• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nybörjar misstag/pinsamheter

rolig tråd! Vi har alla varit där 😬 själv gick jag in till Rob Engström för många år sen med min Rolex 1601 och undrade varför det inte gick att ändra datum på den. Men personalen var ödmjuka och förklarade att den funktionen inte fanns på denna referens.

rolig tråd! Vi har alla varit där 😬 själv gick jag in till Rob Engström för många år sen med min Rolex 1601 och undrade varför det inte gick att ändra datum på den. Men personalen var ödmjuka och förklarade att den funktionen inte fanns på denna referens.
För en som saknar kunskap om hur klockor utan quickset fungerar: kan man inte "jucka" fram datumet genom att vrida fram och tillbaka över tolvslaget? Har för mig att jag har sett det i någon YouTubevideo men det kanske var någon föregångare till äkta quickset. 🤔

För en som saknar kunskap om hur klockor utan quickset fungerar: kan man inte "jucka" fram datumet genom att vrida fram och tillbaka över tolvslaget? Har för mig att jag har sett det i någon YouTubevideo men det kanske var någon föregångare till äkta quickset. 🤔
Jo, tror faktiskt man kan göra det men vågar inte svära på det. Säkert någon annan som vet bättre. Jag har inte kvar klockan för att testa heller.

• Like
Reactions: HSK
Min storebror lärde mig tidigt i livet att alla äkta lyxklockor minsann har svepande sekundvisare. Det tog ganska många år innan jag insåg att en Rolex eller Omega som tickade inte automatiskt innebar att den var fejk...

Hej kära KS, jag är osäker om liknande tråd finns redan men jag tänkte starta en tråd där vi kan delar med oss av våra misstag/pinsamheter när vi var ny på spelet :) jag ska får igång denna tråd med två historia.

När jag skulle köpa min första Rolex, en TT DJ för nästan 10 år sedan av en äldre herre som har pensionerat sig. Bland de saker jag vet om Rolex klockor då var att deras safir glas kunde inte repas av vassar saker som en kniv, så när vi träffades så ville jag testar att det var en äkta Rolex så jag gick in i köket och hämtade en kniv och började skära på glaset. Men det visade sig att Rolexen hade en akryl glas :facepalm: och inte en safir glas :banghead: men jag visste inte ens att Rolexar hade akryl glas då :bag:. Som tur var så gjorde jag ingen större skada på den, vi åkte senare till en Rolex butik där de kontrollerade att den var reko. Här var min första Rolex:

Andra historia var när jag var i England på utbildning så gick jag och två bekanta in på en Rolex butik. Jag hade då forskat lite mer om klockor, mer specifik Rolex Rolex och Rolex. Man kände att man kunde, att man hade "koll" och efter att har tittat på en youtube video angående rabatt man kunde får på Rolex butiker så tog jag för givet att spelet var så överallt. Så när vi tittade på klockorna så var jag lite övermodig och sade nånting i stil med 30% rabatt på helguld, 20% på two tone och 10% rabatt på stålklockor som om det var skrivet i sten tack vare youtube videon jag såg :greedy: det blev förstås ingen köp den dagen. När vi gick ut ur butiken sade bekanten till mig att butiksförsäljaren hade sagt till han nånting i stil med vem tror din kompis han är som vill har såna rabatter?!? än idag skäms jag fortfarande över det när jag tänker på det :bag:.

Ok hoppas ni hade en trevlig läsning och jag ser fram emot att får läsa era nybörja historier.
Kommer också ihåg när jag började med klockor och man trodde man visste allt när man egentligen var helt okunnig 😂

Min storebror lärde mig tidigt i livet att alla äkta lyxklockor minsann har svepande sekundvisare. Det tog ganska många år innan jag insåg att en Rolex eller Omega som tickade inte automatiskt innebar att den var fejk...
Det verkar vara en missuppfattning som många har. Visar du en Oysterquartz för folk så kommer många tro att den är fejk - "en Rolex sveper ju fram, den tickar inte!!! "

Är nog inte ensam, men innan jag blev djupt nerdragen i detta tyckte jag att det var enormt opraktiskt att man inte kunde byta band. Att man var helt fast med det bandet den kom på oavsett modell. Därefter trodde man var tvungen att gå till butiken och låta dem göra det. Men nu byter jag helt själv 😂😎

Inget misstag utan mer okunskap!

Köpte min första lite dyrare klocka, en TAG Heuer automat, och mailade butiken efter någon vecka och undrade hur en så pass dyr klocka inte kunde hålla tiden. De svarade något om +/- 5 sekunder per dag.

Lackade och köpte en dyrare Breitling quartz i samma butik 😂

Inget misstag utan mer okunskap!

Köpte min första lite dyrare klocka, en TAG Heuer automat, och mailade butiken efter någon vecka och undrade hur en så pass dyr klocka inte kunde hålla tiden. De svarade något om +/- 5 sekunder per dag.

Lackade och köpte en dyrare Breitling quartz i samma butik 😂

Har liknande historia där också, när jag började med Rolex så trodde jag att en lyxklocka som Rolex håller tiden bättre än "vanliga" klockor. Blev förvånad när jag tog reda på att en mekanisk klocka håller tiden sämre än en batteri klocka som sitter på köks väggen :)

Kul tråd @Rolex tid är pengar och jag tror säkert att vi är många här som gjort nybörjarmisstag. För min del var det när jag köpte en Pre Bond i början av intresset. Det var min första dykare och första klocka med skruvad krona. Det hade jag inte hört talats om då, och jag kunde därför inte förstå varför kronan var så trög (eller ja omöjlig) att dra ut när jag skulle ändra datum.

Jag sålde vidare den som defekt på tradera och fick dåligt betalt, för att sedan höra av köparen att det inte alls var något fel på kronan. Jag reflekterade nog inte så mycket mer över det utan trodde nog att jag kanske var svag. Det gick ett antal månader till innan jag köpte mig en nyare Oris Divers 65. Hade samma problem, men som tur var så fanns ju manualen med klockan. Läste igenom den och såg då att den skulle skruvas, och förstod genast mitt misstag med min gamla Pre Bond😂

Ja det var en historia som jag kom på spontant, men har säkerligen gjort en massa andra tokigheter i början av intresset😅
Bjuder på bilder på Pre Bonden och Orisen (sorry för kassa bilder, till mitt försvar var jag inte så brydd om klockbilderna på den tiden)

Kan även tillägga att jag äger en Pre Bond idag, även om det är en i helstål och full-size. Men skillnaden är att jag har koll på hur kronan fungerar😁
F1A04797-C3B7-4D80-8502-E977D12B90EC.jpeg
9053CE3F-7A3A-4EF6-B2A2-C99AF6D98CC8.jpeg

Gjorde liknande fel när jag skulle ställa farfars klocka, försökte tom dra ut kronan med en hovtång. Till mitt försvar nu i efterhand är att då var jag i tioårsåldern 😊
Jag äger numera farfars klocka..
IMG_20210510_144921_042.jpg

Mitt största och pinsammaste misstag var att för många år sen köpa en 44mm Tag Heuer som var 16.25mm hög och jag tyckte ”wrist presence” var det absolut viktigaste.
(Jag kunde lika gärna haft en blyvikt på handleden)

457FEFD1-40B3-4331-8F98-8C158CCAE4DF.jpeg

8E754C75-E827-4DA9-B2AC-8A72430BC568.jpeg

Ändå lite kul att det är ett bevis på att det här nörderiet har bidragit till en positiv förändring över tid.

Senast ändrad:
Mitt största och pinsammaste misstag var för många år sen köpa en 44mm Tag Heuer som var 16.25mm hög och jag tyckte ”wrist presence” var det absolut viktigaste.
(Jag kunde lika gärna haft en blyvikt på handleden)

457FEFD1-40B3-4331-8F98-8C158CCAE4DF.jpeg

Ändå lite kul att det är ett bevis på att det här nörderiet har bidragit till en positiv förändring över tid.
Ordentlig pjäs. 😅

Jodå, men man skall väl dra fram lite tills verkets datumfunktion slutar arbeta och sedan vrider man tillbaka tills när det börjar arbeta, kan vara mellan 20/21-01. Hur långt tillbaka man behöver vrida ser man på att det rör sig lite i datumfönstret. Det här funkar nog på dom flesta verk utan quickset men kanske inte alla?

• Like
Jag hade som rutin att vrida upp min DJ i princip dagligen, oavsett om den legat eller om jag använt den.
Uppmärksammade att den inte alls gick att vrida lika mjukt som tidigare och skrev i frustration här på forumet.
Den var ju servad och allt, vad hade hänt...

Den korta och korrekta lösningen var att inte gå och vrida upp den hela tiden, fjädern var redan tillräckligt spänd helt enkelt.
Man lever och lär :)

Mitt största misstag måste vara påsen med vintageklockor min farsa hade ärvt, och förvarade i en liten byrå i garaget.

Jag, totalt ointresserad av klockor och som behövde plats för mina mopeddelar övertygade farsan till att "slänga skiten".
Varken jag eller farsan förstod väl vad det egentligen var för något, allt han minns om det nu är att det var cirka ett tio tal omegor i påsen.
Behöver ju inte ha varit något av värde, men det skaver i mig att påsen slängdes. Skönt i efterhand att klockorna inte hade något sentimentalt värde för farsan, men det hade så klart varit väldigt roligt att ha kvar idag när intresset är betydligt större.

Bra tråd! Skönt att höra att man inte är ensam dumheterna 😅

Tekniskt sett ska den väl egentligen göra det (eller ja, 5ATM men det är potato/patato), det är bara att det saknas en vedertagen standard som för ISO så det blir lite godtyckligt vad som menas med 5ATM och vilka krav tillverkaren ställer.

Ett favoritämne för @yonsson 😉
iso22810 är den standard du söker @medinfoto 5ATM= 50m , förutsatt att det inte är en digital klocka som räknas som teknologi, då är det en annan ISO.

Fyfan vad jag skäms för denna om det var mig det var fel på.
Vet inte om det var fel på mig eller klockan men enligt säljaren var det inget fel på den. Köpte en speedy moon to mars. Vred upp och vred upp, den stannade ändå efter någon timme. Slutade med att jag skickade tillbaka den två gånger som defekt.

Till saken så var det inget problem när jag köpte min andra manuella klocka. Men fick det verkligen inte att fungera trots att gråhandlaren insistera på att det inte var något fel.

Det ligger en ute på Buckan. Köp köp köp! Min är från ’91 och fungerar helt OK. Så ’97 borde inte vara ngt problem.
Nice! Stort tack för tips! :) Man undrar ju vad ägaren har använt den där till, ser ju totalt vidrig ut haha! Men om de kommer ordentligt rengjorda kan det ju vara något. Alltid lite risky att köpa på auktion dock, dvs. när man inte vet servicebehov. Svårt att veta vad som är rätt pris då. Just Reduced ska ju också vara relativt dyr att serva om jag förstått saken rätt

Nice! Stort tack för tips! :) Man undrar ju vad ägaren har använt den där till, ser ju totalt vidrig ut haha! Men om de kommer ordentligt rengjorda kan det ju vara något. Alltid lite risky att köpa på auktion dock, dvs. när man inte vet servicebehov. Svårt att veta vad som är rätt pris då. Just Reduced ska ju också vara relativt dyr att serva om jag förstått saken rätt
Med risk för att vi börjar bli OT kolla denna tråden https://klocksnack.se/threads/en-begagnad-omega-speedmaster-reduced-varför-inte.97363/
;)

Man drar tillbaka minutvisaren till 9 och sen fram till 12 så hoppar den fram en dag. Så håller man på tills man får fram rätt dag. Så fungerar det på en vintage Seiko som jag har iaf 😊

• Like
Tillbaka
Topp