• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

sjobbe

Cartier
Dubbelinlägg!

För er som undrar vad en Dolphin är så är det klockan på bilderna nedan som gick ur produktion (tyvärr) för ett eller två år sedan. När den såldes låg den i samma prisklass som Mako/Ray ligger i idag.

Jag skulle ge min högra pungkula för att få tag på en NOS :p

CER1A001B
P3260092.jpg


CER1A002D
f2c65688.jpg


CER1A002W
orientcer1a002w_h.jpg


Samma problem med den som jag har med den vanliga Makon: siffrorna på vridringen är oproportionerligt små. (Det är dock min högst subjektiva åsikt :))
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Yeoman (som har en klockblogg) har tydligen kommit över en katalog med lite nyheter kring Seiko och Orient.

Det som jag tyckte var intressant var den nya Orient Star GMT och en Orient Star open heart med undertavla för sekund.
Jag hittar ingen annan info kring dessa klockor så jag återkommer när det finns mer, bilderna är inscannade av Yeoman och jag lånar dem.

Orient Star GMT
orientgmt.jpg


Orient Star open heart
orientopenheart.jpg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Yeoman (som har en klockblogg) har tydligen kommit över en katalog med lite nyheter kring Seiko och Orient.

Det som jag tyckte var intressant var den nya Orient Star GMT och en Orient Star open heart med undertavla för sekund.
Jag hittar ingen annan info kring dessa klockor så jag återkommer när det finns mer, bilderna är inscannade av Yeoman och jag lånar dem.

Orient Star GMT
orientgmt.jpg


Orient Star open heart
orientopenheart.jpg
Det där var ju en uppdatering som hette duga.
Är väl dags för en OS snart då.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det där var ju en uppdatering som hette duga.
Är väl dags för en OS snart då.
Just GMT:n upplever jag personligen som lite tråkig (om nu detta är klockor som kommer) ser mest ut som en standard datum OS med en extra visare, dessutom misstänker jag att 24 timmars ringen inte går att justera (misstanke, vet som sagt inget om klockorna ännu).

Jag är mer intresserad av open heart klockan, jag gillar nuvarande Somes modell skarpt bortsett från att den är typ 45 mm, så jag hoppas på att denna blir lite mindre ;)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Just GMT:n upplever jag personligen som lite tråkig (om nu detta är klockor som kommer) ser mest ut som en standard datum OS med en extra visare, dessutom misstänker jag att 24 timmars ringen inte går att justera (misstanke, vet som sagt inget om klockorna ännu).

Jag är mer intresserad av open heart klockan, jag gillar nuvarande Somes modell skarpt bortsett från att den är typ 45 mm, så jag hoppas på att denna blir lite mindre ;)
Faktiskt just det att de tråkat till boetten på gmt som tilltalade mig.
Nya tavlan är ju dessutom mycket mer tilltalande.
Vridbar intern ring är väl ingen omöjlighet, även med bara en krona.

Open heart var skitfin.

Om de nu kommer alltså.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Faktiskt just det att de tråkat till boetten på gmt som tilltalade mig.
Nya tavlan är ju dessutom mycket mer tilltalande.
Vridbar intern ring är väl ingen omöjlighet, även med bara en krona.

Open heart var skitfin.

Om de nu kommer alltså.

Jag är på din sida med GMTn. Nuvarande boett är lite speciell, minst sagt. Att plocka bort en krona och ha en fast intern ring är ingen stor förlust för min del. Dock såg tavlan tråkigare ut.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Litet tips ifall någon är intresserad.
Ligger en Orient Star-märkt Sat Diver på Ebay just nu för 5k.

$_12.jpg


http://www.ebay.com/itm/Pre-owned-O...592289105?pt=Wristwatches&hash=item3f3c297351

Inte ofta jag ser en sån ute.
Skicket känns OK för priset (eftersom det är OS).
Tragiskt att jag är fattig som en kyrkråtta just nu.

Så köp den och sälj den vidare till mig när du tröttnat.
Hehe satt och spanade på den själv men ratar den eftersom den är begagnad ;)

Jag skulle vilja ha en NOS OS 300 m :)

EDIT:// jag vet ett ställe man kan beställa en NOS från, men $2130 är lite mycket för en klocka jag inte behöver ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Om man kan leva med att det inte är en Orient Star så finns Pro Saturation modellerna för precis under 1000 dollar hos www.longislandwatch.com

http://www.longislandwatch.com/Orient_EL02002B_Dive_Watch_p/el02002b.htm

Jag skall över om en månad och är riktigt sugen!

För övrigt en mycket serviceminded och bra nätbutik!
Håller med beställde min GMT från dem :)

Gällande 300 m så är ju den "bara" orientmörkta en lite bättre klocka då den har hack och handuppdragning vilket inte OS:en har (spelar iof inte så stor roll). Men en OS är en OS :)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Om man kan leva med att det inte är en Orient Star så finns Pro Saturation modellerna för precis under 1000 dollar hos www.longislandwatch.com

http://www.longislandwatch.com/Orient_EL02002B_Dive_Watch_p/el02002b.htm

Jag skall över om en månad och är riktigt sugen!

För övrigt en mycket serviceminded och bra nätbutik!

Finns att hitta för ungefär samma pengar i Europa också om man letar lite, slippa moms o.dyl.
Men ska du ändå till staterna har jag bara hört gott om Longisland Watch.

Men som sagt OS är OS och de där är inte jättelätta att få tag i till intressant pris.

Jäkligt sugen på en Sat Diver då jag har en osund relation till Orients dykare.
Får bli badklocka nästa sommar då frugan mördar mig om jag beställer en klocka till just nu.
Vi behöver tydligen nytt kök och golv :banghead:
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
När jag ändå håller på och tjatar om om dykare är den här lite udda.

006.jpg
mnnxw765-img600x450-1210387407cimg0.jpg

En Padi GeneQua.

Tillverkad av Orient,för dykinstruktionsföretaget PADI, och mig veterligen den ända Orientklockan som har ett autokvarts-urverk (kinetic).
49 mm stor
Safirglas ska den ha enligt uppgift.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
När jag ändå håller på och tjatar om om dykare är den här lite udda.

006.jpg
mnnxw765-img600x450-1210387407cimg0.jpg

En Padi GeneQua.

Tillverkad av Orient,för dykinstruktionsföretaget PADI, och mig veterligen den ända Orientklockan som har ett autokvarts-urverk (kinetic).
49 mm stor
Safirglas ska den ha enligt uppgift.
Finns inte den med automatiskt också, eller är det något jag bara drömt?

Kvartsverket är iaf i vanlig ordning ett av Seikos urverk så det är nog bra :)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Finns inte den med automatiskt också, eller är det något jag bara drömt?

Kvartsverket är iaf i vanlig ordning ett av Seikos urverk så det är nog bra :)

Ja alltså. Informationen är ju som vanligt knapphändig.
Har själv bara hittat referenser still ett kinetic-verk, ett Orient kd700 (vilket givetvis bör vara ett omdöpt seiko).

Om den finns som automat vet jag inte. Hoppas det.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ja alltså. Informationen är ju som vanligt knapphändig.
Har själv bara hittat referenser still ett kinetic-verk, ett Orient kd700 (vilket givetvis bör vara ett omdöpt seiko).

Om den finns som automat vet jag inte. Hoppas det.
Jag kanske har drömt, den enda info jag hittar är kinetic och soldrivna urverk.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Håller med beställde min GMT från dem :)

Gällande 300 m så är ju den "bara" orientmörkta en lite bättre klocka då den har hack och handuppdragning vilket inte OS:en har (spelar iof inte så stor roll). Men en OS är en OS :)


Lutar åt att jag tar hem en GMT från dem jag med. Missade en Star Seeker för 300$ (!!) i kanonskick härom veckan för att jag inte hade cash på PayPalkontot, känns ju lagom surt...
 

Andy McB

Rolex
Fick med denna lustigkurre i en deal. Nån som har pejl på vad det är för nåt, finns det nåt värde? Vet inte riktigt om jag gillar den på min handled. Lite cool är den iofs... Hmmm. Färre ägaren påstår att den ska vara från sent 60-tal.
Tjipp!
bdb11ded6c37b943576d65499b1a0b02.jpg
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Fick med denna lustigkurre i en deal. Nån som har pejl på vad det är för nåt, finns det nåt värde? Vet inte riktigt om jag gillar den på min handled. Lite cool är den iofs... Hmmm. Färre ägaren påstår att den ska vara från sent 60-tal.
Tjipp!
bdb11ded6c37b943576d65499b1a0b02.jpg

Orient King Diver. Ingen aning om värde, men det ligger en annan variant ute på WUS för 175$.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu kanske jag frågar efter något som redan finns i tråden….men vilken europeisk site är bäst för att beställa Orient från inom EU? Hade en bra länk förut som jag fimpat...
 
Topp