• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tjena,

Utlandsboende medelålders man här vars klockintresse startade för kanske tio år sedan. Har hängt lite på forumet och läst men inte skrivit så mycket innan men tänkte att en presentation kunde vara på sin plats innan jag blir lite mer aktiv.

Har bara ett par ur hittills men på sikt blir det nog fler. Har snöat in mig lite på Vacheron men det finns så många andra intessanta märken och modeller där ute. Får se vad det blir nästa gång. En Daytona i vit guld på Oysterflex ligger högt på önskelistan eller kanske en Calatrava. Om man får drömma lite vore det inte heller dumt med en VC Overseas Tourbillon Skeleton. Det skulle nog i så fall bli min sista pjäs!

2025-01-21 13.02.11.jpg

Fruns klocka fick smyga in på bilden också, då den annars mest ligger och skräpar i en låda.

Hej!

Medelålders man i Stockholm. Jag skaffade ett konto här för att jag ville kunna köpa en av klockorna på köp och sälj, en riktigt fin Omega Speedmaster Date. Det är min första mekaniska klocka på väldigt länge och jag har blivit väldigt intresserad av dem. På kort tid har jag köpt på mig tre till vintage Omegaklockor. Känns lite som om man alltid behöver köpa en ny klocka, när man väl har börjat. Håller mig till Omega än så länge eftersom jag har läst på mest om dem, relativt enkelt att hitta någon som kan serva dem i Stockholm och de förmodligen är möjliga att sälja om jag skulle få andra intressen någon gång i framtiden. Håller mig mest till vintage än så länge, men har börjat snegla på modernare klockor i 50kkr-klassen, vilket jag skulle ha ansett som galenskap och otänkbart för två månader sedan, men nu känns det nästan nödvändigt :D Hoppas att jag stannar vid en sådan klocka, annars blir det väldigt dyrt :)

Det är verkligen fantastiska små maskiner. Sitter och kollar på youtube när de servar mina referenser. Funderar på att skaffa en egen Timegrapher för att det är kul att veta hur klockorna mår, men försöker besinna mig. Tror att det nog är kul en gång här och där, men lite onödigt att ha en egen?

Detta verkar vara ett väldigt trevligt och kunnigt forum. Kul att vara här.

Bilagor

• IMG_E6899.JPG
    IMG_E6899.JPG
    754.2 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
Hej!

Jag har i många år varit aktiv på forumet TZ-UK i Storbritannien under namnet SplitSecond. Men sedan ett par år tillbaka bor jag i Sverige: min svenska hustru tog väldigt illa vid sig av Brexit (det gjorde jag också), så nu bor vi här. Har lurkat här ett tag, men nu är det nog dags att bli medlem. Jag ska försöka inte plåga er alldeles för mycket med min dåliga svenska...

Jag gillar mest klockor i klassisk storlek. Två från min lilla samling:

Mk xii 241206.jpg

Wempe crop.jpg

Hej!

Jag har i många år varit aktiv på forumet TZ-UK i Storbritannien under namnet SplitSecond. Men sedan ett par år tillbaka bor jag i Sverige: min svenska hustru tog väldigt illa vid sig av Brexit (det gjorde jag också), så nu bor vi här. Har lurkat här ett tag, men nu är det nog dags att bli medlem. Jag ska försöka inte plåga er alldeles för mycket med min dåliga svenska...

Jag gillar mest klockor i klassisk storlek. Två från min lilla samling:

Mk xii 241206.jpg

Wempe crop.jpg
Välkommen. Kul med en till Wempe Iron Walker här på forumet. Jag är inne på min andra (båda 40mm) min första var en svart som jag sålde vidare till @Bezelman som jag tror han har kvar? Sen köpte jag en vit som fortfarande är i min ägo.
IMG_6270.jpeg

Hej alla!

Tänkte bara kort presentera mig.
Har varit med på KS sedan 2019 men bara kikat och inte deltagit i några diskussioner.
Som ni ser är min lilla samling lutad åt Seikohållet. Med Nato eller gummi som armband. Är inte helt glad för länkarmband ska sägas.
Jaja, även en Omega och en Lemania kan skymtas. (Dessa 2 klockor funderar jag på att sälja, använder inte dessa alls..Är någon intresserad så skicka ett PM så ser vi var vi landar ) Suuntona används dagsläget inte utan ligger nedpackade i en låda. Och där får de ligga.
Seikokronografen övre raden till höger var klockan som fick igång mitt intresse för klockor. Fick denna när jag konfirmerade mig en gång i tiden.. Jösses vad stor den var då:) Har även ägt några andra klockor (från andra tillverkare än Seiko) som numera avyttrats.
Personligen är jag en Göteborgare som bott de senaste 34 åren i Stockholm... Åker mycket skidor och fotograferar mer än gärna:)
Och nej, min lilla samling är långt från klar. Har en Seiko SBDL115 på ingång som kommer vilken dag som helst. Har bestämt mig, iaf i dagsläget, att hålla min lilla samling till Seikoklockor.
Väl mött!
tempImagesPfKq1.jpg

god kväll!
jag är ingen särskild klockentusiast men uppskattar och är intresserad av stil och estetik; kläder, möbler, hus, klockor, måleri och skulptur. växlar min tid mellan malmö/stockholm och södra frankrike.

min vardagsklocka är liraren vilken syns på bild, sen har jag en seiko kinetic som jag kör när jag ska göra något lite stökigare och, fram till för bara några dagar sedan, en vintage omega seamaster som jag fick i gåva när jag var yngre. blev av med den på ett väldigt klumpigt vis och började leta efter en ersättare mer eller mindre direkt - vilket ledde mig till detta forumet! påminner mig om hur internet såg ut i dess glansdagar och det gör mig glad, så jag antar att förlusten förde något gott med sig.
475133101_3851499648422106_3972677109691148082_n.jpg

Hej hej, jag heter Banshee och jag kommer från Tyskland. Jag lära Svenska och jag ser fram emot att prata med er om klockor.
Det här är min lilla samling:

Bilagor

• IMG_9971.jpeg
    IMG_9971.jpeg
    827.4 KB · Visningar: 2
  • IMG_0131.jpeg
    IMG_0131.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 4
  • IMG_0030.jpeg
    IMG_0030.jpeg
    833.5 KB · Visningar: 5
  • IMG_9167.jpeg
    IMG_9167.jpeg
    698.7 KB · Visningar: 4
  • IMG_8852.jpeg
    IMG_8852.jpeg
    345.4 KB · Visningar: 3
  • IMG_8829.jpeg
    IMG_8829.jpeg
    953.5 KB · Visningar: 1
  • IMG_6700.jpeg
    IMG_6700.jpeg
    828.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_4375.jpeg
    IMG_4375.jpeg
    534.1 KB · Visningar: 2
  • IMG_4283.jpeg
    IMG_4283.jpeg
    730.3 KB · Visningar: 1
  • IMG_0966.jpeg
    IMG_0966.jpeg
    422.3 KB · Visningar: 3
Tjena!
kille, 37 år, ursprungligen från Sthlm men rymt till lugnare Göteborg sedan 5 år tillbaka.
Nyligen fått upp ögonen för klockor. Bygger en bas med allt från klassiska vintage Casio till Rolex sub som är min trotjänarere tills jag lämnar in på jordelivet :)
Kommer nog aldrig bli så pass bra att jag kan vartenda urverk på detaljnivå, gillar mer att fynda en klocka, använda ett tag och flippa den vidare så den får uppskattas på någon annans handled. Förkärlek för Oris då det var en av mina första mellanklassklockor som imponerade med sin byggkvalité för den prisnivån. Lägger up en bild på favorit-Orisen, hoppas det uppskattas. ses på forumet.
IMG_3102.JPG

Reggade tydligen mitt konto här redan 2018 men får väl kalla mig ny på forumet, då jag inte aktiverat mig på riktigt förrän nu. Får se om jag håller det vid liv, då jag är något av en periodare...

Har länge förnekat för andra, och mig själv, att jag skulle vara klockintresserad, då jag själv har fördomar av en viss sorts snubbar inom denna kategori. Men nu är jag ute! Och det är väldigt kul att se hur många engagerade det finns här på KS. Har även inspirerats ytterligare av ett par svenska klockpoddar. Framför allt bottnar mitt intresse i en bredare och livslång passion för kvalitet och estetik även inom andra områden.

Köpte min första kvalitetsklocka för drygt tio år sen, och har "bara" köpt tre till sen dess (relativt affordable). Har även nån Swatch. Dock aldrig sålt något och planerar ej heller göra. Finns förstås många modeller jag gärna skulle äga, men min ståndpunkt är att det är coolast att man-har-sin-klocka-och-det-är-den-man-använder, snarare än att försöka maximera variation genom att byta band för att matcha sin klädsel eller dylikt. För mig är klockan man valt en del av stilidentiteten, på samma sätt som att vara konsekvent med en parfym eller något annat personligt. Att ständigt dyka upp med något nytt får i alla mig att tappa intresset snarare än bli nyfiken.

Gillar subtila men udda modeller. Gillar inte för nytt eller större än 36 mm.

Hej! Registrerad 2021 men det här är mitt första inlägg.

Är en passionerad och pensionerad klockentusiast från mitten av landet. Min samling är en blandning av vintage, pre owned och nytt. Jag är mer intresserad av en klockas estetik än dess teknik på en skala. Jag har en förkärlek för vintage Omegas från 50 och 60- talet. I övrigt är jag allätare. Omega, Seiko, JLC, Oris m fl finns i samlingen.

Bilagor

• IMG_3792.jpeg
    IMG_3792.jpeg
    841 KB · Visningar: 1
Hej,

Gjorde just min första post, i en annan tråd här idag. Har smugit runt och läst på forumet i många år innan dess.
Gillar Rolex, mikrobrands (gärna japanska) och klockor från holy trinity (gärna vintage). Men har även nördat ner mig i milsubs (nej, aldrig köpt någon), g-shocks, ww2-ur, pillotklockor, cartier och massa annat.

Några snabba...
Min sweet spot är 36mm, enkel design utan komplikationer.
Jag är inget fan av two-tone.
Drömklocka? PP 5711/1A-011
Tycker det är trist med utvecklingen av spindelmannen klockor från AP och fyrkantiga klockor från PP, men tycker det är kul med nygammal design från VC.

Cheers!

Tillbaka
Topp