• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Jag gillar den faktiskt. Det var väl lite av ett spontanköp när tillfället bjöds. Den har en del spår av användning - ungefär vad man kan förvänta sig av en begagnad klocka med några år på nacken. Den har en enkel GMT-funktion i form av en inre vridring (själva 24-timmarsvisaren går inte att ställa separat). Glaset är lätt kupat.

1000012843.jpg
1000012844.jpg

Gillar den nya limiterade OS date (RE-BX0009B).
Tagit inspiration från meteorsvärmen Perseiderna. Meteorerna på tavlan är uppbyggda av metallpartiklar i olika lager.
160 ex internationellt.
Japanerna verkar få med ett läderband (vilket känns sjukt snålt för oss).
Givetvis svindyr för att vara Orient Star (runt 30k).

Ny grön med textur på tavlan kommer också.
1000012846.jpg

RE-BX0006E inte limiterad.

Sist men inte minst.
Nya Makoversioner. Bäst är ljusblå 75-årsjubileumsversionerna med gamla loggan imho.
1000012847.png

Tja!
Har precis testat att slänga på en gammal Seiko Jubilee-länk på min Orient Ray 2. Tyvärr satt den lite sisådär..
Vet någon vart man kan hitta en Jubilee-länk som passar bra till Ray 2? Gärna något som inte kostar alltför mycket. Alla tips uppskattas!

Bilagor

• IMG_8313.jpeg
    IMG_8313.jpeg
    363.3 KB · Visningar: 3
  • IMG_8312.jpeg
    IMG_8312.jpeg
    376.5 KB · Visningar: 4
Tja!
Har precis testat att slänga på en gammal Seiko Jubilee-länk på min Orient Ray 2. Tyvärr satt den lite sisådär..
Vet någon vart man kan hitta en Jubilee-länk som passar bra till Ray 2? Gärna något som inte kostar alltför mycket. Alla tips uppskattas!
Letade lite på nätet och fann longislandwatch.com. Kanske kan vara något?

Lite bök med frakt, tull och moms såklart, men $59 exkl borde ändå innebära runt en tusenlapp klappat och klart.

Sedan finns ju alltid Aliexpress.

1000012843.jpg
1000012844.jpg

Gillar den nya limiterade OS date (RE-BX0009B).
Tagit inspiration från meteorsvärmen Perseiderna. Meteorerna på tavlan är uppbyggda av metallpartiklar i olika lager.
160 ex internationellt.
Japanerna verkar få med ett läderband (vilket känns sjukt snålt för oss).
Givetvis svindyr för att vara Orient Star (runt 30k).

Ny grön med textur på tavlan kommer också.
1000012846.jpg

RE-BX0006E inte limiterad.

Sist men inte minst.
Nya Makoversioner. Bäst är ljusblå 75-årsjubileumsversionerna med gamla loggan imho.
1000012847.png
Schysta! Den gröna OS var ju riktigt fin också 👌🏼

Tack för uppdateringen också! Alltid lika uppskattat när du postar nyheter 😎 Vår man i Orient-världen! 😄

Schysta! Den gröna OS var ju riktigt fin också 👌🏼

Tack för uppdateringen också! Alltid lika uppskattat när du postar nyheter 😎 Vår man i Orient-världen! 😄
Tack.
Även om jag inte är lika nördig längre på märket så gillar jag det verkligen.
Ett tag hade jag bara Orient-klockor.

Jag tycker nog den blå versionen är lite bättre än den gröna. Men båda är bra. Gillar mönstret som bryter ljus på ett intressant sätt.
1000012850.jpg

På tal om mönstret såg jag efteråt det på 75-års Makon.
Ruskigt bra

Tack.
Även om jag inte är lika nördig längre på märket så gillar jag det verkligen.
Ett tag hade jag bara Orient-klockor.

Jag tycker nog den blå versionen är lite bättre än den gröna. Men båda är bra. Gillar mönstret som bryter ljus på ett intressant sätt.
1000012850.jpg

På tal om mönstret såg jag efteråt det på 75-års Makon.
Ruskigt bra
🙏🏼🙏🏼 Samma här, alltid gillat Orient och alltid varit nöjd med de modeller jag haft. Tyvärr ingen just nu, men det kan alltid ändras 😃

Ja den var riktigt schyst. Är nog beredd att hålla med dig där 😍 Likaså Makon!

Letade lite på nätet och fann longislandwatch.com. Kanske kan vara något?

Lite bök med frakt, tull och moms såklart, men $59 exkl borde ändå innebära runt en tusenlapp klappat och klart.

Sedan finns ju alltid Aliexpress.

Tack för tipset! Jag har också kollat in länken från Long Island Watch, riktigt snygg faktiskt. Tyvärr lite väl dyr för mig just nu.

Det lutar nog åt att chansa på en från Aliexpress istället. Känns som det kan gå hur som helst, antingen skräp eller oväntat bra.

Funderar på en M-Force till sommarens Kreta-resa, lutar åt versionen med orange tavla. Har sett att det finns några på forumet också, åsikter mottages tacksamt. Vad kan man förvänta sig för tidhållning tex?

IMG_0703.jpeg

Gick från tanke till handling i måndags och idag kom den från watchello i Italien. Har kortat länken (en länkbit) och ställt in den, nu får vi se hur det går. Tanken är att den skall få följa med till Kreta, vi åker alltid dit några veckor varje sommar.
Länge sedan jag hade en Orient kul att prova igen 🙂

IMG_0718.jpeg
IMG_0719.jpeg

Jag har ju inte så mycket erfarenhet av dom senaste åren av Orienter men på din tidigare fråga om tidshållning är min erfarenhet av enklare Orienter att dom går lite hipp som happ, ungefär som Seiko femmor.
Orient Star går bättre tycker jag, verkar ha fått lite mer omtanke.
Hoppas den där klarar sig från att bli platt ;)
Hur många kiloton provtrycktes din förra Orient?

Jag har ju inte så mycket erfarenhet av dom senaste åren av Orienter men på din tidigare fråga om tidshållning är min erfarenhet av enklare Orienter att dom går lite hipp som happ, ungefär som Seiko femmor.
Orient Star går bättre tycker jag, verkar ha fått lite mer omtanke.
Hoppas den där klarar sig från att bli platt ;)
Hur många kiloton provtrycktes din förra Orient?
- Den här verkar hålla tiden hyfsat bra, känns bra för prisklassen. Tycker den känns gedigen och finishen är helt ok. Klar aspirant som årets ”Kreta-klocka”.
Just nu känns Orient klart intressant igen, har förträngt äventyret med GMTn för många år sedan. Provtryckningen gjordes efter besvikelse över bla en lossnad rotor. Det var dock ingen för klockor vanlig provtryckning, utan den gjordes i en hydraulpress på jobbet. Klockan kunde sedan bara användas som bokmärke 😀
- Tittar just nu lystet på lite ”High-End-Orient”, kanske dags igen 🤔
Ikväll fick den nya Orienten följa med oss till kvarterskrogen 🙂

IMG_0735.jpeg

Hoppas du blir nöjd och klockan får följa med på sommaräventyr.
Mitt klockintresse började ju med Orienter.
Min första Orient var en Star som jag skaffade runt 20 år sen som jag köpte för jag gillade namnet och utseendet.
Men en dag noterade jag när jag stog på stationen och väntade på tåget att klockan gick rätt men kunde inte
påminna mig när jag ställde den sist vilket innebar veckor antagligen.
Blev imponerad att så enkel mekanik för rimligt pris kunde fungera så bra och läste på lite.
Var tvungen att skaffa mig en Orient Star till och en till och lite billigare Orienter att jämnföra med.
Sen sket det sig ordentligt.

Dagens Orient är en av dom först jag köpte och har månadskalender vilket är charmigt och inte speciellt användbart.
Lite ovan idag att använda klocka på hela 43 mm men man vänjer sig.

IMG_5330.jpeg

Snorbra.
Även om jag gillar de limiterade med stålbezel och pil ännu bättre.
Den går tillbaka till den auto calendar-dykaren jag gillar bäst.
Jag var i Thailand och skulle köpa ngn Seiko men priserna har gått upp så det var svårt att hitta något prisvärt. Däremot så hittade jag en Orientbutik som sålde denna med 50% rabatt. Så jag köpte denna för motsvarande 7900 kr

Tillbaka
Topp