• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny Submariner..?

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som jag ser det är det omöjligt att avgöra genom att bara titta på klockan och dess design ens om man kan studera den i verkligheten, utan man måste titta på omständigheterna runt den. Varifån kommer den, kan det styrkas, går det kanske att titta riktigt noga och se om det är Rolex verktyg som kanske använts etc etc? Att det är ett "s" som saknas kan ju bero på att det bara är några ingenjörer som ville skoja till prototypen innan den skulle skickas. Vi pratar ju trots allt om en klocka från 80-talet innan internet fanns och som tillverkats i ett (eller fåtal) ex och vi vet ju inget alls runt omständigheterna. Ang designen så tycker jag att det är omöjligt att säga. Rolex har ju alltid haft lite hyss för sig och ofta varit rätt förtjusta i att gå sina egna vägar. Men som sagt, omöjligt att veta.
För all del aldrig lätt att vara säker. Känns dock väldigt skumt att en militärprototyp från 1982 fortfarande har en ömtålig nitad länk utan dykarspänne. Inte sant? :)
 

DrDre

Patek
För all del aldrig lätt att vara säker. Känns dock väldigt skumt att en militärprototyp från 1982 fortfarande har en ömtålig nitad länk utan dykarspänne. Inte sant? :)

Jag tror att det helt enkelt är omöjligt att avgöra äktheten baserat på en bild i det här fallet. Tom för erfarna experter som har klockan i sin hand, testutrustning, dokument, fax, möjlighet att kunna spåra historien etc som i fallet Antiquorom så är det nog väldigt svårt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag tror att det helt enkelt är omöjligt att avgöra äktheten baserat på en bild i det här fallet. Tom för erfarna experter som har klockan i sin hand, testutrustning, dokument, fax, möjlighet att kunna spåra historien etc som i fallet Antiquorom så är det nog väldigt svårt.
Absolut. One to his own. Brev, fax och annat från Rolex är superenkelt att förfalska. Rolex har förmodligen inte koll själv och de är sällan vidare intresserad av att kommentera vita GMT:s och andra fabler.

Det finns massor med klockor som har tveksam historia som presenterats som super rare i klockböcker.

Den som köpte denna för 100k usd lär ha svårt att få tillbaka sina pengar den dag han väl vill kränga den igen. För hans del så får man väl hoppas att det finns andra tokar med för mycket pengar som tror sig kunna göra ett kap. Jag tycker att det är skrämmande att auktionshus tar in vad som helst och verifierar det som "äkta" när det enda de ser är sitt eget premium.

Klockan är en typsik Ken Sato från antingen honom eller någon likasinnad. Vill man tro på den så är det självklart upp till var och en. Jag tror den är sten-fake och känner mig nästan dum som debatterar om det.

Dock är det väl trevligt att inte alla är lika cynisk surgubbe som en annan. :)
 

DrDre

Patek
Det är nog svårt att säga vad köparen kan få för klockan eftersom vi inte har tillgång till allt material som utgjort grunden för äkthetsbeviset. Eller rättare sagt, allt jag har sett i alla fall, är ju en bild på internet och det funkar ju inte precis för att göra en värdering eller uppskattning av äktheten.

Dock tror jag inte att de stora auktionshusen verifierar "vad som helst" för att få premium, även om de säkert kan göra misstag. Ett par misstag kan väl vara acceptabelt men om det blir för mycket så kommer stämningarna som blir dyra i sig och sedan är den enda tillgången de egentligen har (sitt rykte om att vara kunniga och pålitliga) åt skogen. Då kommer inga köpare att våga lite på dem och då kommer de heller inte att få några objekt och följden blir att man får stänga butiken. Den värderaren/experten som satt sitt namn på beviset lär väl också rätt fort vara ute i kylan. Så de är nog väldigt måna, både på företags och individ/expertnivå att göra så gott de kan i alla fall för att måna om sitt rykte.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Årets grövsta trådbump?

Tycker denna tråd på nåt vis blev lite aktuell i samband med Tudors släpp av P01.

AFDB4888-FB67-4464-B94D-DECD06843AB0.png
 
Topp