• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nyservad eller fullset?

Självklart är det roligt med fullset men skulle jag stå i dina skor skulle jag satsar på den nyservade klockan. Certet slänger man bara ett snabbt öga på sen åker kartonger och boxar ner i källaren eller upp på vinden rätt omgående. Smidigare att fixa ett äkthetsintyg från Kaplans och sedan lägga de 5k du sparade på klockkontot.

Har aldrig riktigt förstått fixeringen vid fullset eller andra tillbehör, förutom vid några tillfällen:
  • du köper en nästan ny, med plast och allt för att få ny-köps-känsla men något billigare än från butik
  • inom garanti-tid => ganska rimligt att certet finns med...
  • minskad risk för att du inte får det du tror du köper. Jag är ganska nöjd att min Kermit har papper på att den är en gröning och inte en "vanlig" 16610 med utbytt bezel - även om det naturligtvis går att förfalska papper och plocka ihop en franken och fullset i efterhand, helt säker kan man väl aldrig vara...
  • du köper en klocka, helt ny eller vintage, som investering och stoppar i bankfacket (du vågar naturligtvis inte använda den eftersom en repa skulle sabba din förväntade avkastning). Jag har full förståelse för att fullset innebär en premie när det handlar om samlar exemplar.
Finns kanske något exempel till - fyll gärna på om jag missat något uppenbart.

För mig är därför fallet som TS tar upp nästan en "no brainer". Lägg på en service på den i annonsen och du landar på att du faktiskt betalar ca 10 000 kr eller runt 30% av totalbeloppet för tillbehören, jämfört med den nyservade på forumet... Ingen kan väl tycka att det är rimligt för en 10 år gammal "standardklocka"?

Eller? o_O

Hm...fullset är ju alltid fullset, och är ju alltid trevligt vid ett köp naturligtvis! Personligen så älskar jag fullsets klockor då det finns en viss charm med att samla dom så! Men det skall även tilläggas att jag kan tycka att som någon redan är inne på här, att det spelar lite roll vad det är för sorts klocka du tänker inhandla.

För på sikt så kan det vara ett ekonomiskt bra köp om du har hela kittet om det är för den anledning du köper klockan som ett fullset! Har du även redan från början inhandlat dina klockor som fullset, så är det ju kul att fortsätta inhandla dom på det viset så alla är det också naturligtvis!

Men som jag sa tidigare, så beror det ju på vad som inhandlas, att en Breitling kommer att göra lika stor avkastning som en Rolex finns tyvärr inte på kartan dessvärre, så där finns det väl inget bra argument varför man behöver göra det egentligen, om det nu inte visar att man är nördig som jag!

Priset känns även högt då klockan förmodligen behöver sig en service, sålde min nyservade Evolution för 26k förra året som även den var uttagen 2005, och då var den även helt komplett!

Fullset är alltid kul, men om du inte hade tänkt att behålla den särskilt länge så känns det rejäl onödigt och betala dom där tusenlapparna extra som man får göra, då är det nog bättre att satsa på en som är nyservad istället!

Lycka till med köpet!

Hej alla,

Ursäkta om denna fråga behandlats tidigare, sökt men ej funnit. En klocka som är ca 10 år gammal, hade ni värderat fullset före nyservad eller tvärtom. Prisklass 22-28 beroende på frågeställningen ovan.

Bifogar bild på annons där klockan är fullset, finns en på forumet som är nyservad för ca 5000 kr mindre. För mig känns nyservad mer värt nu men fullset mer värt på lång sikt.

Tack på förhand!:)

Skärmklipp.JPG
Jag hade värderat servicen högre, men det kanske också beror ju lite på om du ska använda den eller flippa den.

Tillbaka
Topp