• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Drog på länken. Har kört denna på grått skinn länge men nu när länken är på så känns det ju helrätt.
Lite Explorer vibbar.
IMG_20180712_105123__01.jpg

Äntligen! Tänkte ju köpa denna till tjejen som jag skrivit förut. Men varit egoistisk och köpt några klockor till mig själv istället. Var slut där jag tänkte beställa ifrån förut. Hann ta slut medan jag velade.

Nu såg jag att den kommit tillbaka i lager på Creationwatches :) Så blir en semesterpresent. 1325kr. Borde väl bli typ 1700kr med tull?

Hoppas bruden lär sig uppskatta ett mekaniskt verk. Så kanske hon kommer förstå mitt intresse lite bättre+att hon får en fin klocka såklart. Hon har massvis med klockor men ingen från ett "riktigt" märke sen tidigare.

Screenshot_20180714-200409_Chrome.jpg

20180713_155202.jpg
Är nöjd med min orient Poseidon :) är rätt sugen på en till orient av nåt slag.. helst med gul tavla, förslag ? :)
Kan inte komma på någon gul alls i nuvarande sortiment.
De jag på rak arm vet har funnits är en limiterad Mako , Orient Star Sat diver (alltså första generation), en m-force, Orient Star Revolver,
och just en gultavlad poseidon.
DSC1932-Copy.jpg

images

ladda ned.jpeg

Begagnat ska de gå att få tag i.

Edit // referenserna kan jag inte i huvudet förutom på makon som borde vara cem65001y.

D4456512-49BA-41E8-95BE-CB0FFAAD1A19.jpeg
Drog på länken på min beater efter år med meshlänk, orginallänkem känns väldigt stabil.
Någon som vet någon hemmakur mot repat glas/kristall? Antar att Orient har använt mineralglas och mitt är väldigt repigt efter alla år.

För en icke insatt. Vad är det som är så fantastiskt med king divern då?
Orients första dykare och därmed en ikon. Första versionen kom 1964.
Sen är de grymt snygga också. :)
Edit// Tillverkades länge och det finns därmed sjukt många modeller. Tyvärr också sjukt mkt franke till salu.

Finns moderna reissues till salu i Japan, i King Master-serien.
54d56705069c85e35d52261902ddf9e7.png

Kan inte komma på någon gul alls i nuvarande sortiment.
De jag på rak arm vet har funnits är en limiterad Mako , Orient Star Sat diver (alltså första generation), en m-force, Orient Star Revolver,
och just en gultavlad poseidon.
DSC1932-Copy.jpg

images

ladda ned.jpeg

Begagnat ska de gå att få tag i.

Edit // referenserna kan jag inte i huvudet förutom på makon som borde vara cem65001y.

Tack för tipsen :))

För en icke insatt. Vad är det som är så fantastiskt med king divern då?

För mig har alltid Orienter haft en speciell plats i mitt hjärta eftersom det var dom som gjorde att jag började intressera mig för klockor.
King Divers tycker jag är skoj helt enkelt, supercharmiga.
Inte så tjocka som många riktiga dykarur vilket gör dom väldigt bärbara.
Jag håller mig till dom gamla som jag tycker är bäst och inte dom här nya ,ofta färgglada, med SK eller KD på tavlan som har väldigt låg charmfaktor

Från mitten på 60-talet och #2 är en Olympia Orient Weekly Diver, handdragen klocka med dag och datumvisning och badbar.
#3 och 4 är Calender Auto Orient Diver, automatiskt uppdrag och endast dagvisning och badbar, perfekt vattentäta enligt Orient.
Bilder som jag tror jag visat förut.
25680258968_4e6b55cf62_b.jpg

39521124142_67ab2b79aa_b.jpg

28384248939_d849f808bb_b.jpg

24683278547_947864aaeb_b.jpg
Så otroligt vackra! Fina bilder dessutom

Väldigt fina! Hur dyra/ovanliga är de?

King divers är inte så ovanliga och jag antar att man lättast hittar dom här i Japan.
Förenklat kan man säga att dom med utvändig vridring är betydligt mer ovanliga och dyrare än den klassiska KingDivern med invändig vridring.
Dom 2 Calendar Auto Orienterna jag visade ovan skulle nog en handlare som säljer servat med garanti prissätta någonstans mellan 10 och 15 k svenska.
På privata marknaden lägre såklart.
Men när det gäller vintage beror allt på skicket och skicket...
Sweetroad.com har alltid några inne och WatchCTI ibland.

Senast ändrad:
För mig har alltid Orienter haft en speciell plats i mitt hjärta eftersom det var dom som gjorde att jag började intressera mig för klockor.
King Divers tycker jag är skoj helt enkelt, supercharmiga.
Inte så tjocka som många riktiga dykarur vilket gör dom väldigt bärbara.
Jag håller mig till dom gamla som jag tycker är bäst och inte dom här nya ,ofta färgglada, med SK eller KD på tavlan som har väldigt låg charmfaktor

Snygga klockor. Ser nästan lite moderna ut.
Går dessa vintage-divers att bada med? Jag menar, finns det moderna packningar som passar dessa?

Har aldrig försökt fått vintage täta och har aldrig haft fuktproblem eftersom jag tar av mig klockan när jag badar.
Men så länge boetten inte är paj borde det gå att hitta o-ringar av lagom storlek kan jag tycka.

Orienten får smaka saltvatten :hungry: verkar vara tät.
Jag tycker kronan är lite läskig, när man skruvat in den så sitter den ju inte helt fast, kanske inte är något konstigt eller så är det något fel och jag bör vara tacksam att den inte läckt :D än.
88CE01F2-7D3D-4241-97C9-9B025CBFF4B8.jpeg

Har tidigare kollat med Strapcode om de tänker släppa en länk till Triton. Fick då ett negativt svar. Frågade igen efter att ha fått senaste nyhetsbrevet där de lyfter fram Triton modellen. Fick då detta svar:
Dear Viktor,

Thanks for the email

We would like to inform you that we do not have specific curved end bracelets specifically suited for the Orient Triton model watch at the moment.
However, we will forward the request over to our design team to consider for possible future releases.
Please check in with us from time to time for frequent updates.

We look forward to hearing from you.

Please feel free to let us know if you need any further assist.

Wish you have a nice day!

Best Regards,
Sammy

Så de som är sugna på en Strapcode länk till Triton ligg på nu så kanske det blir produktion.

Sugen på att beställa en Orient USA 2. $315 med 30% rabatt.

Någon som beställt via någon vidarebefordranstjänst?

Tillbaka
Topp