• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny säljchef på jobbet....

När jag var inne med min Daytona, med kronografen igång för att fråga om länkförkorting så stannade expediten den åt mig och sa "jag stannar den så sparar du på gångreserven".
Hur fan kan hon veta att jag inte tog tid på något? Och min Rolex håller tiden alldeles utmärkt trots att den är igång.
 
Undrar fortfarande om det skadar att låta den gå på en Speedmaster?

Och ska jag stänga av den på min Daytona?
Varför anses det vara fel av nördarna?
 
theargonaut skrev:
San Gennaro skrev:
Undrar fortfarande om det skadar att låta den gå på en Speedmaster?

Och ska jag stänga av den på min Daytona?
Varför anses det vara fel av nördarna?
Trollpost?


Frågar du mig?

Nej, jag undrar om det verkligen finns folk här inne som anser att det är fel att ha igång den.

Precis som det finns folk som anser att man ska köra bil i dagsljus med helt avstängda lysen, så finns det ju säkert folk som tycker ovanstående.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
San Gennaro skrev:
theargonaut skrev:
San Gennaro skrev:
Undrar fortfarande om det skadar att låta den gå på en Speedmaster?

Och ska jag stänga av den på min Daytona?
Varför anses det vara fel av nördarna?
Trollpost?


Frågar du mig?

Nej, jag undrar om det verkligen finns folk här inne som anser att det är fel att ha igång den.

Precis som det finns folk som anser att man ska köra bil i dagsljus med helt avstängda lysen, så finns det ju säkert folk som tycker ovanstående.
Jo, jag frågar dig. Undrar bara varför man ska ha på tidtagningen, om man inte ska ta tid på något specifikt?
 
theargonaut skrev:
San Gennaro skrev:
theargonaut skrev:
San Gennaro skrev:
Undrar fortfarande om det skadar att låta den gå på en Speedmaster?

Och ska jag stänga av den på min Daytona?
Varför anses det vara fel av nördarna?
Trollpost?


Frågar du mig?

Nej, jag undrar om det verkligen finns folk här inne som anser att det är fel att ha igång den.

Precis som det finns folk som anser att man ska köra bil i dagsljus med helt avstängda lysen, så finns det ju säkert folk som tycker ovanstående.
Jo, jag frågar dig. Undrar bara varför man ska ha på tidtagningen, om man inte ska ta tid på något specifikt?


Jag skrev ju det i tidigare inlägg.
Jag gillar att se visaren flyta fram, och kan inte förstå varför någon skulle tycka det ser "konstigt" ut?

Det är en funktion, med ett vackert utseende.
 

David

Bödeln
theargonaut skrev:
San Gennaro skrev:
Undrar fortfarande om det skadar att låta den gå på en Speedmaster?

Och ska jag stänga av den på min Daytona?
Varför anses det vara fel av nördarna?
Trollpost?

Det är inte mer onödigt att ha sin kronograf igång än vad det är att köpa en klocka för mer än någon tusenlapp, att ha mer än en klocka (eller ens det nu när den finns i mobilen) eller att ha en klocka som klarar 1200 meter. Det är så gott som bara onödigheter vi sysslar med. Gillar man att se sin sekundvisare igång tycker jag att man ska beundra den så ofta det går, och då är det befogat att undra om klockan tar skada av att den är igång. Tycker jag.
 
David skrev:
theargonaut skrev:
San Gennaro skrev:
Undrar fortfarande om det skadar att låta den gå på en Speedmaster?

Och ska jag stänga av den på min Daytona?
Varför anses det vara fel av nördarna?
Trollpost?

Det är inte mer onödigt att ha sin kronograf igång än vad det är att köpa en klocka för mer än någon tusenlapp, att ha mer än en klocka (eller ens det nu när den finns i mobilen) eller att ha en klocka som klarar 1200 meter. Det är så gott som bara onödigheter vi sysslar med. Gillar man att se sin sekundvisare igång tycker jag att man ska beundra den så ofta det går, och då är det befogat att undra om klockan tar skada av att den är igång.


Ja, jag såg Spencers inlägg och undrade om det verkligen var sant eller bara ett skojfriskt inlägg.
 

David

Bödeln
San Gennaro skrev:
Ja, jag såg Spencers inlägg och undrade om det verkligen var sant eller bara ett skojfriskt inlägg.

Jag vet att @Spencer66 inte skojar, men sina källor får han redovisa för själv. Personligen kör jag min kronograf när jag känner för det utan att oroa mig för konsekvenserna, men för det mesta står den still.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
San Gennaro skrev:
theargonaut skrev:
San Gennaro skrev:
theargonaut skrev:
San Gennaro skrev:
Undrar fortfarande om det skadar att låta den gå på en Speedmaster?

Och ska jag stänga av den på min Daytona?
Varför anses det vara fel av nördarna?
Trollpost?


Frågar du mig?

Nej, jag undrar om det verkligen finns folk här inne som anser att det är fel att ha igång den.

Precis som det finns folk som anser att man ska köra bil i dagsljus med helt avstängda lysen, så finns det ju säkert folk som tycker ovanstående.
Jo, jag frågar dig. Undrar bara varför man ska ha på tidtagningen, om man inte ska ta tid på något specifikt?


Jag skrev ju det i tidigare inlägg.
Jag gillar att se visaren flyta fram, och kan inte förstå varför någon skulle tycka det ser "konstigt" ut?

Det är en funktion, med ett vackert utseende.
Sorry, läste inte igenom hela tråden. Självklart ska du då köra på med det du gillar. Har personligen ingen aning om hur mycket mer det sliter på verket, att ha kronografen igång.

Edit: och precis lika ok med att du kör din kronograf, så är det lika ok att någon annan kan tycka det ser "konstigt" ut.
 
theargonaut skrev:
San Gennaro skrev:
theargonaut skrev:
San Gennaro skrev:
theargonaut skrev:
San Gennaro skrev:
Undrar fortfarande om det skadar att låta den gå på en Speedmaster?

Och ska jag stänga av den på min Daytona?
Varför anses det vara fel av nördarna?
Trollpost?


Frågar du mig?

Nej, jag undrar om det verkligen finns folk här inne som anser att det är fel att ha igång den.

Precis som det finns folk som anser att man ska köra bil i dagsljus med helt avstängda lysen, så finns det ju säkert folk som tycker ovanstående.
Jo, jag frågar dig. Undrar bara varför man ska ha på tidtagningen, om man inte ska ta tid på något specifikt?


Jag skrev ju det i tidigare inlägg.
Jag gillar att se visaren flyta fram, och kan inte förstå varför någon skulle tycka det ser "konstigt" ut?

Det är en funktion, med ett vackert utseende.
Sorry, läste inte igenom hela tråden. Självklart ska du då köra på med det du gillar. Har personligen ingen aning om hur mycket mer det sliter på verket, att ha kronografen igång.

Edit: och precis lika ok med att du kör din kronograf, så är det lika ok att någon annan kan tycka det ser "konstigt" ut.


Absolut okej att tycka va fan man vill.
Men jag skulle vilja höra vad de som är emot säger, vad är anledningen?

Blir dom lika irriterade på folk som använder en trenchcoat, trots att dom inte står i dikena och leran?
 

Aron

Omega
Jag har en jobbarkompis som också brukar ha igång kronografen lite då och då, jag tror det är av misstag den går igång men den kan gå en hel dag utan att han verkar märka det, lite störande tycker jag...
Jag brukar starta min ibland och sitta och titta på den några minuter eller så, sen stänga av och nollställa.
Men att ha den igång hela tiden känns lite som att ha vindrutetorkarna igång på bilen även om det inte regnar, man kan ha det om man vill och tycker att det känns bra, men det är helt onödigt och irriterande!
 
Aron skrev:
Jag har en jobbarkompis som också brukar ha igång kronografen lite då och då, jag tror det är av misstag den går igång men den kan gå en hel dag utan att han verkar märka det, lite störande tycker jag...
Jag brukar starta min ibland och sitta och titta på den några minuter eller så, sen stänga av och nollställa.
Men att ha den igång hela tiden känns lite som att ha vindrutetorkarna igång på bilen även om det inte regnar, man kan ha det om man vill och tycker att det känns bra, men det är helt onödigt och irriterande!

Som att lämna datorn påslagen, inloggad på klocksnack utan att vare sig posta eller titta?
 

jabla

Sarlacc
San Gennaro skrev:
Aron skrev:
Jag har en jobbarkompis som också brukar ha igång kronografen lite då och då, jag tror det är av misstag den går igång men den kan gå en hel dag utan att han verkar märka det, lite störande tycker jag...
Jag brukar starta min ibland och sitta och titta på den några minuter eller så, sen stänga av och nollställa.
Men att ha den igång hela tiden känns lite som att ha vindrutetorkarna igång på bilen även om det inte regnar, man kan ha det om man vill och tycker att det känns bra, men det är helt onödigt och irriterande!

Som att lämna datorn påslagen, inloggad på klocksnack utan att vare sig posta eller titta?

Hur kan du låta bli att titta??? :lol:
 

lex

Omega
De tär inte skadligt att ha chronografen igång och det påverkar inte gångreserven heller.
Men jag har min avstängd då jag tycker det är märkligt att ha den igång om man inte tar tid på något, tex parkeringstider.

För att hålla koll på parkeringstider kan man även använda den vridbara ringen på dykarklockor :)
 

max

Dancing Queen
De tär inte skadligt att ha chronografen igång och det påverkar inte gångreserven heller.
Men jag har min avstängd då jag tycker det är märkligt att ha den igång om man inte tar tid på något, tex parkeringstider.

För att hålla koll på parkeringstider kan man även använda den vridbara ringen på dykarklockor :)
Nu hoppas jag att du skämtar, det finns iof olika varianter. Gångreserven påverkar den såklart eftersom den inte har någon egen uppdragning. Har du integrerad kronograffunktion så sliter det ordentligt på verket, är det extern blir det ju mindre. Det som sliter mest är ju dock flybackfunktion och nollställning så att alltid ha det igång är ju, förutom att det ser lite töntigt ut, ingen större katastrof rent mekansikt men att säga att det inte påverkar alls är inte sant.
 

lex

Omega
hur skulle gångreserven kunna påverkas av att urverket får släpa runt på chronografvisaren också? det är inte jobbigare för urverket och den måste inte göra flera tick eller något. man bara kuggar i en extra visare.... det kan inte påverka gångreserven nämnvärt.

Ok att det slits vid nollställning.. ganska stora påfrestningar för sekundvisaren då. jag försöker alltid vara nära 0 när jag återställer chronografen.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
hur skulle gångreserven kunna påverkas av att urverket får släpa runt på chronografvisaren också? det är inte jobbigare för urverket och den måste inte göra flera tick eller något. man bara kuggar i en extra visare.... det kan inte påverka gångreserven nämnvärt.

Ok att det slits vid nollställning.. ganska stora påfrestningar för sekundvisaren då. jag försöker alltid vara nära 0 när jag återställer chronografen.

Vad jag läst mig till är att inkopplingen av kronografen kräver mer moment som fjädern kan förse urverket med till en viss spänningspunkt. Stänger man av kronografen så kan urverket mycket väl starta igen av sig själv.
 

max

Dancing Queen
hur skulle gångreserven kunna påverkas av att urverket får släpa runt på chronografvisaren också? det är inte jobbigare för urverket och den måste inte göra flera tick eller något. man bara kuggar i en extra visare.... det kan inte påverka gångreserven nämnvärt.

Ok att det slits vid nollställning.. ganska stora påfrestningar för sekundvisaren då. jag försöker alltid vara nära 0 när jag återställer chronografen.
På samma sätt som att en fullastad bil drar mer bensin än en tom. Ju mer massa som behöver röras desto mer energi krävs. Det är ju inte bara sekundvisaren utan hela kronografen med alla dess kuggar och leder innefattande minut och timvisare som skall dras runt, det är alltså nära en fördubbling av saker som skall röras mot när den inte är igång.
 

lex

Omega
På samma sätt som att en fullastad bil drar mer bensin än en tom. Ju mer massa som behöver röras desto mer energi krävs. Det är ju inte bara sekundvisaren utan hela kronografen med alla dess kuggar och leder innefattande minut och timvisare som skall dras runt, det är alltså nära en fördubbling av saker som skall röras mot när den inte är igång.
Det går inte att jämföra en fjäder i en klocka med bensin i en bil. fjädern tickar fram urverket med ett visst antal tick i sekunden. och den kommer ticka fram lika många tick på en laddning oavsett om cronografen är igång eller ej.
 

David

Bödeln
Det går inte att jämföra en fjäder i en klocka med bensin i en bil. fjädern tickar fram urverket med ett visst antal tick i sekunden. och den kommer ticka fram lika många tick på en laddning oavsett om cronografen är igång eller ej.

Har fastställt empiriskt att mitt P.2004-verk går ca ett dygn längre utan kronografen igång.
 

max

Dancing Queen
Det går inte att jämföra en fjäder i en klocka med bensin i en bil. fjädern tickar fram urverket med ett visst antal tick i sekunden. och den kommer ticka fram lika många tick på en laddning oavsett om cronografen är igång eller ej.
Du får nog pröva den teorin igen, om vi säger att man kan lägga på extra massa utan mer effektförbrukning så skulle du kunna driva en grävmaskin med samma effektförbrukning som en sekundvisare genom att använda din mirakelfjäder som motor. Ledsen men det går åt mer energi ju mer du belastar, även i en klocka.
 
Topp