• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nyservad eller fullset?

maximuspro

Silver
2-Faktor
Hej alla,

Ursäkta om denna fråga behandlats tidigare, sökt men ej funnit. En klocka som är ca 10 år gammal, hade ni värderat fullset före nyservad eller tvärtom. Prisklass 22-28 beroende på frågeställningen ovan.

Bifogar bild på annons där klockan är fullset, finns en på forumet som är nyservad för ca 5000 kr mindre. För mig känns nyservad mer värt nu men fullset mer värt på lång sikt.

Tack på förhand!:)

Skärmklipp.JPG

Köper du för att äga, eller vet du med dig att den kan flippas framöver?

Köper jag en klocka jag vet att jag vill behålla länge väger servicehistorik högre, skönt att slippa service direkt. Har iofs testat det också, men det gällde en klocka jag VET
att jag kommer behålla. Bar mig inte emot att serva, och stör ju knappast att det är fullset.

Annars är inte fullset superduperviktigt för mig, mer en bonus och/eller något som underlättar vid ev. flipp då många verkar gå igång på boxar och hangtags.

Service höjer ju inte värdet med kostnaden för servicen om man säger så. Fullset i sig är värt mer anser jag. Detta om bägge hade samma pris, men det har dom ju inte. Är klockan på blocket aldrig någonsin servad? Står priset på den fast hade jag gått på den servade här. Men är skicket på dom likvärdigt? Har inte synat dom. Köpa från ett företag blir ju alltid dyrare, dom skall ju leva på det.

Fullset borde bara vara av vikt för samlaren, enligt mig (även om jag vet att det inte är så). Varför ska man ha en tom klocklåda i byrålådan? Nej, skick och underhåll (service) går före för mig. Sen vill man förstås ha något form av äkthetsintyg, men det är för att inte bli blåst.

Svårt dilemma, man vill ju såklart ha både och:confused: Personligen är jag svag för "tillbehören" och ser ett mervärde i fullset. Hade nog gått på det spåret och sedan med andan i halsen lämnat in på en översyn, kanske inte nödvändigtvis hos AD.

Gillar fullset. Service går alltid att lösa.
Klart det gör men tror nog ändå att rätt många backar o kränger vidare när en eventuell service börjar bli akut. Beroende på märke samt modell så får man nog ändå kallt räkna med en 10' plus ett gäng månader.
Själv föredrar jag en klocka jag vet går bra o är tät framför boxar som ändå bara ligger i skåpet men visst när väl ska krånga vidare underlättar det med full-set.

Klart det gör men tror nog ändå att rätt många backar o kränger vidare när en eventuell service börjar bli akut. Beroende på märke samt modell så får man nog ändå kallt räkna med en 10' plus ett gäng månader.
Själv föredrar jag en klocka jag vet går bra o är tät framför boxar som ändå bara ligger i skåpet men visst när väl ska krånga vidare underlättar det med full-set.
Skulle välja fullset utan servicebehov =)

Jag skulle nog ta Full set.

Som andra påpekat går det ju göra service senare, men inte göra en klocka full set igen.

Om det är en klocka med potential all bli ett samlarur så är det klart att fullset är intressant, men kletipletimklocka i miljonserier så känns servicen viktigare. Handlar ju också om hur mycket flippare man är.

Själv så har jag köpt klockor/märken som oavsett cert och box rasar i värde, då känns en servicekostnad viktigare än cert. Bedömning får göras från klocka till klocka, men gällande trådskaparens klocka idag så känns service viktigare än cert.

Om du ändå tror att du kommer flippa klockan - skaffa fullset. Annars - servad.
Edit: vill tillägga att jag har en handfull klockor jag ser som keepers och sannolikt aldrig skulle sälja. Kom jag över nån av dessa till en Nice price
Så skulle jag skita i tillbehören. Ärligt talat tar de bara en massa onödig plats ändå. ;)

Tillbaka
Topp