• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

Perez kommer att slå Verstappen när:
  • han anammar Verstappens attityd till samarbete.
  • banorna passar hans körstil.

I alla andra lägen har Verstappen övertaget.

Ja absolut! Naturligtvis vill de ha en bra förare som levererar, men jag tror verkligen inte att de vill ha nån som fightar med Verstappen i var och varannan tävling. Det blir alltid problematiskt för team att ha två förare i absoluta toppen som stallkompisar.

Perez fick inte jobbet för att RB trodde att han var lika snabb som Verstappen utan därför att de ville ha en stabil poängplockare så att de kunde vinna konstruktörsmästerskapet. På den punkten har han redan levererat! Sen så är det upp till honom att vara snabbare än än Max, men det är väl kanske inte det lättaste.

Naturligtvis hoppas jag att Perez kan bjuda upp till kamp, eftersom det inte finns nåt annat hot mot Verstappens tredje titel. Det ska nog mycket till om nån annan än en RB-förare ens ska få vinna ett lopp i år. Tyvärr!
Vem hade du velat se i RB som hade utmanat Max på riktigt då? Som faktiskt hade varit möjlig att värva när de tog in Perez. Alonso är den ända jag kan komma på och han har åldern mot sig.

Jahapp, då kan HAAS dra åt helvete. Se nedan.

En vecka sedan.

Vem hade du velat se i RB som hade utmanat Max på riktigt då? Som faktiskt hade varit möjlig att värva när de tog in Perez. Alonso är den ända jag kan komma på och han har åldern mot sig.
Frågan är fel ställd. Jag menar att Perez på det stora hela är perfekt (och till skillnad mot vad nån annan skrev inte alls lätt att ersätta). Han var kanske också den bäste som var tillgänglig, eftersom RB uppenbarligen inte ville ge Gasly en chans till. Perez fick ju jobbet efter sin imponerande seger i Sakhir där han i en Racing Point körde upp sig från sista plats och vann. Detta veckan efter han hade fått sparken och såg ut att bli kontraktslös 2020.

Men varför skulle RB vilja ha nån som utmanar Verstappen? Skulle de vilja ha nån som är bättre än Perez? Alonso går bort och då inte pga sin ålder utan därför att han skulle köra för att bli världsmästare en gång till, vilket bara skulle ge Horner och Marko huvudvärk.

Jag tror att Perez i år har en liten chans. Klart större än förra året. Dels så kör han av allt att döma bättre. Han trivs med bilen. Han har fått bättre självförtroende och har en starkare position i stallet. Sen så verkar ju RB också ha byggt en bil som är så överlägsen att det inte kommer att bli så mycket konkurrens från andra stall i år. Förra året så fajtades Perez mest med Leclerc. I år så tror jag att Verstappen eller Perez kommer att vinna i princip allt. Om Verstappen tvingas bryta ett lopp så lär Perez ta segern. Men här kan också tur/otur och hur snäll man är mot bilen att spela in mer än tidigare. Se bara på kvalet nu senast när Max bil pajade. Säg att detsamma sker i en tävling, dvs att Max nollar, samtidigt som Perez vinner. Även om Verstappen sen skulle vinna de tre nästkommande loppen med Perez som två skulle han ändå inte sett över fyra lopp gå förbi Perez poängmässigt.

Senast ändrad:
Frågan är fel ställd. Jag menar att Perez på det stora hela är perfekt (och till skillnad mot vad nån annan skrev inte alls lätt att ersätta). Han var kanske också den bäste som var tillgänglig, eftersom RB uppenbarligen inte ville ge Gasly en chans till. Perez fick ju jobbet efter sin imponerande seger i Sakhir där han i en Racing Point körde upp sig från sista plats och vann. Detta veckan efter han hade fått sparken och såg ut att bli kontraktslös 2020.

Men varför skulle RB vilja ha nån som utmanar Verstappen? Skulle de vilja ha nån som är bättre än Perez? Alonso går bort och då inte pga sin ålder utan därför att han skulle köra för att bli världsmästare en gång till, vilket bara skulle ge Horner och Marko huvudvärk.

Jag tror att Perez i år har en liten chans. Klart större än förra året. Dels så kör han av allt att döma bättre. Han trivs med bilen. Han har fått bättre självförtroende och har en starkare position i stallet. Sen så verkar ju RB också ha byggt en bil som är så överlägsen att det inte kommer att bli så mycket konkurrens från andra stall i år. Förra året så fajtades Perez mest med Leclerc. I år så tror jag att Verstappen eller Perez kommer att vinna i princip allt. Om Verstappen tvingas bryta ett lopp så lär Perez ta segern. Men här kan också tur/otur och hur snäll man är mot bilen att spela in mer än tidigare. Se bara på kvalet nu senast när Max bil pajade. Säg att detsamma sker i en tävling, dvs att Max nollar, samtidigt som Perez vinner. Även om Verstappen sen skulle vinna de tre nästkommande loppen med Perez som två skulle han ändå inte sett över fyra lopp gå förbi Perez poängmässigt.
Mm, några DNF på Max så kan det bli som när Nico Rosberg vann.

Skamfullt stulen ifrån facebookgrupp men ack så roligt montage.

336880439_155918783704769_2264389869345784438_n.jpg

Hoppas också på Alonso, men det kommer att bli svårt. Tror på fortsatt Red Bull-dominans, men just i Australien har de inte vunnit sen 2011 om det nu betyder nåt. Även denna bana borde dock passa Perez bra. Förra året var det Leclerc som var i en klass för sig och han vann stort just före Perez. Har Ferrari nån chans tro?

Senast ändrad:
Ja, det vore trevligt om Mercedes kunde hitta formen för spänningens skull, nu när Ferrari verkar helt "lost".

Såg att Ricciardo kommenterade Perez problem och det mesta lutar väl åt nåt tekniskt:

Ricciardo offered his view of Perez’s disastrous day to British broadcaster Channel 4.

He said: “It was certainly a tough day for him.

“He was certainly struggling this morning with, in short, stuff on braking, not being able to get a balance right there.

“They were having a few issues and obviously that looks like it translated into quali.

“I watched the onboard [and] it didn’t look like he sent a Hail Mary into [Turn] 3.

“It looked like a fairly normal braking point, didn’t look too ambitious, and you could kind of hear on the downshifts he was kind of reaching for the revs to try and slow the car down and wasn’t stopping.

“So I think I think they got a few things to look at.”

Bisarr avslutning men ändå kul race.

Synd om både Charles & Albon. Mercedes höjt upp motorerna lite väl mycket mtp Russells haveri. Konstigt att inget straff delades ut efter safety car incidenten, kunde blivit otäckt där tack vare Hamilton. Alonso fortsätter leverera podiums!

Och dagens race! Satan vad underhållande hela vägen igenom. Den första rödflaggsperioden var väl på grund av det som hände i Japan förra året, när Gasly var nära en traktor på banan. Att sopa undan efter Albons krasch krävde väl mer än fyra gubbar med sopkvastar. Den andra rödflaggen kändes lite onödig, men det är väl för att slippa anitklimaxet av att gå i mål bakom safetycar, vilket det ju ironiskt nog ändå blev i slutändan. Det blir ju ofta så att en omstart efter en krasch leder till nya smällar.

Synd om George. Han hade en pallplats under kontroll, men både rödflaggen och sen motorn är bara att rycka på axlarna åt. Bra kört under helgen i alla fall.
Perez visar tyvärr varför han inte är världsmästarmaterial. Verstappen har redan nu en ledning i mästerskapet som jag inte ser att han kommer släppa på resten av året. Bättre lycka 2024!

Tillbaka
Topp