Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den är mer brons/röd än vad den ser ut på bilden. Dock ingen sunburst!Det där var verkligen en stilig färg! Ser brunt ut på bilden. Är det sunburst?
Här kommer en till bara för att det är semester
Kan inte fatta att jag var på väg att flippa den här för ett tag sedan, gillar den riktigt mycket
![]()
Nice!! Grattis!!! Den är fin den där
Jag har den vita. Troligtvis den mest prisvärda i hela klocklådan. Inhouseverk samt att den tillverkas i samma fabrik som Grand Seiko enligt uppgift med allt vad det innebär.Har ännu inte toppat tårna i Orient-träsket.
Men stötte på en bekant igår som bar nedan modell, som såg riktigt trevlig ut.
Är nyfiken på att höra hur den upplevda kvaliten är för Orient Star? Man läser ofta mycket gott om de och att det är mycket klocka för pengarna. Men hur bra är den upplevda kvaliten? Hade klockorna varit lika uppskattade om prislappen varit den dubbla?
![]()
- Stort tack för förklaring och lite historikVäldigt Orientsk komplikation med Multi YearCalender, skoj men utan direkt nytta..
Det hela bygger på att man vet vilket år och månad det är.
Det är en och samma skiva med årtalet och dagarna.
Man ställer skivan så årtalet upptill linjerar med månaden och vips har man månadens kalender nertill.
Datum ställer man som vanligt.
Jag har ju bara gamla klockor så den här har skiva som går till 2024.
Men det är bara att ta något annat år som passar och här har jag ställt den på augusti 03 och får då rätt kalender nertill.
Den har en knapp kl. 2 som stegar fram kalendern på den här men på den du visar vet jag inte hur man gör.
Kronan klockan kl. 3 är tid och datum och kronan kl. 4 roterar man den färgglada inte vridningen.
![]()
Orient har gjort dom här sen urminnes tider och det finns massor av olika varianter.
Dom äldre har årskalenderingen ute i pereferin och justeras med kronan kl. 2 medans tid och datum ställs på vanligt sätt med kronan kl. 4.
![]()
Som synes finns det dubbla januari och februari vilket beror på skottåren.
En gammal bild till för skojs skull.
![]()
Här en video på hur man använder dom nya.
- Stort tack för förklaring och lite historik
En sån där måste man ju bara ha![]()
Inställd och fungerande.
För mig är det en fördel att den numera är drygt 43mm, passar bättre på en grov handled och det blir lite lättare att läsa av kalendern.
![]()