• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bjjdaniel

Breitling
Hej! Daniel 23 år ny här på forumet och har nu insätt att jag börjar bli lite utav en "nörd". Då jag fått upp mer intresse för urverk och historia, inte bara märket så att säga. Har tyvärr inte ägt någon märkvärdig klocka än, men märker att intresset finns. Speciellt efter en Speedmaster pro -93 då jag är född, så har ni en på lager hör gärna av er! Mvh Daniel.
 

ilu05191

Omega
Hej!
32 år ung som upptäckte Klocksnack genom podden. Har flyttat utanför stan och behövde poddar att lyssna på i bilen.
Har alltid haft ett klockintresse men som för många andra så har intresset för mekaniska ur vuxit ju mer digital min tillvaro har blivit. Första "riktiga" klockan var en Zenith Elite som inköptes ca 2006 men som tyvärr blev stulen efter bara något år. Just nu alternerar jag mest mellan en Datejust II och en Baume & Mercier Classima GMT. Har även en gammal Omega Seamaster som får vara ute och finåka på landet ibland.
IMG_1435.JPG


IMG_1782.JPG


Har dock alltid haft en soft-spot för Zenith och nästa köp som kommer ske inom kort står mellan Zenith El Primero Original 1969 och Zenith Cronometro Tipo CP-2, kanske initierade forumrävar här har smakråd?
Zenith-El-Primero-Original-1969-aBlogtoWatch-36.jpg


Zenith-Heritage-Revival-Cronometro-Tipo-CP-2-1-1024x779.jpg
 

TonyM

Cartier
Hallå! Jag är ny här på forumet så jag tänkte presentera mig kort.

Jag är 28 år och bor strax söder om Göteborg. Intresset för klockor har alltid funnits men den sista tiden blivit allt större. Har för tillfället bara några enstaka kvarts drivna klockor och känner att jag vill gå över till något prisvärt automatiskt ur. Jag är i dagsläget ute efter en vardaglig klocka som man kan bära till dom flesta tillfällen. Pillig som man är och med den budget jag har för tillfället så har jag valt att slå till på en Seiko SKX171 som jag tänkt modifiera och göra till något mer personligt. Inväntar nu klockan och har även en SKX007 bezel på ingång. Tanken är väl att jag ska sätta någon typ av länk på klockan och ev montera ny chapter ring och safirglas. Vill inte spöka ut den för mycket utan hålla den rätt stilren. Lägger troligtvis upp mitt projekt här på forumet när det blir aktuellt.

Tackar för medlemskapet!
Mvh Tony
 
Hej,
Calle heter jag och har på senare tid blivit väldigt klockintresserad. Är i startgroparna för att köpa min riktiga klocka och har stirrat mig blind på en chronomat. Jobbar i nuläget seiko och diverse mode-ur. Jobbar som controller och älskar fotboll.
Tack för medlemskapet!
Mvh C
 

Stampen

Breitling
Tjena alla!

Bor i Göteborg och börjar närma mig de 40. Jobbar på pantbank så man stöter ju på lite finare klockor då och då. Har ett intresse för klockor även om det inte är något överdrivet, ofta kommer ni säkert stöta på mig i spörsmål när det gäller äkthet och dylikt på klockor. Ska försöka och vara aktiva även i andra sammanhang så ni inte tröttnar på mig ;). I annat fall kanske ni stöter på mig på någon hårdrockskonsert!
 

Aje

Omega
Hej.

En liten presentation ska jag bjuda på. Jag hänger väl mer på jakt- och skytteforum annars. Å det är faktiskt lite av skälet till att jag hamnade här.

Jag är en 48-årig Lars som hade ett avbrott i klockbärande från det att ett batteri tog slut, typ -08, och fram till strax innan jul. I samband med inför-julstädningen hittade jag den batteritömda klockan och bestämde mig för att återuppväcka den med ett nytt batteri. Det är en Certina DS från (troligen) 80-talet. Den hade varit min ”everyday carry” sedan 1990 och fram till -08. Nu skulle telefonens klocka få armburen konkurrens! Å så blev det. Men, det var inte skälet till att jag hittade hit.

I samma städtag hittade jag en gammal Omega Seamaster i gömmorna. I och med att den förmodligen var värd någon krona mer än Certinan började jag googla för att få en ungefärlig uppfattning om vad jag skulle kunna få för den. Tanken var att omvandla dess värde till kulor och krut. Men efter att ha tittat runt bl.a. på detta forum så har jag börjat vackla. Jag kanske ska behålla Omegan ändå . . .

Ha're gôtt!
Välkommen! Självklart ska du behålla Omegan, lägg upp lite bilder så får du säkert hjälp med modell, tillverkningsår m.m.
 

BOTL

Panerai
Go kväll!
Är en 33-åring med väldigt mycket rastlöshet. För att lägga band på mig själv så behövs en hobby.
Har tidigare avverkat allt från jästa drycker, cigarrer, båtar och konstruktion av drönare. Vid sidan av allt detta så har det alltid suttit en klocka på armen och väntat på att få sin tur. Så nu är det klockor som gäller helt enkelt.

Föredrar allt från dress till dykare, men särskilt förtjust är jag i microdykare och ryska ur.
Drömmen vore att hitta en rolex från mitt födelseår.
Ha en fortsatt bra kväll alla!

Välkommen min vän :D
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Ny på forumet!

Hallå gott folk o entusiaster!
Christoffer heter jag då, 28 år "gammal" och är helt grön vad gäller klockor!
Tyvärr måste jag bekänna att jag inte äger någon klocka ännu men jag har spanat in ett par stycken som skulle falla mig i smaken!
Breitling är i mina ögon underbara att titta på och det lutar åt en SuperoceanII eller en Colt Chronograph så kan någon nämna något om dessa skulle det uppskattas :)
Tackar för att man fick bli medlem hos er och hoppas att det blir manga härliga/intressanta samtals ämnen framöver.
God fortsättning på det nya året med.

Hej!
32 år ung som upptäckte Klocksnack genom podden. Har flyttat utanför stan och behövde poddar att lyssna på i bilen.
Har alltid haft ett klockintresse men som för många andra så har intresset för mekaniska ur vuxit ju mer digital min tillvaro har blivit. Första "riktiga" klockan var en Zenith Elite som inköptes ca 2006 men som tyvärr blev stulen efter bara något år. Just nu alternerar jag mest mellan en Datejust II och en Baume & Mercier Classima GMT. Har även en gammal Omega Seamaster som får vara ute och finåka på landet ibland.
IMG_1435.JPG


IMG_1782.JPG


Har dock alltid haft en soft-spot för Zenith och nästa köp som kommer ske inom kort står mellan Zenith El Primero Original 1969 och Zenith Cronometro Tipo CP-2, kanske initierade forumrävar här har smakråd?
Zenith-El-Primero-Original-1969-aBlogtoWatch-36.jpg


Zenith-Heritage-Revival-Cronometro-Tipo-CP-2-1-1024x779.jpg

Välkomna till forumet.
Förslår att ni letar runt lite i Breitling resp Zenithtrådarna samt i recensionsdelen.
 

supmah

Breitling
Hejsan!
Jag är en finsk kille som e för tillfället bosatt i Linköping. Blev intresserad av klockor för något år sedan och är inne här på detta fantastiska forumet en 4-5 gånger per dag, i klocksamlingen har jag nu just en seiko och en bulova. tack å hääj :)
 

Bolaget

Breitling
2-Faktor
Tjena!
Jag är en kille på 23 år som har lyckats bygga upp ett stort intresse utav klockor. Jag har spenderat en del tid på detta forum som åskådare och kände att det va dags att gå med nu. Har ingen speciell samling just då jag väntar på att studierna ska bli klara så jag får chansen att belöna mig själv med en speedmaster.

På återseende!
 

Jeppe.m

Breitling
Tjena!
Jesper här och ny på forumet. Jag tänker dra nytta av den samlade expertisen här på forumet inför mitt första riktiga klockköp. Har naturligtvis smugit runt här ett tag utan att regga mig men det känns lite mysko. Tänker inte lägga upp bilder på min gamla Citizen aqualand, ni vet den med gula självlysande boetten. Postar lite bilder sedan när jag har bestämt mig. Tick tock, ha det gott!
 

Krusimell

Breitling
Hej Klocksnack
Jag heter Anders och gillar främst vintageur. Har en liten samling av några Seiko-kronografer, ett litet gäng Certina DS-2 och ett par gamla Citizen.
Här är klockan jag har på mig just idag, En DS-2 som har en i mina ögon snygg solskadad urtavla som troligtvis var röd ursprungligen.
CertDS2sol.jpg
 

cravingsx

Breitling
Hej.

En liten presentation ska jag bjuda på. Jag hänger väl mer på jakt- och skytteforum annars. Å det är faktiskt lite av skälet till att jag hamnade här.

Jag är en 48-årig Lars som hade ett avbrott i klockbärande från det att ett batteri tog slut, typ -08, och fram till strax innan jul. I samband med inför-julstädningen hittade jag den batteritömda klockan och bestämde mig för att återuppväcka den med ett nytt batteri. Det är en Certina DS från (troligen) 80-talet. Den hade varit min ”everyday carry” sedan 1990 och fram till -08. Nu skulle telefonens klocka få armburen konkurrens! Å så blev det. Men, det var inte skälet till att jag hittade hit.

I samma städtag hittade jag en gammal Omega Seamaster i gömmorna. I och med att den förmodligen var värd någon krona mer än Certinan började jag googla för att få en ungefärlig uppfattning om vad jag skulle kunna få för den. Tanken var att omvandla dess värde till kulor och krut. Men efter att ha tittat runt bl.a. på detta forum så har jag börjat vackla. Jag kanske ska behålla Omegan ändå . . .

Ha're gôtt!
Välkommen!
 

cravingsx

Breitling
Eftersom man lurkat omkring i det dunkla ett tag nu, så bestämde jag mig för att regga ett konto här!
Har alltid varit intresserad av klockor men har ingen samling, än :)
Det som rider på min handled är en Certina DS Podium som jag fick i 18-års present. Ja det va ju ändå 12 år sedan, så den har ju sina battle scars. Men den har tjänat mig väl och fungerar klockrent än idag.
C536.7129.42.69b.jpg

(snodd bild från nätet)

Fick till min kännedom veta bara för någon dag sedan att det florerar en Certina Guld-klocka hos mor och far som jag tänkte roffa åt mig och börja använda. Den tillhörde min farfar som han fick för lång och trogen tjänst. Årtal vet jag inte ännu men det ska jag ta reda på och ge den en liten kärleksfull service. Men för att vara lite "andlig" av mig så tror jag han skulle uppskatta att den användes mer. Detta är ju ändå en mekaniskt handjagad klocka!
3025.114b.jpg


Men för att dra en gräns, så att presentationen inte blir så jäkla lång, så avslutar jag med presentationen av mig själv!
Christoffer, 29 år och bosatt i Stockholm.
Välkommen!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hej Klocksnack
Jag heter Anders och gillar främst vintageur. Har en liten samling av några Seiko-kronografer, ett litet gäng Certina DS-2 och ett par gamla Citizen.
Här är klockan jag har på mig just idag, En DS-2 som har en i mina ögon snygg solskadad urtavla som troligtvis var röd ursprungligen.
CertDS2sol.jpg
Snygg DS, och välkommen! Du råkar inte ha en DS-2 med den vita-tavlan-med-blå-kant? En kille på vintage söker en åt sin far.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Tack för adden!

Ny här, 39 år, från och bor i Stockholm.
MC- matlagnings- vin/sprit- bil- pistol (sportskytte)- kniv (främst kockknivar)- hifi- och klockintresserad.
Man skulle nog kunna säga att jag har lätt för att gilla justa prylar och goda grejer.
Här läst till och från här ett par år, gillar forumet och kunskapen som finns här även om jag varit inaktiv på klockor ett tag.

Bär alltid och älskar att bära klocka, men har ganska tråkiga och enkla klockor. Även om jag väldigt länge gillat allt med klockor (material, historia, finmekanik, precision, smycke, användbarheten mm) så har andra intressen kommit före ekonomiskt.

Har en Omega Seamaster proffessional 300m (quartz) med svart urtavla som jag älskar. Alltså inte en automatisk och i mångas ögon inte en "riktig" klocka men fruktansvärt snygg tycker jag, har den nästan varje dag.
Sedan har jag en Tissot kronograf, tror det är en MotoGp variant, då för 19 år sedan var jag överlycklig när jag köpte den, äntligen en riktig klocka tänkte jag då.
En Seiko som liknar en IWC portugiese med plexi, snygg men lite trist när den så tydligt är inspirerad av en klassisk modell. Sedan är det lite blandade dussinklockor soldriven Citizen, terrorist-casio, en limited (500st) adidaskronograf som ser ut som en vanlig men med annan urtavla och finish. Plus lite annat.

Nu har jag dock kommit till en punkt i livet då jag måste skaffa mig en automatisk klocka. Alltså till att börja med. Har bara varit så jävla rädd för att ta steget då jag vet hur det kommer sluta, det blir aldrig bara en.

Har kollat på allt möjligt, men egentligen är jag nog på jakt efter klockan jag länge drömt om. En Rolex GMT II ref16710 Pepsi (eller Coke).
När jag tänker på det kan jag inte tänka mig ett liv utan en sådan, så om någon har tips på en i bra skick till ett vettigt pris säg gärna till!

Ja, det var boken om mig, ha det!
 

ilu05191

Omega
Tack för adden!

Ny här, 39 år, från och bor i Stockholm.
MC- matlagnings- vin/sprit- bil- pistol (sportskytte)- kniv (främst kockknivar)- hifi- och klockintresserad.
Man skulle nog kunna säga att jag har lätt för att gilla justa prylar och goda grejer.
Här läst till och från här ett par år, gillar forumet och kunskapen som finns här även om jag varit inaktiv på klockor ett tag.

Bär alltid och älskar att bära klocka, men har ganska tråkiga och enkla klockor. Även om jag väldigt länge gillat allt med klockor (material, historia, finmekanik, precision, smycke, användbarheten mm) så har andra intressen kommit före ekonomiskt.

Har en Omega Seamaster proffessional 300m (quartz) med svart urtavla som jag älskar. Alltså inte en automatisk och i mångas ögon inte en "riktig" klocka men fruktansvärt snygg tycker jag, har den nästan varje dag.
Sedan har jag en Tissot kronograf, tror det är en MotoGp variant, då för 19 år sedan var jag överlycklig när jag köpte den, äntligen en riktig klocka tänkte jag då.
En Seiko som liknar en IWC portugiese med plexi, snygg men lite trist när den så tydligt är inspirerad av en klassisk modell. Sedan är det lite blandade dussinklockor soldriven Citizen, terrorist-casio, en limited (500st) adidaskronograf som ser ut som en vanlig men med annan urtavla och finish. Plus lite annat.

Nu har jag dock kommit till en punkt i livet då jag måste skaffa mig en automatisk klocka. Alltså till att börja med. Har bara varit så jävla rädd för att ta steget då jag vet hur det kommer sluta, det blir aldrig bara en.

Har kollat på allt möjligt, men egentligen är jag nog på jakt efter klockan jag länge drömt om. En Rolex GMT II ref16710 Pepsi (eller Coke).
När jag tänker på det kan jag inte tänka mig ett liv utan en sådan, så om någon har tips på en i bra skick till ett vettigt pris säg gärna till!

Ja, det var boken om mig, ha det!


Hej!
Denna på Chrono24 känns rimlig: https://www.chrono24.se/rolex/gmt-master-ii-pepsicoke---2005--id4600338.htm
Fördelen med en sån är att du alltid kan sälja den för samma pengar om du skulle tröttna.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Hej allesammans,
Efter att ha varit medlem i 3 år vågar jag mig äntligen på att skriva ett par rader :) Jag har så länge jag kan minnas älskat klockor och teknik. När jag tog min examen 2011 och fick mitt första jobb, köpte jag äntligen min första "riktiga" klocka. Det blev en Breitling Cockpit. Tror att jag månaderna efter det gick med konstant nackspärr då jag hela tiden kollade ner på handleden. Sedan dess har samlingen ökat något. I nuläget består den utav Brietlingen, Omega Speedmaster, Omega Seamaster 30, Omega Constellation 168.005, Glycine Combat 6 samt några ytterligare billigare parfymklockor. I julklapp fick jag en schysst klocklåda med plats för 12 klockor så nu är planen att se till att denna fylls med ytterligare godsaker. Frågan är dock vad som blir nästa köp... Stay tuned :)

P.S Tack för ett utomrdenligt bra forum! D.S
 

Bilagor

  • Cockpit.JPG
    Cockpit.JPG
    135.5 KB · Visningar: 52
  • Glycine.JPG
    Glycine.JPG
    104 KB · Visningar: 46
  • Seamaster.JPG
    Seamaster.JPG
    58.8 KB · Visningar: 56
  • Speedmaster.JPG
    Speedmaster.JPG
    120.4 KB · Visningar: 52

micke69

Breitling
Hej på er
Det är väl i sin ordning att presentera sig...
Micke heter jag 4 barns pappa och ett relativt nyvunnet intresse i klockor. Kan egentligen inte så mycket om klockor men har nästan ett sjukligt begär efter kunskap om dessa fantastiska verk. Känns som om jag lätt skulle kunna bosätta mig under en parkbänk bara jag får äga min senaste favoritklocka och mumla "my precious"... och så hitta jag hit här känns det som om jag hittat rätt. Här kan jag nog mätta mitt oändliga behov för kunskap beträffande hornlogi.
Tog en bild på min modesta samling och tänkte det kunde vara roligt att se vem som gissar rätt först...
1) Märke
2) Modell
3) årtal (eller närmast)

Tack för att jag får vara med på denna underbara sida:)
Mvh

Micke

mIna klockor.jpg
 
Hej alla ks:are. Är en 20 år gammal skön göteborgare som pluggar ekonomi.Lyssnat på podden och gillat klockor några år och det var helt enkelt läge att bli medlem. Har en omega seamaster med svart urtaval.

Hade gärna tagit ett foto av skönheten men kameran gick sönder i helgen när jag 04 körde spring tävling med någon promille extra i blodet..
 

Pantera75

Breitling
Tjena!
Kent heter jag, är 41år & bor i Östersund.
Har varit intresserad av klockor i x antal år, har en liten blygsam samling hittills, senaste inköpet blev en Oris Aquis!
Men när ekonomin tillåter så blir det antingen en Tudor BB eller Omega SMP!
 

Handel

Breitling
Hej,
Jag tänkte presentera mig själv lite snabbt. Jag heter Petter och är lite rookie på både klockor och forum. Jag brinner däremot för kvalité och gärna kvalité från Sverige, kan dock erkänna att en del Schweiziskt och tyskt slipper igenom luppen. Har ett speciellt intresse för pennor men nu har även klockorna fångat mitt intresse. Jag har nyligen köpt en Sjöö Sandström Royal steel och jag är helt förälskad. Ska bli intressant va man kan lära sig av kika runt här på klocksnack.
 

dezer

Breitling
Hej och tack för insläppet på forumet!
Jag är en 36-årig Stockholmare med en förkärlek för 80-talsdesign. Är t.ex. ett stort fan av äldre digitala Casios men även analoga ur. Skulle jag plocka en favorit just nu skulle jag säga att det är Seiko SCED035 som jag skulle kunna se som ett framtida köp.
 

JamesZ

Cartier
Hej alla
Jag heter Jin, från Kina och doktorerar just nu i Uppsala. Efter flera månaders "studerande" (både om klockor och svenska språket) :pompus: på forum, vill jag presentera mig själv. Jag är en klockentusiast och filmentusiast, och pausar filmen ofta för att identifierar klockor (går fram och tillbaka för att hittar bäst frame:banghead:), detta gör min tjej väldigt irriterad...
Har haft konversationer med några ks medlemmar, både f2f och pm. Alla var jätte trevliga och det känns väldigt bra.
När det gäller mina klockor så har jag Seiko, Omega och rolex. Min blå Rolex OP är min favorit (ni kanske har blivit trött på den ;), men inte jag)
Tack så mycket !
 
Topp