• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Officiella OrienttrÄden

Den Àr ju bara tavla den dÀr modellen. Jag köpte den pÄ 40mm för nÄgra Är sedan. Snygg som bara den för priset, men alldels för stor. Jag undrar om den inte hade passat mig bÀttre som 36 eller 37?

DÄ har jag ÀndÄ handleder pÄ 19,5 cm...

Är det kanske vĂ€rt att testa en 38:a? Jag gillar min, men anvĂ€nder den nĂ€stan aldrig vilket Ă€r synd...

Senast Àndrad:
Den Àr ju bara tavla den dÀr modellen. Jag köpte den pÄ 40mm för nÄgra Är sedan. Snygg som bara den för priset, men alldels för stor. Jag undrar om den inte hade passat mig bÀttre som 36 eller 37?

Är det kanske vĂ€rt att testa en 38:a? Jag gillar min, men anvĂ€nder den nĂ€stan aldrig vilket Ă€r synd...
Jag tycker 38mm för denna modell trÀffar mitt i prick, för min smak iallafall, och rekommenderar verkligen. 40mm Àr ocksÄ snyggt men lite för stort för min handled. För dressklockor föredrar jag mindre boetter, mellan 35-38mm.

Jag tycker 38mm för denna modell trÀffar mitt i prick, för min smak iallafall, och rekommenderar verkligen. 40mm Àr ocksÄ snyggt men lite för stort för min handled. För dressklockor föredrar jag mindre boetter, mellan 35-38mm.

Ja, jag gillar ocksĂ„ 38 mm till det mesta. Kanske vĂ€rt att testa! De Ă€r ju inte sĂ„ dyra, sĂ„ det Ă€r inte sĂ„ farligt att köpa en för att testa. Är det 20mm band pĂ„ den?

Ja, jag gillar ocksĂ„ 38 mm till det mesta. Kanske vĂ€rt att testa! De Ă€r ju inte sĂ„ dyra, sĂ„ det Ă€r inte sĂ„ farligt att köpa en för att testa. Är det 20mm

Ja, jag gillar ocksĂ„ 38 mm till det mesta. Kanske vĂ€rt att testa! De Ă€r ju inte sĂ„ dyra, sĂ„ det Ă€r inte sĂ„ farligt att köpa en för att testa. Är det 20mm band pĂ„ den?
Det stÀmmer, 20mm band. Ja, kör pÄ! Kul att testa olika band ocksÄ. Har sjÀlv köpt till en mörkbrunt lÀderband och ett beiget mockaband för variation :)

Jag gillar verkligen min 36:a, skön vintagekÀnsla. Men 17mm bandbredd Àr bara dumt!
1000000888.jpg

1000000885.jpg

1000000886.jpg

Jag Àr inne pÄ att köpa Orient Mako Chronograph panda dial, den Àr sjukt snygg med vitt gummi armband. NÄgon som har erfarenhet av den klockan?

Mako II var en av mina första klockor jag köpte men den fick glaset helt förstört. Nu Ă€r det ju tack och lov safirglas pĂ„ Mako III. SĂ„ funderat pĂ„ att köpa en mest för Mako var en av mina första klockor och sĂ„ fick jag syn pĂ„ limited edition och blev extremt sugen. Det enda jag inte gillar Ă€r guldfĂ€rgade hĂ€nderna, hade kĂ€nts som ett givet köp om de var silver. Imho. Men hursomhelst. 5 lax!? Lyssnade pĂ„ en recension om klockan och han sa att den bara ska kosta 50$ mer Ă€n originalen. Är det nĂ„t speciellt för oss svenskar dĂ„? En Mako III kostar vĂ€l typ 3500kr? Är det nĂ„t jag missar? KĂ€nns som den borde kosta runt 4k. Kanske fĂ„r köpa en Mako II som jag hade för runt 2000kr istĂ€llet.

HÀr Àr iaf. limited edition. Ska kolla upp hur mÄnga ex den Àr limiterad till sÄ fÄr jag fundera lite. Men hursomhelst en cool Mako.
1000002069.jpg

Mako II var en av mina första klockor jag köpte men den fick glaset helt förstört. Nu Ă€r det ju tack och lov safirglas pĂ„ Mako III. SĂ„ funderat pĂ„ att köpa en mest för Mako var en av mina första klockor och sĂ„ fick jag syn pĂ„ limited edition och blev extremt sugen. Det enda jag inte gillar Ă€r guldfĂ€rgade hĂ€nderna, hade kĂ€nts som ett givet köp om de var silver. Imho. Men hursomhelst. 5 lax!? Lyssnade pĂ„ en recension om klockan och han sa att den bara ska kosta 50$ mer Ă€n originalen. Är det nĂ„t speciellt för oss svenskar dĂ„? En Mako III kostar vĂ€l typ 3500kr? Är det nĂ„t jag missar? KĂ€nns som den borde kosta runt 4k. Kanske fĂ„r köpa en Mako II som jag hade för runt 2000kr istĂ€llet.

HÀr Àr iaf. limited edition. Ska kolla upp hur mÄnga ex den Àr limiterad till sÄ fÄr jag fundera lite. Men hursomhelst en cool Mako.
1000002069.jpg
Du har sÀkert sett den redan men ÀndÄ :)

3000 ex. Varav 500 för Japan.

Ingen som har koll pĂ„ reservdelar till Orient? đŸ€·
Vad jag vet finns inga Aftermarket inlÀgg som passar Kano direkt. Det ska vara innermÄttet som sabbar det.
Är du beredd att fila lite sĂ„ gĂ„r det givetvis att hitta inlĂ€gg som egentligen Ă€r till andra klockor.
MÄtten pÄ inlÀgget till Kano ska vara Utsida: 40.82 mm insida: 33.25 mm (enligt WUS, jag Àger ingen och kan mÀta sjÀlv).

Jag har sett moddar med Yachtmaster-liknande inlÀgg m.fl, sÄ det Àr helt klart möjligt.

För original hade jag frÄgat Seriouswatches om de kan ta hem. Men dÄ lÀr du inte fÄ tag i en "batman".

1000008663.jpg

1000008662.jpg

Orient slÀpper en limiterad (300 ex) dykarkronograf (solcellskvarts) i samarbete med VÀrldsnaturfonden WWF i Japan.

Jag kan bara hoppas att den slÀpps i fler ex pÄ andra marknader eftersom den var extremt bra.
Andra tavelkonfigurationer vore ocksÄ extrem önskvÀrt.
  • Model number : RN-TX0205S
  • Release Date : 10 June 2024
  • Movement : Solar
  • Caliber No. : VS752
  • Accuracy : day difference + 20 seconds to -20 seconds
  • Drive time : about 6 months
  • Case material : Stainless steel
  • Glass material : Sapphire Glass
  • luminous light : Yes
  • Band material : Stainless steel
  • Bandwidth : 22 mm
  • Size : 48mm x 42mm x 14mm H x W x T
  • Weight : 167g
  • 20 ATM water resistant
  • 1 year Manufacturer Warranty only in Japan (Return it to us)

Product Features​

• 20 ATM water resistant
  • Monthly difference +20 seconds ~ -20 seconds
  • Driving period: Approximately 6 months on full charge
  • date display
  • 1/5 second stopwatch (60 minute measurement)
  • Chronograph
  • screw back
  • Luminous light (hands/index)
  • Reverse rotation prevention bezel: With anodized aluminum ring
  • Buckle: Push W lock three-fold type
  • Limited quantity 300 pieces
(Specifikationen Àrligt stulna frÄn japansk handlare eftersom jag inte fattade ett jota av pdf-en som var produktlanseringen pÄ orients japanska hemsida)

Jag köpte Orient Star "Open Heart" nyligen. TÀnkte att jag skulle kunna sÀlja den "vanliga" Orienten som jag köpte för ett tag sedan. Men nu kÀnner jag inte riktigt för att sÀlja nÄgon av dem, jag gillar dem bÄda.
20240607_195116.jpg

Vissa saker kÀnns mer premium med OS, eller det Àr i alla fall en kÀnsla man fÄr nÀr man hÄller dem bÄda i handen. Denna OS har en diameter pÄ 39 mm, helt klart bÀttre för en dressigare klocka Àn 41 mm pÄ Orienten. Dock tror jag att OS:en Àr aningen tjockare, sÄ den blir lite bulkigare.
20240607_195127.jpg

BÄda klockorna har sÄvÀl borstade som polerade ytor, men det Àr mer borstade ytor pÄ OS.
20240607_195142.jpg

BÄda klockorna har signerad krona, men den Àr lite större och mer greppvÀnlig pÄ OS.

Jag köpte Orient Star "Open Heart" nyligen. TÀnkte att jag skulle kunna sÀlja den "vanliga" Orienten som jag köpte för ett tag sedan. Men nu kÀnner jag inte riktigt för att sÀlja nÄgon av dem, jag gillar dem bÄda.
20240607_195116.jpg

Vissa saker kÀnns mer premium med OS, eller det Àr i alla fall en kÀnsla man fÄr nÀr man hÄller dem bÄda i handen. Denna OS har en diameter pÄ 39 mm, helt klart bÀttre för en dressigare klocka Àn 41 mm pÄ Orienten. Dock tror jag att OS:en Àr aningen tjockare, sÄ den blir lite bulkigare.
20240607_195127.jpg

BÄda klockorna har sÄvÀl borstade som polerade ytor, men det Àr mer borstade ytor pÄ OS.
20240607_195142.jpg

BÄda klockorna har signerad krona, men den Àr lite större och mer greppvÀnlig pÄ OS.
Vilken hade du behÄllt om du bara fick ha kvar en dÄ? Funderar pÄ antingen den ena eller den andra men kan inte bestÀmma mig.

Vilken hade du behÄllt om du bara fick ha kvar en dÄ? Funderar pÄ antingen den ena eller den andra men kan inte bestÀmma mig.
Förmodligen OS. Den hĂ„ller högre standard, fast frĂ„gan Ă€r om den Ă€r vĂ€rd dubbla priset. Även den "vanliga" Orienten hĂ„ller rĂ€tt bra klass, just denna modell skulle jag sĂ€ga ligger lite över Orients instegsmodeller. Jag Ă€gde en gĂ„ng en Esteem, som Ă€r Orients billigaste/enklaste Open Heart, och just denna Orient ligger IMO ett snĂ€pp över.

Roade mig med att ta nÄgra till bilder:
20240615_192918.jpg
20240615_192929.jpg

20240615_193011.jpg

20240615_192951.jpg

20240615_193057.jpg

20240615_193046.jpg

Nu nĂ€r jag downsizat klockintresset sĂ„ kommer intresset för Orient tillbaka. 🙂
Missade den Orient star diver som lÄg pÄ köp och sÀlj för lite sedan. NÄgon som har en sÄdan och vill avyttra?
Är Ă€ven sugen pĂ„ Ray. Har haft flera men Ă€r sugen igen.

Tillbaka
Topp