• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya tråden om klockor, whisky och öl.

Sjobedan

Rolex
Oppigårds är riktigt gott.
image.jpeg
Alltså, den klockan är perfektion...
 

PeterYavuz

Omega
2-Faktor
Finns det ngn här som "kan" cognac?
Har fått ett erbjudande om att köpa en "fin" flaska till bra pris.

Det är en Remy Louis Xlll, flaskan är på 1,5liter.

Priset är bra tror jag, frågan är om det är värt å investera i den?
Hade inte tvekat om den slutat tillverkas, men så som jag uppfattat det hela så är den fortfarande i produktion.

Vad tycker ni?
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Inspirerad av tråden så gick jag och köpte mig en Plantation som rekommenderats, men vet inte om det är min grej med rom. Tycker nog om whiskyn mer så nu är det Nikka from the Barrel i glaset istället. Jäkligt god är vad den är :)

Den är en höjdare, men flaskan är nog den svåraste som finns att hälla upp ifrån.
Japansk whisky håller väldigt hög klass. Det finns nog ingen därifrån som jag inte gillat..

Håller med om Nikka from the barell. På båda punkter. Otroligt god men ta mig fan helt omöjlig att hälla upp om man inte gör det i en väldigt hastig rörelse. Typ kasta i whiskyn i glaset.

Är fö. En sucker för japansk whisky :)
 

Niclas

Omega
Whiskyhjälp önskas :woot:.
En av mina favvo-drickor tog slut i helgen och jag upptäckte till min fasa att den inte finns på bolaget mer.
Det är en MacAllan 18 och den hade 1989 på etiketten. Tror att de låg på tusenlappen flaskan när jag köpte dem.
Har sett att dem har namn på flaskorna numera och inte åldern så vad / var ska jag leta för att få motsvarande eller just denna som jag gillar skarpt ?

( Tyvärr gammal bild )
bild.jpg
 

Simpatico

Rolex
@Niclas
Om det e just 18åringen från 89 du vill ha tag på så testa köra efterlysningar i div Whisky grupper på FB.
Finns några utländska auktionssiter med inriktning whisky som kan skaka fram flaskor.
En start iallafall.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Whiskyhjälp önskas :woot:.
En av mina favvo-drickor tog slut i helgen och jag upptäckte till min fasa att den inte finns på bolaget mer.
Det är en MacAllan 18 och den hade 1989 på etiketten. Tror att de låg på tusenlappen flaskan när jag köpte dem.
Har sett att dem har namn på flaskorna numera och inte åldern så vad / var ska jag leta för att få motsvarande eller just denna som jag gillar skarpt ?

( Tyvärr gammal bild )
bild.jpg
Det är i stort sett bara i taxfree-butiker dom bytt ut årgångsvarianterna mot dom med namn. På bolaget är det årgångsvarianterna som finns, att hitta en 18-årig från -89 är en annan femma och kan bli dyrt.
 

Niclas

Omega
En dum följdfråga:
Det var en slump att jag köpte 1989. Är den något att leta efter eller tror ni den vanliga 18 är ungefär likadan ?
Jag har ingen HighEnd-gom men gillade ovanstående.
 

Simpatico

Rolex
Kör den vanliga 18åringen och bilda dig en uppfattning.
Dock så skall bolaget ha 1995 för en pava, dyra droppar ;)
Kolla möjligheterna för taxfree också.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Kör den vanliga 18åringen och bilda dig en uppfattning.
Dock så skall bolaget ha 1995 för en pava, dyra droppar ;)
Kolla möjligheterna för taxfree också.
Som sagt så säljs inte årgångsvarianterna av Macallan på taxfree längre, säkert 5 år sedan dom slutade med det. Dom som säljs i standardsortimentet taxfree är Select Oak ca 600:-, Makers Edition ca 1000:- och Estate Reserve ca 2200:- dessa är framtagna enbart för taxfreeförsäljning och har ingen uttalad ålder, sen kan man även hitta begränsade upplagor osv men då blir det dyrt.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det var ett bra tag sedan jag postade något här så här kommer en söndagsbild. Rolex Explorer 14270 och Balblair vintage 1990.
Båda är lika fantastiska.
DSC_0250-01.jpeg
 
Topp