsvärdet inte att underskatta.
Imho åldras Seiko fantastiskt
https://www.seikowatches.com/global-en/products/5sports

Utöver pengarna som du får till är tanken att det skall täcka 100% eller kommer du att ”skjuta till”? Om du inte kan köpa Omegan nu köp en schysst Seiko eller Oris. Eftersom du vill ha den som en keeper så är affektionsvärdet inte att underskatta.
Imho åldras Seiko fantastiskt
https://www.seikowatches.com/global-en/products/5sports

Jag vill gärna att det ska vara inom budget, men kan skjuta till om jag verkligen vill!
Omegan köps inte nu, då ekonomin inte räcker till för ett exemplar som jag vill ha. Men Seiko och Oris är högt på watchlist just nu!

Var själv i samma sits som dig fram till nyligen. Tillslut valde jag att köpa en begagnad (några veckor gammal) Longines Hydroconquest ceramic när tillfälle dök upp. Är än så länge väldigt nöjd med mitt beslut och den ligger nära din prisklass :) I övrigt har Seiko som nämnts ovan flera trevliga alternativ (SARX055, SARX045 osv) som jag själv övervägde och troligtvis kommer bygga vidare min klocksamling med.

Hej KS!

Har sett många liknande trådar men valde att skapa en ny då jag tycker den skiljer sig något till tidigare.

Är som namnet antyder ny in i riktiga klockvärlden, alltid burit med klocka men mer av parfymklockstyp (tråkigt nog).
Har nyligen fyllt 25 och i samband med det önskat pengar till att köpa en klocka som 25-årspresent och ett minne från alla. En god tanke enligt mig. Och värt att tillägga är att jag inte är nödvändigtvis av något särskilt andrahandsvärde då klockan är tänkt att kunna bäras livet ut. Så mer fokus på kvalitet och tidlös design.

Detta har resulterat i en budget på cirka 10k.
Vill gärna att det ska vara automatiskt urverk och gärna av dykarmodell och stållänk. Allra helst ny (eller ett väldigt fint begagnat ur) då den kommer vara med mig länge. Mellan 39-41mm då jag inte har de kraftigaste handlederna.

De klockorna jag mest varit inne på är följande:
Longines hydroconquest, blå urtavla.
Tissot seastar powermatic, blå urtavla
Olika seiko-modeller

Omega seamaster 300, blå är lite av en drömklocka men medveten om att budget ej räcker till det. Men inte nödvändigtvis ute efter en ”billigare version” av denna.

Möjligen något rörig tråd men hoppas mina önskemål framgår och hjälp finnes!
Är väldigt nöjd med den här.
IMG_20200109_100405.jpg
IMG_20200105_112753.jpg

Var själv i samma sits som dig fram till nyligen. Tillslut valde jag att köpa en begagnad (några veckor gammal) Longines Hydroconquest ceramic när tillfälle dök upp. Är än så länge väldigt nöjd med mitt beslut och den ligger nära din prisklass :) I övrigt har Seiko som nämnts ovan flera trevliga alternativ (SARX055, SARX045 osv) som jag själv övervägde och troligtvis kommer bygga vidare min klocksamling med.
Tack för likasinnad kommentar! Har också varit inne länge på den. Börjat scouta begagnat marknaden den i blå. Får se vad det blir till slut :)

Tillbaka
Topp