• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny säljchef på jobbet....

Men det är inte märkbart trögare för urverket att driva runt även cronografvisaren.
det skulle ju betyda att klockan även gick långsamare då... och så är det i alla fall inte på mina klockor.

men om rolex officielt säger att power reserv går ner och David gjort empiriska studier så får jag ge mig på den punkten :)

Men det är inte märkbart trögare för urverket att driva runt även cronografvisaren.
det skulle ju betyda att klockan även gick långsamare då... och så är det i alla fall inte på mina klockor.

men om rolex officielt säger att power reserv går ner och David gjort empiriska studier så får jag ge mig på den punkten :)

Jag förstår Din poäng. Fjädern lindas såklart inte ut fler varv per sekund för att kronografen är igång. Lägesenergin i den spända fjädern tas ut i små doser som är alldeles för kraftiga, och fjädern stannas upp av spärren - alltså slösar man energi varje sekund och denna överskottsenergi räcker mer än väl till för att även driva kronografen - annars skulle klockan gå saktare!
Att gångreserven sjunker bör rimligen bero på att en sämre spänd fjäder inte längre klarar den ökade belastningen...

Tillbaka
Topp