• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oceanus, Så Digitalt som analogt kan bli

Stokesey

Omega
Blivit väldigt sugen på en OCW-T200S. Någon som har en och går i säljtankar innan jag slår till på en från Japan?
 

Goflorp

Cartier
Är det någon som har erfarenhet av OCW-P2000?

Gillar den skarpt, men lite lurigt att lägga en rejäl slant (för mig iaf) innan man har känt på klockan.

Söker en titanklocka (underbart material att ha på armen) och det är något speciellt att veta att klockan alltid visar rätt tid och aldrig stannar pga batteri eller att den legat still. Många funktioner är också kul.
Har en digital G-Shock som alltid synkar mellan kl.2 och 3, funkar perfekt.


Lite köpsugen själv... Men jag har sprunget på annat....
 

Stokesey

Omega
Hej,

Jag har en OCW-T200. Höll på att mixtra lite med inställningarna igår och lära mig gå mellan ingen automatisk tidssynk, bara radiosynk, fullt blås med bluetooth samt att manuellt byta tidszon vid resor utan bluetooth när jag stötte på ett problem. När jag manuellt gick tillbaka till min tidszon ställde den in sig på 20.00 fast klockan var 21.00. Jag kollade DST-inställningen och det var satt till auto. Jag radiosynkade, men det hjälpte inte. Jag ändrade manuellt DST-inställningen till DST och då ställde klockan in sig på 21.00 och allt var frid och fröjd, men jag vill ju helst använda auto-inställningen. Jag ändrade tillbaka DST-inställningen till auto och då blev det fel tid igen (20.00). Jag synkade den då mot bluetooth och då ställde den in sig på rätt tid. Jag tog bort bluetooth-parningen helt och den fortsatte gå rätt.

Imorse var tiden fortfarande rätt med auto kvar på DST-inställningen och den hade radiosynkat inatt (ingen bluetooth på överhuvudtaget)). Varför går den rätt och håller tiden med radiosyn/auto på DST-inställningen när den inte kunde rätta till sig själv med dessa inställningar igår?

Inte något egentligt problem, blev mest nyfiken.
 

Stokesey

Omega
PSA - Kanske välkänt men läste några trådar ner i den stora Oceanus-tråden på Watchuseek att man kan använda automatisk radiosynk utan bluetooth. På min OCW-T200 tar jag ut kronan till andra läget och håller in A-knappen i 10+ sekunder så tar den bort bluetooth-parningen och slutar helt leta efter en bluetooth-koppling. Är automatisk synkning aktiverat synkar den fortfarande mot radiosignal varje natt.

Det är lite gömt i manualen men man kan leta sig till det i "trouble-shooting"-delen.
 

ankaret

Cartier
2-Faktor
Casio Oceanus OCW-T200.
Otroligt mycket mycket klocka och teknik för pengarna!
52B7EAC1-1533-4353-BB0C-B8C570BD18BE.jpeg
 
Senast ändrad:

Havre

Omega
Diggar oceanus serien skarpt! Riktiga GADA klockor. Grymt hög kvalité, finish och funktionalitet förpackat på ett sätt att det flyger under radarn för de flesta som inte känner till dem sedan innan = perfekt i min bok.
Har själv en Ocw-s100-1ajf som jag gillar skarpt men som dessvärre får för lite handledstid p.g.a storleken som krockar med mina ultratunna handleder :mad:
Stulen bild från interwebz:
OCW-S100-1AJF_b_1400x.jpg
 

dzlDave

Panerai
Gillar Oceanus skarpt, har ägt: S100, T200, S4000, T3500, T2600, T4000.
Nu endast T2600 och T4000 kvar i lådan.
Har bara positiva saker att säga om Oceanus. Men håller med föregående att de kan bli lite mycket "blått".
 

Bilagor

  • IMG_20211229_195744__01.jpg
    IMG_20211229_195744__01.jpg
    336.7 KB · Visningar: 25
  • IMG_20211220_211825.jpg
    IMG_20211220_211825.jpg
    272.1 KB · Visningar: 22

Thompa700

Omega
För en tid sedan lanserade Oceanus sin OCW-T5000-1AJF. Den första fyrkantiga boetten de gjort?
Någon här som känt på en eller klickat hem en?
Länkar in autentisk Japansk video för mer info OCW-T5000

Finns även med läder, som jag nog tycker är snyggare än titan-länken.

Oceanus5000.png
 
Senast ändrad:

Havre

Omega
För en tid sedan lanserade Oceanus sin OCW-T5000-1AJF. Den första fyrkantiga boetten de gjort?
Någon här som känt på en eller klickat hem en?
Länkar in autentisk Japansk video för mer info OCW-T5000

Finns även med läder, som jag nog tycker är snyggare än titan-länken.

Oceanus5000.png
Vad i Helv... Eller wow menar jag.. Eller gör jag? Vänta... Längesedan jag var så ambivalent till en klocka. Men vad grym!... Tror jag.
 

dzlDave

Panerai
Vad i Helv... Eller wow menar jag.. Eller gör jag? Vänta... Längesedan jag var så ambivalent till en klocka. Men vad grym!... Tror jag.
haha jag känner precis lika dant, kan inte bestämma mig om jag gillar den eller inte. eller jag har nog kommit fram till att jag tycker den e sjukt snygg men att den inte kommer passa på mig ;)
 

Thompa700

Omega
Havre skrev:
Vad i Helv... Eller wow menar jag.. Eller gör jag? Vänta... Längesedan jag var så ambivalent till en klocka. Men vad grym!... Tror jag
haha jag känner precis lika dant, kan inte bestämma mig om jag gillar den eller inte. eller jag har nog kommit fram till att jag tycker den e sjukt snygg men att den inte kommer passa på mig ;)
Men den är intressant på något sätt OCW-5000. Den är både fläskig och överdriven (too much), samtidigt som den andas klass och kvalitet. Lite som att jämföra Bert Karlsson med Sade.
 

Jonas74

Omega
PSA - Kanske välkänt men läste några trådar ner i den stora Oceanus-tråden på Watchuseek att man kan använda automatisk radiosynk utan bluetooth. På min OCW-T200 tar jag ut kronan till andra läget och håller in A-knappen i 10+ sekunder så tar den bort bluetooth-parningen och slutar helt leta efter en bluetooth-koppling. Är automatisk synkning aktiverat synkar den fortfarande mot radiosignal varje natt.

Det är lite gömt i manualen men man kan leta sig till det i "trouble-shooting"-delen.
Hej! Skakar liv i denna tråd. Har sneglat på OCW-T200 så hoppas du @Stokesey kanske kan svara på detta: kan man stänga av all automatisk synkning (radio & bluetooth) och sedan bara köra manuellt med bluetooth någon gång ibland? Funkar dåligt med radio hos mig men tänker samtidigt att jaga bluetooth "hela tiden" äter batteri.
 

Goflorp

Cartier
Batteri i klockan behöver du inte bry dig om, det laddar på hela tiden.

Funkar det inte med radiosignal, kör på bt.
Min P2000D synkar nån gång per dygn. Skit samma.

Strunta i att koppla klocka mot tfn först. Lägg den i fönstret över natt. Kolla upp om den justerat över natten. Har detta INTE fungerat kan du ta appen och BT.
 

Jonas74

Omega
Batteri i klockan behöver du inte bry dig om, det laddar på hela tiden.

Funkar det inte med radiosignal, kör på bt.
Min P2000D synkar nån gång per dygn. Skit samma.

Strunta i att koppla klocka mot tfn först. Lägg den i fönstret över natt. Kolla upp om den justerat över natten. Har detta INTE fungerat kan du ta appen och BT.
Tack för rakt och tydligt svar! :)
 

roloj

Cartier
2-Faktor
Tack för rakt och tydligt svar! :)
Radiosynken känns som magi ibland. För mig brukar det fungera bättre att ha klockan på armen när jag sover än att lägga den i ett fönster.

Fast å andra sidan händer det att mina klockor synkar när de ligger i en låda i ett skåp nere i källaren!
 
Topp