• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya Alpina GMT

1965ek

Patek
2-Faktor
Först lite gnöl, din modell är ingen jumping hour klocka.
image.jpeg

Detta är en jumping hour klocka (ovan)
Slutgnällt...

Grattis till Alpinan, jag har läääänge gillat Alpina och speciellt då den silvertavlade systermodellen till den du har !
image.jpeg
Ta nu och starta en Alpina tråd vetja, kvickt som katten !!!

Då har jag förklarat fel. Det jag menade var att timvisaren kan hoppas fram en timme i taget medan alla andra visare inte rör sig. (Förutom sekundvisaren som fortsätter gå) Mycket praktiskt på en GMT-klocka.

Vad är då jumping hour undrar jag?
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Då har klockan kommit. Fullt set i toppskick inköpt i juni i år av förste ägaren.
-Känns att Alpina velat göra en klocka i bra kvalitet. Jumping hour är ett tecken på att man velat göra rätt från början. (PÅ bilden när jag ställer klockan så har jag precis #jumpat" fram timvisaren en timme för att testa)Känslan hög. Kronan skruvar in mjukt, vrid-ringen är distinkt och tavlan mycket fin. Snyggt hantverk, med en tyngd och närvaro på handleden.
-44mm och är stor men bärs mindre (Jag har handleder på 18cm) vilket jag tycker beror på att det är vrid-ring (tänk dykare) och att den sitter ner bra på handleden.
-Innan någon kommenterar så är vrid-ringen markerad till 36(0) vilket tillsammans med GMT-visaren gör att den fungerar som en kompass om man ser solen.
-Uppenbart negativt var original läderrem styv och obekväm är bara förnamnet. Kanske mjuknar med tiden men jag bytte direkt bort det mot ett brunt Hirsch Ranger.
-Känns just nu toppen... Blir nog kvar en bra stund.
-Kanske dags att starta en Alpinatråd?
P1060892.JPG
P1060897.JPG
P1060899.JPG
P1060906.JPG
P1060909.JPG
Cool den där, grattis.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Då har jag förklarat fel. Det jag menade var att timvisaren kan hoppas fram en timme i taget medan alla andra visare inte rör sig. (Förutom sekundvisaren som fortsätter gå) Mycket praktiskt på en GMT-klocka.

Vad är då jumping hour undrar jag?
Jag förstod vad du menade ;) Det är samma system som i Rolex Gmt Master 2.
Kolla in den här videon, vid 1:13-1:16 blir du strax varse om funktionen som kännetecknar en 'Jumping hour'

 
Topp