• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Idag planerar vi att grilla, så nu sitter flyback-kronografen på armen. För maximal praktikalitet vid den sortens aktivitet sitter den på vad jag betraktar som ett utpräglat dyk-gummi, vilket känns lite fel.

PXL_20250728_074307066.jpg

Finns det någon som kan tipsa om ett mer passande gummiband för den här typen av klocka? Eller är det ingen skillnad mellan dyk-gummi och pilot-gummi?

Jag vet att till exempel IWC säljer pilot-klockor på gummiband.

Hirsch har ett slätt gummi som heter Pure som är trevligt. @Feskarn säljer band med böjda ändar som kanske kan vara något?

Kostade på mig både nytt batteri och band till den här i järnvägsklockan i morse.
Kraven var enkel vit tavla med arabiska siffror och sekundstopp så man kunde ställa klockan rätt före varje arbetspass.
Det var mest Citizen som gjorde dom genom åren men det finns Seiko Crown från 60-talet ochså men dom är rätt ovanliga.
Armbandsuren var för stationspersonal medans förare använde och använder fickur som fästs på instrumentpanelen.

IMG_6327.jpeg

Den här från Showa 63, vilket är 1983 för oss.
104 är löp/utgivningsnummer.
Sen, JR, Japan Railroad East och Shizuoka.

IMG_6325.jpeg

IMG_6316.jpeg

Kostade på mig både nytt batteri och band till den här i järnvägsklockan i morse.
Kraven var enkel vit tavla med arabiska siffror och sekundstopp så man kunde ställa klockan rätt före varje arbetspass.
Det var mest Citizen som gjorde dom genom åren men det finns Seiko Crown från 60-talet ochså men dom är rätt ovanliga.
Armbandsuren var för stationspersonal medans förare använde och använder fickur som fästs på instrumentpanelen.

IMG_6327.jpeg

Den här från Showa 63, vilket är 1983 för oss.
104 är löp/utgivningsnummer.
Sen, JR, Japan Railroad East och Shizuoka.

IMG_6325.jpeg

IMG_6316.jpeg
Kul! Det är första gången jag ser quartz-varianten. Den är väldigt lik den analoga föregångaren, Homer Second Setting. Samma avskalade tavla och distinkta visare 👍

Kul! Det är första gången jag ser quartz-varianten. Den är väldigt lik den analoga föregångaren, Homer Second Setting. Samma avskalade tavla och distinkta visare 👍

Det fanns en specifikation hur dom skulle se ut och fungera så alla ser ungefär likadana ut.
Centrumsekundvisare, inget dag eller datum men lysmassa på visare och timarkeringar.
Allt för enkel och tydlig avläsning.
För i Japan går tågen i tid och alla inblandade måste ha samma tid.
Kan låta konstigt för oss svenskar.

Ace från 60-talet såg liknande ut.

IMG_1259.jpeg

Ursäkta en icke kvarts men hoppas ingen blir upprörd.

Har letat efter en trevlig analog kvartsklocka ett tag. Så dök denna upp. Riktigt nöjd hittills. Höll på att tappa det när jag skulle ställa evighetskalendern, men när jag fattade hur man skulle göra var det enkelt och lättanvänt.

IMG_3798.jpeg
Väldigt fin! Sanslös finish på Chronomaster. Har den en sådan där "dämpad" sekundvisare som alltid träffar index som GS också har?

För att bota ångesten över att semestern tar slut denna vecka, är jag på jakt efter en ny klocka. Tror mig ha identifierat att jag villhöver en stilren quartz, gärna blå urtavla, någonstans mellan 38-41 mm. Smärtgränsen prismässigt drar jag vid 6.000.kr.

Har vid slösurfande hittat två modeller och märken som jag är obekant med. En är väldigt enkel och stilren och den andra stilren och udda.

Någon som har input att ge på någon av dessa två? Alternativt förslag på andra modeller som borde spanas in?

1000001206.png

1000001207.png

För att bota ångesten över att semestern tar slut denna vecka, är jag på jakt efter en ny klocka. Tror mig ha identifierat att jag villhöver en stilren quartz, gärna blå urtavla, någonstans mellan 38-41 mm. Smärtgränsen prismässigt drar jag vid 6.000.kr.

Har vid slösurfande hittat två modeller och märken som jag är obekant med. En är väldigt enkel och stilren och den andra stilren och udda.

Någon som har input att ge på någon av dessa två? Alternativt förslag på andra modeller som borde spanas in?

1000001206.png

1000001207.png
Baume är ju ett hundra gånger mer anrikt och intressant märke av dessa 2.

RW grundades 1976 medan Baume funnits sedan första halvan av 1800-talet.

1000001206.png

1000001207.png
Ett annat alternativ är kanske denna Tissot?
Kostar strax under 5000kr.

Bilagor

• IMG_7375.jpeg
    IMG_7375.jpeg
    143.8 KB · Visningar: 2

1000001206.png

1000001207.png
I slutändan är det förstås din smak som avgör, men mina spontana tankar är…
1. RW saknar sekundvisare men har minuträls för tydlig tidsavläsning. 2. RW är på länk och har 5atm wr vilket gör den badbar om man inte kan lägga ifrån sig klockan. 3. Länken kan bytas mot band om man vill. B&M har ju ett helt annat designspråk…

Baume är ju ett hundra gånger mer anrikt och intressant märke av dessa 2.

RW grundades 1976 medan Baume funnits sedan första halvan av 1800-talet.
Det känns som att det är den allmänna uppfattningen, att RW inte står särskilt högt i kurs.
Ett annat alternativ är kanske denna Tissot?
Kostar strax under 5000kr.

Tack för förslag, kan absolut vara ett alternativ.

I slutändan är det förstås din smak som avgör, men mina spontana tankar är…
1. RW saknar sekundvisare men har minuträls för tydlig tidsavläsning. 2. RW är på länk och har 5atm wr vilket gör den badbar om man inte kan lägga ifrån sig klockan. 3. Länken kan bytas mot band om man vill. B&M har ju ett helt annat designspråk…

Tack för bra input och summering.

Inser också att det kan vara en utmaning att band på Klockan från B&M, bland annat pga. Kronans placering.

Det känns som att det är den allmänna uppfattningen, att RW inte står särskilt högt i kurs.

Tack för förslag, kan absolut vara ett alternativ.

Tack för bra input och summering.

Inser också att det kan vara en utmaning att band på Klockan från B&M, bland annat pga. Kronans placering.
...Jag tror 41mm med så mycket tavla kommer bäras ganska stort. Beror på preferenser, handledsmått osv.

Senast ändrad:

1000001206.png

1000001207.png
jag hade utan att tveka gått på den här gentlemannen (tyvärr för stor för mig) 😭
1000001996.jpg

Tillbaka
Topp