• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OEM tillverkare i Schweiz?

Likt många andra går mina tankar kring att starta ett eget klockmärke. Hittills har jag en 3d design av en klocka jag drömt om under lång tid och resultatet är fantastiskt (helt opartiskt ;). Härmed börjar alltså planeringsfasen, hur jag ska gå tillväga, vilket bolag som ska tillverka enheten, finansiering etc.

Vad jag vill ska särskilja mig på marknaden är att leverera en klocka av absolut toppkvalitet, främst en solid modell, alltså inga dussinserier. Bäst möjliga stålkomposition, stabilt urverk, simpelt elegant och pålitligt.

Min fråga är: vilka tillverkare känner ni till i Schweiz som tillverkar klockor efter 3e parts design? Så kallade OEM tillverkare om jag inte misstagit termen fullständigt. Jag söker en tillverkare att lita på, både vad gäller kvalité och juridik.

Tack på förhand!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Är det inte lättare att vända sig till Kina?

Matrialval och kvalitetskontroll får du stå för.

EDIT:// som urverk köper du från Seagull, de gör bra grejer och kvalitén beror helt på hur snål du är.
 

ScubaKing

Audemars
Jag vill absolut inte säga att du ska lägga ner, men ekonomin kommer inte funka för dig. Det kommer bli för dyrt, och du kommer inte finna individer som vill gå in i ett sådan projekt. Efter att ha läst dina krav och hur du vill ha det. Du kommer behöva beställa enorma kvantiteter som någon ovan skrev.
 
Ska vi låtsas lite? Leka med tanken om att pengar inte spelar roll i den här frågan, så kanske vi kan bortse och helst undvika alla svar som enbart innehåller "för dyrt", "går inte" etc. :) tack
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Ska vi låtsas lite? Leka med tanken om att pengar inte spelar roll i den här frågan, så kanske vi kan bortse och helst undvika alla svar som enbart innehåller "för dyrt", "går inte" etc. :) tack
Har inget att tillföra mer än att jag håller med. Finansiering kanske inte är ett problem , ser hellre inte att det är något krav gå med vinst. Så kom med input så vi kanske vi får se hur klockan kan tänkas se ut
 

Knypplarn

Cartier
Om nu budget inte är ett problem kanske det är läge att börja kika på ett eget inhouse verk och boetter tillverkade av metallurger på hemmaplan. Då kan du ju få hela klockan precis som du vill.
 
Nu börjar det bubbla lite! Tack för svaren, tänk vad avsaknaden av ekonomiska hinder kan göra.
Det är alltså en tillverkare jag är ute efter, som har möjligheten att producera en unik boett från ritning och montera urverk, tavla etc.
 
Topp