• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Nu kanske jag frågar efter något som redan finns i tråden….men vilken europeisk site är bäst för att beställa Orient från inom EU? Hade en bra länk förut som jag fimpat...

Seriouswatches.com
Schoeneuhren.de

Har själv handlat ett par av newcam srl på italienska bukten utan problem.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Fick med denna lustigkurre i en deal. Nån som har pejl på vad det är för nåt, finns det nåt värde? Vet inte riktigt om jag gillar den på min handled. Lite cool är den iofs... Hmmm. Färre ägaren påstår att den ska vara från sent 60-tal.
Tjipp!
bdb11ded6c37b943576d65499b1a0b02.jpg
Det stämmer att den är från 60-talet. En relativt tidig King Diver om allt är kosher, eventuellt andra generationen som släpptes 1965.
MEN jag har aldrig sett en "weekly auto"-märkt KingDiver med den tavlan och 21 juveler.
21 juvelers urverk kom vad jag vet först i tredje generationen som släpptes 1968/69.
Tredje generationen stämmer också bättre överens med tavlans utformning.
Dock stod det då endast Orient på tavlan (på de jag sett).
KingDiver21.JPG


Så du lär antingen ha en raritet eller en med utbytt tavla.
Finns tyvärr rätt många franken i omlopp.

Värde?
Har sett de gå mellan 500 spänn och en bit över 2000 på bukten (förmodligen lite mer om det nu skulle vara en raritet).

Kan väl tillägga att jag knappast är någon expert på området, och Orient har väl inte varit jättebra på att lämna ut information om deras klockor genom åren. Finns en bok om märket som jag gärna skulle läsa. Orkar bara inte lära mig japanska.

Ska göra lite mer efterforskningar, sen kanske jag är intresserad av klockan.
 

Andy McB

Rolex
Det stämmer att den är från 60-talet. En relativt tidig King Diver om allt är kosher, eventuellt andra generationen som släpptes 1965.
MEN jag har aldrig sett en "weekly auto"-märkt KingDiver med den tavlan och 21 juveler.
21 juvelers urverk kom vad jag vet först i tredje generationen som släpptes 1968/69.
Tredje generationen stämmer också bättre överens med tavlans utformning.
Dock stod det då endast Orient på tavlan (på de jag sett).
KingDiver21.JPG


Så du lär antingen ha en raritet eller en med utbytt tavla.
Finns tyvärr rätt många franken i omlopp.

Värde?
Har sett de gå mellan 500 spänn och en bit över 2000 på bukten (förmodligen lite mer om det nu skulle vara en raritet).

Kan väl tillägga att jag knappast är någon expert på området, och Orient har väl inte varit jättebra på att lämna ut information om deras klockor genom åren. Finns en bok om märket som jag gärna skulle läsa. Orkar bara inte lära mig japanska.

Ska göra lite mer efterforskningar, sen kanske jag är intresserad av klockan.
Se där ja. Tack för info.
Hör gärna av dig om du hittar mer spännande saker [emoji2] .
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Fick med denna lustigkurre i en deal. Nån som har pejl på vad det är för nåt, finns det nåt värde? Vet inte riktigt om jag gillar den på min handled. Lite cool är den iofs... Hmmm. Färre ägaren påstår att den ska vara från sent 60-tal.
Tjipp!
bdb11ded6c37b943576d65499b1a0b02.jpg


Jag gjorde ett inlägg om King Diverklockorna här: Den inofficiella Orienttråden

Jag skulle påstå att din klocka är en 68-69 modell, en av de första med 21 juvelers 1942 urverk (lättaste är att öppna den och kolla vad urverket är märkt med).

Då dessa gjordes i relativt stora upplagor är de inte värda jättemycket, men priset är påväg upp då entusiaster börjat få upp ögonen för KD. Denna klocka i perfekt skick kan säkert gå för 3000-4000 SEK. I sämre skick går priset ner ända ner till kanske 400-500 SEK för en fungerande klocka.

Har tyvärr inte så mycket mer info än detta om KD-serien, aldrig varit särskilt förtjust i dem (även om min GMT lånar mycket formspråk från dessa). Dock skall nämnas att dessa ses som en ikoniska klockor och var mycket populära framförallt under 70-talet. :)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag gjorde ett inlägg om King Diverklockorna här: Den inofficiella Orienttråden

Jag skulle påstå att din klocka är en 68-69 modell, en av de första med 21 juvelers 1942 urverk (lättaste är att öppna den och kolla vad urverket är märkt med).

Då dessa gjordes i relativt stora upplagor är de inte värda jättemycket, men priset är påväg upp då entusiaster börjat få upp ögonen för KD. Denna klocka i perfekt skick kan säkert gå för 3000-4000 SEK. I sämre skick går priset ner ända ner till kanske 400-500 SEK för en fungerande klocka.

Har tyvärr inte så mycket mer info än detta om KD-serien, aldrig varit särskilt förtjust i dem (även om min GMT lånar mycket formspråk från dessa). Dock skall nämnas att dessa ses som en ikoniska klockor och var mycket populära framförallt under 70-talet. :)
Har faktiskt inte läst dina inlägg från början av tråden.
Ska jag göra vid tillfälle.
Utgår från att de är fantastiska och tackar på förhand.

Är dock fortfarande lite osäker på tavlan på den där. Vill tro den är original men vill gärna se fler exempel.
Älskar för övrigt King Diver-serien och dess efterföljare Sea King (som jag äger en jag köpte för den nätta summan av 300 spänn)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Fick med denna lustigkurre i en deal. Nån som har pejl på vad det är för nåt, finns det nåt värde? Vet inte riktigt om jag gillar den på min handled. Lite cool är den iofs... Hmmm. Färre ägaren påstår att den ska vara från sent 60-tal.
Tjipp!
bdb11ded6c37b943576d65499b1a0b02.jpg
Nu är jag inte lika osäker längre.
Verkar faktiskt vara kosher, och faktiskt inte så ovanlig som jag trodde.
Finns flera ute i stugorna/bungalowsen/herrgårdarna i vansinnigt bra skick med exakt den tavlan.

Väldigt fin klocka!

Vill du bli av med den kan du ju höra av dig .
 

Andy McB

Rolex
Jag gjorde ett inlägg om King Diverklockorna här: Den inofficiella Orienttråden

Jag skulle påstå att din klocka är en 68-69 modell, en av de första med 21 juvelers 1942 urverk (lättaste är att öppna den och kolla vad urverket är märkt med).

Då dessa gjordes i relativt stora upplagor är de inte värda jättemycket, men priset är påväg upp då entusiaster börjat få upp ögonen för KD. Denna klocka i perfekt skick kan säkert gå för 3000-4000 SEK. I sämre skick går priset ner ända ner till kanske 400-500 SEK för en fungerande klocka.

Har tyvärr inte så mycket mer info än detta om KD-serien, aldrig varit särskilt förtjust i dem (även om min GMT lånar mycket formspråk från dessa). Dock skall nämnas att dessa ses som en ikoniska klockor och var mycket populära framförallt under 70-talet. :)
Tack för info. Ska ta en titt inuti den dårå. Spännande [emoji2]
 

Andy McB

Rolex
Nu är jag inte lika osäker längre.
Verkar faktiskt vara kosher, och faktiskt inte så ovanlig som jag trodde.
Finns flera ute i stugorna/bungalowsen/herrgårdarna i vansinnigt bra skick med exakt den tavlan.

Väldigt fin klocka!

Vill du bli av med den kan du ju höra av dig .
Ska klura på't. Här inte bestämt mig ännu om jag gillar den eller inte [emoji2]
 

Andy McB

Rolex
Jag gjorde ett inlägg om King Diverklockorna här: Den inofficiella Orienttråden

Jag skulle påstå att din klocka är en 68-69 modell, en av de första med 21 juvelers 1942 urverk (lättaste är att öppna den och kolla vad urverket är märkt med).

Då dessa gjordes i relativt stora upplagor är de inte värda jättemycket, men priset är påväg upp då entusiaster börjat få upp ögonen för KD. Denna klocka i perfekt skick kan säkert gå för 3000-4000 SEK. I sämre skick går priset ner ända ner till kanske 400-500 SEK för en fungerande klocka.

Har tyvärr inte så mycket mer info än detta om KD-serien, aldrig varit särskilt förtjust i dem (även om min GMT lånar mycket formspråk från dessa). Dock skall nämnas att dessa ses som en ikoniska klockor och var mycket populära framförallt under 70-talet. :)
Se där ja.. smutsig är den men funkar bra ändå [emoji2]
ce0767bfd94e80bd20e3a02a4cc91353.jpg
 

Andy McB

Rolex
Jag gjorde ett inlägg om King Diverklockorna här: Den inofficiella Orienttråden

Jag skulle påstå att din klocka är en 68-69 modell, en av de första med 21 juvelers 1942 urverk (lättaste är att öppna den och kolla vad urverket är märkt med).

Då dessa gjordes i relativt stora upplagor är de inte värda jättemycket, men priset är påväg upp då entusiaster börjat få upp ögonen för KD. Denna klocka i perfekt skick kan säkert gå för 3000-4000 SEK. I sämre skick går priset ner ända ner till kanske 400-500 SEK för en fungerande klocka.

Har tyvärr inte så mycket mer info än detta om KD-serien, aldrig varit särskilt förtjust i dem (även om min GMT lånar mycket formspråk från dessa). Dock skall nämnas att dessa ses som en ikoniska klockor och var mycket populära framförallt under 70-talet. :)
Står även nåra oförståeliga krumelurer på insidan baklocket, ser nästan ut som att någon signerat...
01f51da02f23ee0d4d2f333776d35d59.jpg
 

Andy McB

Rolex
Jag gjorde ett inlägg om King Diverklockorna här: Den inofficiella Orienttråden

Jag skulle påstå att din klocka är en 68-69 modell, en av de första med 21 juvelers 1942 urverk (lättaste är att öppna den och kolla vad urverket är märkt med).

Då dessa gjordes i relativt stora upplagor är de inte värda jättemycket, men priset är påväg upp då entusiaster börjat få upp ögonen för KD. Denna klocka i perfekt skick kan säkert gå för 3000-4000 SEK. I sämre skick går priset ner ända ner till kanske 400-500 SEK för en fungerande klocka.

Har tyvärr inte så mycket mer info än detta om KD-serien, aldrig varit särskilt förtjust i dem (även om min GMT lånar mycket formspråk från dessa). Dock skall nämnas att dessa ses som en ikoniska klockor och var mycket populära framförallt under 70-talet. :)
Frågan om bra och risigt skick är ju ytterst subjektivt och upp till varje enskild betraktare. En närmare titt på denna då ser man att den är skitig och har lite skavanker, men å andra sidan så är den snart 50 år gammal. Så för åldern är den väl i rätt fint skick skulle jag påstå. [emoji2]
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
1942 urverket är föregångare till 469 som är det som sitter i de flesta nuvarande orientklockor.
Släpptes 1965 och är rätt för klockan.
Snurrar antingen i 1809 eller 21600 bph, har sett uppgifter om bägge.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Frågan om bra och risigt skick är ju ytterst subjektivt och upp till varje enskild betraktare. En närmare titt på denna då ser man att den är skitig och har lite skavanker, men å andra sidan så är den snart 50 år gammal. Så för åldern är den väl i rätt fint skick skulle jag påstå. [emoji2]


Om jag fått klockan i samband med en deal hade jag behållit den där, troligen hade jag skickat den på en rengöring och oljning vilket säkert skulle kosta oproportionerligt mycket i förhållande till klockans värde.

Med det sagt tänker jag inte köpa den av dig, men jag tycker att du skall se till att bara fräscha upp urverket och då och då använda klockan. Det är ändå en bit historia som du har, även om många här inte riktigt förstår hur stora Orient är.
 

Andy McB

Rolex
Om jag fått klockan i samband med en deal hade jag behållit den där, troligen hade jag skickat den på en rengöring och oljning vilket säkert skulle kosta oproportionerligt mycket i förhållande till klockans värde.

Med det sagt tänker jag inte köpa den av dig, men jag tycker att du skall se till att bara fräscha upp urverket och då och då använda klockan. Det är ändå en bit historia som du har, även om många här inte riktigt förstår hur stora Orient är.
Tack för kloka råd.. Ska ta mig en funderare :)
 

Anden

Cartier
2-Faktor

De ska vara bra i förhållande till priset. Om du gillar blå dykare som Makon du länkade skulle jag nog också kika på en Orient Ray, som jag personligen kan känna är mer välbalanserad tack vare större siffror på vridringen.
http://www.orientuhren.de/orient-automatic-em65009d-p-412.html?language=en
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor

Finns väldigt mycket information om märket, och omdömen om klockor, i den här tråden (Spindel har gjort ett jättejobb).
Om du inte redan gjort det så läs den.
Skulle säga att, min personliga åsikt givetvis, kvaliten är jämförbar med seiko i liknande prisklass.
Alltså väldigt bra för pengarna.
Förväntar man sig en Rolex eller Omega för 1-2k blir man säkerligen besviken, annars inte.

Jag gillar det faktum att de inte är jättevanliga i Sverige också.

Sen håller jag med Anden om Ray istället för Mako. Om det nu inte är Pepsin som jag tjatade om i andra tråden.
 

Pjösa

Breitling
Finns väldigt mycket information om märket, och omdömen om klockor, i den här tråden (Spindel har gjort ett jättejobb).
Om du inte redan gjort det så läs den.
Skulle säga att, min personliga åsikt givetvis, kvaliten är jämförbar med seiko i liknande prisklass.
Alltså väldigt bra för pengarna.
Förväntar man sig en Rolex eller Omega för 1-2k blir man säkerligen besviken, annars inte.

Jag gillar det faktum att de inte är jättevanliga i Sverige också.

Sen håller jag med Anden om Ray istället för Mako. Om det nu inte är Pepsin som jag tjatade om i andra tråden.

De ska vara bra i förhållande till priset. Om du gillar blå dykare som Makon du länkade skulle jag nog också kika på en Orient Ray, som jag personligen kan känna är mer välbalanserad tack vare större siffror på vridringen.
http://www.orientuhren.de/orient-automatic-em65009d-p-412.html?language=en


Pepsin va snygg faktiskt!
Somsagt, roligt med en klocka som inte är super vanlig!
 
Klockan ger en god känsla med sina applicerade index och den blå tavlan som blir mörkare utåt kanterna.
Svärdsvisarna passar fint.
Länken är en helt annan historia. Den rasslar och gnisslar faktiskt då den rör sig.
Borttagen!
 
Det har varit så att nästan alla klockor gör sig bra på detta tjocka mockaband från AWstraps. God kvalitet på det Anders snickrar ihop!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hittade en trevlig bild som kompletterar Spindel utmärkta historieskrivning (givetvis på japanska, men inte omöjlig att följa).
Rekommenderar läsa tråden från början.
2emy6y6y.jpg
 
Topp