• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

Psykel

Patek
Indeed! Enda som är lite störande är spring drive visaren och borstningen på bandhornen. Och satan vilket pris! 4,000,000 YEN = 30,700 EUR o_O Om konkurrenten ska vara DD ligger de ju lite off i pris, eller? Har iofs inte exakt koll på vad en DD YG listar, men man kan ju plocka upp en oanvänd för ca 20,000 EUR från gråhandlare.
Man får vad man betalar för. ;)
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Indeed! Enda som är lite störande är spring drive visaren och borstningen på bandhornen. Och satan vilket pris! 4,000,000 YEN = 30,700 EUR o_O Om konkurrenten ska vara DD ligger de ju lite off i pris, eller? Har iofs inte exakt koll på vad en DD YG listar, men man kan ju plocka upp en oanvänd för ca 20,000 EUR från gråhandlare.
Gillar faktiskt både spring drive-visaren och borstningen på bandhornen. Man ser ju på övre bandhornen att det inte bara är en borstning utan en annan vinkel ner till länken.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Man får vad man betalar för. ;)
Sant! Jag är GS-frälst sedan tidigare. Har dock alltid sett dom som "extremt mycket för pengarna / billigare än Rolleks"-klocka, och nu ruckas det ju lite. ;)

Gillar faktiskt både spring drive-visaren och borstningen på bandhornen. Man ser ju på övre bandhornen att det inte bara är en borstning utan en annan vinkel ner till länken.
Säker? På övre bandhornet ser det tämligen platt ut. Men jag förstår vad du menar; brukar ju vara en liten nedfasning på många GS. I så fall känns det ok.
 

Geparden

Audemars
Indeed! Enda som är lite störande är spring drive visaren och borstningen på bandhornen. Och satan vilket pris! 4,000,000 YEN = 30,700 EUR o_O Om konkurrenten ska vara DD ligger de ju lite off i pris, eller? Har iofs inte exakt koll på vad en DD YG listar, men man kan ju plocka upp en oanvänd för ca 20,000 EUR från gråhandlare.
PR-mätaren har man ju tyvärr vant sig vid och känns synonymt med SpringDrive. Borstningen är som det ska vara på den boetten, love it!
Ang priset..
Tror ungefär 10 av 10 skulle välja en DD om ett rakt val var tvunget mellan dessa. Den som väljer Seikon behöver dock inte oroa sig om konkurrens what so ever
 

Kson

Patek
2-Faktor
Guld GS!!!
20170711_151645.png
20170711_151712.png

Fina :). Vilken av dom ska du köpa;)?
 

evki

Audemars
2-Faktor
GS hat gått över till det super premium segmentet av priserna att döma. Att serva och polera en GS med tre visare och ett manuellt urverk utan länk kostar 10 500 kr. Jag älskar GS men de borde ha höjt priserna lite i taget, som Panerai hade gjort.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
GS hat gått över till det super premium segmentet av priserna att döma. Att serva och polera en GS med tre visare och ett manuellt urverk utan länk kostar 10 500 kr. Jag älskar GS men de borde ha höjt priserna lite i taget, som Panerai hade gjort.
En liten fråga bara... vart fan servar du dina GSar?
Senaste jag hörde talas om som blev servad, en mekanisk GMT kortade typ 4000kr att serva.
 

evki

Audemars
2-Faktor
En liten fråga bara... vart fan servar du dina GSar?
Senaste jag hörde talas om som blev servad, en mekanisk GMT kortade typ 4000kr att serva.

Bra fråga! Jag kom till Klockmasters Globen efter att ha pratat med de via mejl. Fick ungefär samma ballpark för service - typ 4 tusen.
Och då påtalade jag att jag ville att klockan skulle skickas till Japan eftersom jag ville ha den polerad. Sedan efter en lång stund fick jag kostnadsförslaget på 10 500 kronor. Jag blev förbannad dock inte på Klockmasters - de bara skickade min GSn vidare till Optura i Norge. Idag fick jag veta att klockan var tillbaka från service. Ska hämta den om ett par veckor (det går inte att skicka fakturan pga semesterperioden, måste åka till Stockholm att betala i butiken) och då återkommer jag med mer info samt mitt intryck. Jag är oerhört petig när det gäller efter service kontroll.

Jag hade också frågat runt lite och i Storbritanien skulle det kosta runt 640 pounds, utan kostnader att skicka klockan dit.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra fråga! Jag kom till Klockmasters Globen efter att ha pratat med de via mejl. Fick ungefär samma ballpark för service - typ 4 tusen.
Och då påtalade jag att jag ville att klockan skulle skickas till Japan eftersom jag ville ha den polerad. Sedan efter en lång stund fick jag kostnadsförslaget på 10 500 kronor. Jag blev förbannad dock inte på Klockmasters - de bara skickade min GSn vidare till Optura i Norge. Idag fick jag veta att klockan var tillbaka från service. Ska hämta den om ett par veckor (det går inte att skicka fakturan pga semesterperioden, måste åka till Stockholm att betala i butiken) och då återkommer jag med mer info samt mitt intryck. Jag är oerhört petig när det gäller efter service kontroll.

Jag hade också frågat runt lite och i Storbritanien skulle det kosta runt 640 pounds, utan kostnader att skicka klockan dit.
Låter som ett dåligt skämt, GS har alltid varit billiga att serva tidigare vilket varit ett stort argument för GS.
 

Blackmore

Panerai
GS är väl redan premium?

Självklart!

Men de vill kanske inte "flyga under radarn" på samma sätt som tidigare (jämfört med andra tillverkare från Schweiz) för den stora massan av folk som är mindre klockintresserade än vi är. Alla vi här på KS, även för en del andra icke medlemmar (på KS) också, vet ju utan tvivel hur bra GS är.

Omega gjorde väl något liknande och höjde priserna ganska rejält för ett par tre år sedan. Jag kan ju vara helt ute och cykla, men känslan är att allmänheten ser på nyss nämnda tillverkare med nya ögon. Ungefär som: wow, så dyra klockor måste vara ... typ bäst ...
 

Psykel

Patek
Självklart!

Men de vill kanske inte "flyga under radarn" på samma sätt som tidigare (jämfört med andra tillverkare från Schweiz) för den stora massan av folk som är mindre klockintresserade än vi är. Alla vi här på KS, även för en del andra icke medlemmar (på KS) också, vet ju utan tvivel hur bra GS är.

Omega gjorde väl något liknande och höjde priserna ganska rejält för ett par tre år sedan. Jag kan ju vara helt ute och cykla, men känslan är att allmänheten ser på nyss nämnda tillverkare med nya ögon. Ungefär som: wow, så dyra klockor måste vara ... typ bäst ...
Njaaaaa... GS kommer nog flyga under radarn oavsett pris, kolla bara på @Molle's platina-Spring Drive, liksom. "Allmänheten" tyckte nog att Omega var dyra redan från början. Nu rör jag mig väl kanske i lite andra kretsar än vad majoriteten gör här, eftersom jag är kommunal tjänsteman, men dom flesta jag pratat med tycker att 10.000 är en astronomisk summa för en klocka. Allt över det är liksom lyx.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Självklart!

Men de vill kanske inte "flyga under radarn" på samma sätt som tidigare (jämfört med andra tillverkare från Schweiz) för den stora massan av folk som är mindre klockintresserade än vi är. Alla vi här på KS, även för en del andra icke medlemmar (på KS) också, vet ju utan tvivel hur bra GS är.

Omega gjorde väl något liknande och höjde priserna ganska rejält för ett par tre år sedan. Jag kan ju vara helt ute och cykla, men känslan är att allmänheten ser på nyss nämnda tillverkare med nya ögon. Ungefär som: wow, så dyra klockor måste vara ... typ bäst ...
Jag tror det har att göra med att GS hår bättre internationellt än SEIKO förväntade sig nu när de finns i USA. Gissningsvis är efterfrågan större än produktionen och därför höjer de priserna. Har för mig produktionen låg på 6000 automatiska GSar 2010, gissar att den siffran är mycket högre nu.
 
Senast ändrad:

Blackmore

Panerai
Jag tror det har att höra med att GS hår bättre internationellt än SEIKO förväntade sig nu när de finns i USA. Gissningsvis är efterfrågan större än produktionen och därför höjer de priserna. Har för mig produktionen låg på 6000 automatiska GSar 2010, gissar att den siffran är mycket högre nu.

Det låter helt klart rimligt. Antagligen är det så tänket har gått. Seiko förknippas av många som en dussintillverkare av billiga kvartsur.

Icke förty är det synd. Undrar vad som händer med begagnatpriserna?
 
Topp