• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nybörjar misstag/pinsamheter

Hej kära KS, jag är osäker om liknande tråd finns redan men jag tänkte starta en tråd där vi kan delar med oss av våra misstag/pinsamheter när vi var ny på spelet :) jag ska får igång denna tråd med två historia.

När jag skulle köpa min första Rolex, en TT DJ för nästan 10 år sedan av en äldre herre som har pensionerat sig. Bland de saker jag vet om Rolex klockor då var att deras safir glas kunde inte repas av vassar saker som en kniv, så när vi träffades så ville jag testar att det var en äkta Rolex så jag gick in i köket och hämtade en kniv och började skära på glaset. Men det visade sig att Rolexen hade en akryl glas :facepalm: och inte en safir glas :banghead: men jag visste inte ens att Rolexar hade akryl glas då :bag:. Som tur var så gjorde jag ingen större skada på den, vi åkte senare till en Rolex butik där de kontrollerade att den var reko. Här var min första Rolex:

Andra historia var när jag var i England på utbildning så gick jag och två bekanta in på en Rolex butik. Jag hade då forskat lite mer om klockor, mer specifik Rolex Rolex och Rolex. Man kände att man kunde, att man hade "koll" och efter att har tittat på en youtube video angående rabatt man kunde får på Rolex butiker så tog jag för givet att spelet var så överallt. Så när vi tittade på klockorna så var jag lite övermodig och sade nånting i stil med 30% rabatt på helguld, 20% på two tone och 10% rabatt på stålklockor som om det var skrivet i sten tack vare youtube videon jag såg :greedy: det blev förstås ingen köp den dagen. När vi gick ut ur butiken sade bekanten till mig att butiksförsäljaren hade sagt till han nånting i stil med vem tror din kompis han är som vill har såna rabatter?!? än idag skäms jag fortfarande över det när jag tänker på det :bag:.

Ok hoppas ni hade en trevlig läsning och jag ser fram emot att får läsa era nybörja historier.

Kul tråd @Rolex tid är pengar och jag tror säkert att vi är många här som gjort nybörjarmisstag. För min del var det när jag köpte en Pre Bond i början av intresset. Det var min första dykare och första klocka med skruvad krona. Det hade jag inte hört talats om då, och jag kunde därför inte förstå varför kronan var så trög (eller ja omöjlig) att dra ut när jag skulle ändra datum.

Jag sålde vidare den som defekt på tradera och fick dåligt betalt, för att sedan höra av köparen att det inte alls var något fel på kronan. Jag reflekterade nog inte så mycket mer över det utan trodde nog att jag kanske var svag. Det gick ett antal månader till innan jag köpte mig en nyare Oris Divers 65. Hade samma problem, men som tur var så fanns ju manualen med klockan. Läste igenom den och såg då att den skulle skruvas, och förstod genast mitt misstag med min gamla Pre Bond😂

Ja det var en historia som jag kom på spontant, men har säkerligen gjort en massa andra tokigheter i början av intresset😅
Bjuder på bilder på Pre Bonden och Orisen (sorry för kassa bilder, till mitt försvar var jag inte så brydd om klockbilderna på den tiden)

Kan även tillägga att jag äger en Pre Bond idag, även om det är en i helstål och full-size. Men skillnaden är att jag har koll på hur kronan fungerar😁
F1A04797-C3B7-4D80-8502-E977D12B90EC.jpeg
9053CE3F-7A3A-4EF6-B2A2-C99AF6D98CC8.jpeg

Kul tråd @Rolex tid är pengar och jag tror säkert att vi är många här som gjort nybörjarmisstag. För min del var det när jag köpte en Pre Bond i början av intresset. Det var min första dykare och första klocka med skruvad krona. Det hade jag inte hört talats om då, och jag kunde därför inte förstå varför kronan var så trög (eller ja omöjlig) att dra ut när jag skulle ändra datum.

Jag sålde vidare den som defekt på tradera och fick dåligt betalt, för att sedan höra av köparen att det inte alls var något fel på kronan. Jag reflekterade nog inte så mycket mer över det utan trodde nog att jag kanske var svag. Det gick ett antal månader till innan jag köpte mig en nyare Oris Divers 65. Hade samma problem, men som tur var så fanns ju manualen med klockan. Läste igenom den och såg då att den skulle skruvas, och förstod genast mitt misstag med min gamla Pre Bond😂

Ja det var en historia som jag kom på spontant, men har säkerligen gjort en massa andra tokigheter i början av intresset😅
Bjuder på bilder på Pre Bonden och Orisen (sorry för kassa bilder, till mitt försvar var jag inte så brydd om klockbilderna på den tiden)

Kan även tillägga att jag äger en Pre Bond idag, även om det är en i helstål och full-size. Men skillnaden är att jag har koll på hur kronan fungerar😁
Jösses då :) härlig nybörja historia.

Tyckte denna var orimligt kul ”Jag reflekterade nog inte så mycket mer över det utan trodde nog att jag kanske var svag.” Tack för den! 😂

Mitt största misstag var när jag för knappt 20 år sedan skulle sälja en mc. Blev erbjuden ett par klockor i 35kkr klassen som dellikvid.
Tackade nej till en vintage Rolex Sub. Tog en Panerai PAM111 istället. (Båda av samma trevliga kille)
Till mitt försvar får jag säga att syftet var att flippa och göra bästa möjliga affär.

Mitt nybörjarmisstag var att jag försökte klämma in ALLT i min första riktiga klocka. "Dress" = guld, "vardag" = stål, "dress (igen)" = under 40 mm och vit tavla, "sport/vardag" = kronograf, "kredd" = Omega. Summa summarum: omega speedmaster two tone automatic. Cool men tyvärr en klocka som aldrig riktigt funkar.

20191221_163000.jpg

Kul tråd!

Min berättelse kommer från en lång tid tillbaks när jag fick min första ”riktiga” klocka i konfirmationspresent. Det var en Speedy Reduced. Av någon anledning hade jag kommit åt kronografen och den gick och gick och gick….. hade ingen riktig koll på vilken visare som visade vad. Men som på alla klockor är ju sekundvisaren på den stora urtavlan med tim och minutvisaren. Någon måtta får det ju vara på dårskaperna…. 😬

Av samma anledning kom jag åt en pusher igen så den pausade. Eftersom detta var tidigt nittiotal efter quartz krisen så var ju min enda erfarenhet av klockor quartz.
En av mina närmsta kompisar som hade en Omega hade en seamaster, men eftersom sekundvisaren på den körde på som den skulle utgick vi från att batteriet i min måste vara slut. Rätt kasst tyckte vi eftersom jag bara haft den en dryg månad.
Gick in på Krons hyfsat stursk och berättade att jag minsann tyckte att det var riktigt kass att batteriet tog slut efter så kort tid.
Säljaren log men tog sig tid och förklarade tålmodigt hur kronografen och automatverk fungerade. Nu i efterhand man kan tycka att eftersom resten av klockan visade tiden som den skulle så borde det varit en ledtråd att vi var lite fel ute. 😬
Klockan finns kvar, används på tisdagar och är nu i riktigt behov av en genomgång.
474ACD97-2E1B-4105-8F18-1BFF20C8578D.jpeg

Kul tråd!

Min berättelse kommer från en lång tid tillbaks när jag fick min första ”riktiga” klocka i konfirmationspresent. Det var en Speedy Reduced. Av någon anledning hade jag kommit åt kronografen och den gick och gick och gick….. hade ingen riktig koll på vilken visare som visade vad. Men som på alla klockor är ju sekundvisaren på den stora urtavlan med tim och minutvisaren. Någon måtta får det ju vara på dårskaperna…. 😬

Av samma anledning kom jag åt en pusher igen så den pausade. Eftersom detta var tidigt nittiotal efter quartz krisen så var ju min enda erfarenhet av klockor quartz.
En av mina närmsta kompisar som hade en Omega hade en seamaster, men eftersom sekundvisaren på den körde på som den skulle utgick vi från att batteriet i min måste vara slut. Rätt kasst tyckte vi eftersom jag bara haft den en dryg månad.
Gick in på Krons hyfsat stursk och berättade att jag minsann tyckte att det var riktigt kass att batteriet tog slut efter så kort tid.
Säljaren log men tog sig tid och förklarade tålmodigt hur kronografen och automatverk fungerade. Nu i efterhand man kan tycka att eftersom resten av klockan visade tiden som den skulle så borde det varit en ledtråd att vi var lite fel ute. 😬
Klockan finns kvar, används på tisdagar och är nu i riktigt behov av en genomgång.
474ACD97-2E1B-4105-8F18-1BFF20C8578D.jpeg
Wow! du har kvar din första, riktig coolt! många önskar nog att de behållit sin första riktiga klocka, även jag :)

Tack. Förresten såg jag den på Tradera ett par veckor sedan och tänkte att köpa den.

Kan inte vara ensam om detta.

När jag köpte min första automatiska klocka visste jag inte att man kunde dra upp den också. Trodde man enbart kunde "skaka igång" den. Så varje gång den legat ett tag skakade jag febrilt. Måste säkert ha hållit på i ett halvår, innan jag kom på det...

Tänk! 😆

Jag hade i början av min karriär en Rolex 1675, köpte till ett par inserts och länkar och bytte som en besatt mellan pepsi, blekt pepsi, magenta och svart. Inga problem, superlätt och kul med variation.

Sen köpte jag en Rolex 1680 submariner. Fick för mig att pilla bort insert från bezel bara för att jag kunde. När jag väl skulle sätta tillbaka det gick det inte lika smidigt. Flugsvampsvrede och tunnelseende intogs och helt plötsligt sa det klick och jag hade brutit av mitt fat font-insert, ridå.

Kan inte vara ensam om detta.

När jag köpte min första automatiska klocka visste jag inte att man kunde dra upp den också. Trodde man enbart kunde "skaka igång" den. Så varje gång den legat ett tag skakade jag febrilt. Måste säkert ha hållit på i ett halvår, innan jag kom på det...

Tänk! 😆
Det där kan jag verkligen relatera till. Tog verkligen lång tid innan jag insåg det där😂

Misstag och misstag...men jag lyssnade pa diverse slaktingar och annat lost folk som berattade for mig hur dum i hela huvudet och hur toklurad jag var som kopte en klocka for 100K+ nar det fanns sa mycket annat att satsa pengar pa an en klockdjavel som var totalt vardelos nu....Bara en dare skulle ge mig mer an skrotvardet...

Tyvarr lyssnade jag sa mycket pa dem att jag inte handlade nagot i klockvag pa sakert 10ar och darmed sett i backspegeln missade manga fina affarer

Jag ägde en kronografklocka i sju år utan att veta vad en kronograf är. Jag tänkte aldrig på vad de extra knapparna eller de små urtavlorna hade för funktion utan tänkte att det mest var utsmyckning. Det var inte förrän jag såg ett avsnitt av Breaking Bad där en av karaktärerna använde sin Tag Heuer Monaco för tidtagning när poletten trillade ned för mig. Jag tittade ned på min handled och insåg till slut poängen av den röda "sekundvisaren" som ditintills alltid hade stått stilla på klockan 12.

Numera använder jag den för att ta tid på allt möjligt!

Jag ägde en kronografklocka i sju år utan att veta vad en kronograf är. Jag tänkte aldrig på vad de extra knapparna eller de små urtavlorna hade för funktion utan tänkte att det mest var utsmyckning. Det var inte förrän jag såg ett avsnitt av Breaking Bad där en av karaktärerna använde sin Tag Heuer Monaco för tidtagning när poletten trillade ned för mig. Jag tittade ned på min handled och insåg till slut poängen av den röda "sekundvisaren" som ditintills alltid hade stått stilla på klockan 12.

Numera använder jag den för att ta tid på allt möjligt!
Jösses :) jag tror detta ta priset :p 7 år är en lång tid hehehe.

Vet inte huruvida detta är en historia om nybörjarmisstag eller konstanterade över att jag kanske har brist på hjärnceller, men när jag var ny in i gemet som 15 åring hittade jag en gammal vintage-omega i en byrålåda. Den var lite smutsig så min OCD-impuls var att tvätta den. Visste att inte alla klockor är vattentåliga men lyckades läsa av det slitna armbandet där det stod "Water Resistant" varpå jag drog slutsatsen att det gällde själva klockan. Bör tillägga att det dröjde ett tag innan jag insåg;
1) det var ett after market Hirsch-läder
2) vattentåligheten syftade självklart på lädret och inte klockan

Som tur var gick det bra trots att klockan fick utså en bra stund under kranen och påfrestande tandborste. :hilarious::hilarious:

Vet inte huruvida detta är en historia om nybörjarmisstag eller konstanterade över att jag kanske har brist på hjärnceller, men när jag var ny in i gemet som 15 åring hittade jag en gammal vintage-omega i en byrålåda. Den var lite smutsig så min OCD-impuls var att tvätta den. Visste att inte alla klockor är vattentåliga men lyckades läsa av det slitna armbandet där det stod "Water Resistant" varpå jag drog slutsatsen att det gällde själva klockan. Bör tillägga att det dröjde ett tag innan jag insåg;
1) det var ett after market Hirsch-läder
2) vattentåligheten syftade självklart på lädret och inte klockan

Som tur var gick det bra trots att klockan fick utså en bra stund under kranen och påfrestande tandborste. :hilarious::hilarious:
Därav användarnamnet? 😉

Du är inte ensam… sålde en Omega här på distans, efter uthämtning kom ett lite förtvivlat SMS ”kronan går inte att rubba!”. Killen var ingen rookie, hade en Speedy vill jag minnas men visst, där är den ju inte skruvad. Man tänker ju inte alltid på att informera om allt eller man tror folk har koll.

• Like
Reactions: HSK
.
Du är inte ensam… sålde en Omega här på distans, efter uthämtning kom ett lite förtvivlat SMS ”kronan går inte att rubba!”. Killen var ingen rookie, hade en Speedy vill jag minnas men visst, där är den ju inte skruvad. Man tänker ju inte alltid på att informera om allt eller man tror folk har koll.
Skönt, då kan jag pusta ut. Då finns det någon mer som var lika blåst som mig😂 Hoppas du var snäll berättade att han skulle skruva och inte att han var för svag då?😜

.

Skönt, då kan jag pusta ut. Då finns det någon mer som var lika blåst som mig😂 Hoppas du var snäll berättade att han skulle skruva och inte att han var för svag då?😜
Ja, det klart! Beskrev i svaret hur man gör. Nu ingick en manual men antagligen satt han i bilen utanför Postnord med ett i iver uppslitet paket. Egentligen fel att raljera över sånt här men kunde inte låta bli, har ju inte outat vem det är.

Påminner mig om när jag sålde en Breitling Colt Auto. Killen köpte sin första riktiga klocka och va supernöjd.

Fick ett sms efter något dygn där han säger att klockan har stannat och går några sekunder när han skakar till den. Ifrågasatte hur en nyservad klocka kan stanna.

Jag förklarade sakligt att det är en mekanisk klocka utan batteri och han skämdes ihjäl :)

Tillbaka
Topp