Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
SBGX261 är hands down typ den vassaste klocka jag ägt, perfekt storlek, finish, dubbelticket, urverket osv osvBörjar bli riktigt sugen på en Quartzare. Idag lutar det mest åt Aqua terra 2518.50 alternativt ovan GS (SBGX261).
Någon med input?
Japp, jag har aldrig ägt en SBGX261, så jag kan egentligen inte uttala mig, men den verkar väldigt fin när man ser bilder och filmer, så jag har haft en köpesannons ute ett tag (tyvärr utan ett enda napp).SBGX261 är hands down typ den vassaste klocka jag ägt, perfekt storlek, finish, dubbelticket, urverket osv osv
Ruskig allrounder,
Hade gått på den om jag var du![]()
*ovan GS är sbgv011, inte sbgx261Börjar bli riktigt sugen på en Quartzare. Idag lutar det mest åt Aqua terra 2518.50 alternativt ovan GS (SBGX261).
Någon med input?
Nej. Jag tror faktiskt ingen modern sbgx har skruvad krona (förutom den utgågna dykaren med 9f61). Jag har en äldre sbgt med skruvad krona, men med tanke på att det inte tillför något till vattentätheten eller någon annan funktion på en klocka av allround stil så tycker jag det mest blir störande (men det är bara min åsikt).Jag sitter faktiskt med en 2518.50 på handleden just nu men är lite sugen på samma GSNågon som vet om det är skruvad krona på den?
SBGX341 och 343 har skruvad krona och 200m WR.Nej. Jag tror faktiskt ingen modern sbgx har skruvad krona (förutom den utgågna dykaren med 9f61). Jag har en äldre sbgt med skruvad krona, men med tanke på att det inte tillför något till vattentätheten eller någon annan funktion på en klocka av allround stil så tycker jag det mest blir störande (men det är bara min åsikt).
Ja just det, dom som var lite åt det sportigare hållet, hade helt förträngt domSBGX341 och 343 har skruvad krona och 200m WR.
En perfekt allroundare!![]()
Slänger in en bild från ”arkivet” för att tippa vågen mot GS![]()
Ingen av dom är fel, men du kanske borde analysera vilka egenskaper du prioriterar innan du slår tillTack för grym input![]()
Bra sammanställning!*ovan GS är sbgv011, inte sbgx261
Det finns ju fler skillnader mellan dessa än likheter…
Mina spontana reflektioner är dessa:
1. Omega AT har individuell timvisare för tidsförskjutning och datum skifte, GS sbgx har inte den funktionen men har istället quickset för datumet i stället.
2. Omegas urverk har utgått, det har inte GS 9f62. Jag har för mig batteritiden är ganska lika (3 år) beroende på vilken generation av ETA-urverk som Omegan har.
3. Omega länken har det speciella låset som glider då man öppnar och stänger, ingen av dom har dock microjustering. Omegans länkbitar är kortare om kan eventuellt bli lättare att få bra passning med om man hamnar lite mellan måtten med sin handled.
4. Sbgx design ligger närmare en klassisk Rolex Oysterboett medans Omega AT är väldigt karakteristisk med sina skruvade luggar. Smaksak vad man föredrar.
5. Sbgx har bättre tidshållning med termokompenserat urverk.
6. Båda har svarta urtavlor med svarta datumskivor, men tavlorna är väldigt olika i lyster och läsbarheten på datumen skiljer också. Man bör försöka se och hålla dem båda i handen innan beslut om möjligt, för dom är i mitt tycke väldigt olika klockor. AT´n har lysmassa på visare och index, det har inte GS sbgx.
7. 36mm vs 37mm är inte mycket skillnad men kan ändå kännas och synas på handleden. Jag har inga siffror att redovisa, men jag skulle gissa att AT´n har lite mindre urtavla med bredare glasring och därmed också uppfattas som mindre på handleden.
Jag har inte själv ägt just den Omega i 36mm som du funderar över, men frun har 38mm modellen med silvrig tavla. Mycket trevlig modell tycker jag
Jag har inte kvar sbgx261eller sbgx061, men har istället den petroliumgröna sbgx097 (nu på länk). Svart bakgrund på datumfönster kanske är snyggare än vitt mot mörk urtavla, men det är ingen höjdare för läsbarheten.
AT har skruvad krona men inte Sbgx
Nej. Jag tror faktiskt ingen modern sbgx har skruvad krona (förutom den utgågna dykaren med 9f61). Jag har en äldre sbgt med skruvad krona, men med tanke på att det inte tillför något till vattentätheten eller någon annan funktion på en klocka av allround stil så tycker jag det mest blir störande (men det är bara min åsikt).
Tyvärr envisas ju GS med att stoppa det urverket i 40mm boetter (och storleken verkar vara ett kriterium för just detta val som @Penthouse står inför), men det kanske ändrar sig med tiden?Bra sammanställning!
Jag kan tillägga att syskonet SBGP013 har snabbinställning av timvisaren.
Jag kan också passa på att slå ett slag för varianten med den spännande 44GS-boetten, SBGP003. Den finns också med en fantastisk midnattsblå urtavla, och heter då SBGP005, samt med champagne-färgad urtavla, SBGP001.
Jag hade nog gått på ATn. Inga tunga argument, men den är snyggast. Min fru har 30mm varianten och hon är snyggastBörjar bli riktigt sugen på en Quartzare. Idag lutar det mest åt Aqua terra 2518.50 alternativt ovan GS (SBGX261).
Någon med input?
Bildbevis på detJag hade nog gått på ATn. Inga tunga argument, men den är snyggast. Min fru har 30mm varianten och hon är snyggast![]()
Sbgx341/3 har skruvad krona o wr 200meter. Meen sedan förstår jag inte varför den egentligen heter sbgx. Å andra sidan har jag inte förstått någon logik alls i GS refnr...*ovan GS är sbgv011, inte sbgx261
Det finns ju fler skillnader mellan dessa än likheter…
Mina spontana reflektioner är dessa:
1. Omega AT har individuell timvisare för tidsförskjutning och datum skifte, GS sbgx har inte den funktionen men har istället quickset för datumet i stället.
2. Omegas urverk har utgått, det har inte GS 9f62. Jag har för mig batteritiden är ganska lika (3 år) beroende på vilken generation av ETA-urverk som Omegan har.
3. Omega länken har det speciella låset som glider då man öppnar och stänger, ingen av dom har dock microjustering. Omegans länkbitar är kortare om kan eventuellt bli lättare att få bra passning med om man hamnar lite mellan måtten med sin handled.
4. Sbgx design ligger närmare en klassisk Rolex Oysterboett medans Omega AT är väldigt karakteristisk med sina skruvade luggar. Smaksak vad man föredrar.
5. Sbgx har bättre tidshållning med termokompenserat urverk.
6. Båda har svarta urtavlor med svarta datumskivor, men tavlorna är väldigt olika i lyster och läsbarheten på datumen skiljer också. Man bör försöka se och hålla dem båda i handen innan beslut om möjligt, för dom är i mitt tycke väldigt olika klockor. AT´n har lysmassa på visare och index, det har inte GS sbgx.
7. 36mm vs 37mm är inte mycket skillnad men kan ändå kännas och synas på handleden. Jag har inga siffror att redovisa, men jag skulle gissa att AT´n har lite mindre urtavla med bredare glasring och därmed också uppfattas som mindre på handleden.
Jag har inte själv ägt just den Omega i 36mm som du funderar över, men frun har 38mm modellen med silvrig tavla. Mycket trevlig modell tycker jag
Jag har inte kvar sbgx261eller sbgx061, men har istället den petroliumgröna sbgx097 (nu på länk). Svart bakgrund på datumfönster kanske är snyggare än vitt mot mörk urtavla, men det är ingen höjdare för läsbarheten.
AT har skruvad krona men inte Sbgx
Nej. Jag tror faktiskt ingen modern sbgx har skruvad krona (förutom den utgågna dykaren med 9f61). Jag har en äldre sbgt med skruvad krona, men med tanke på att det inte tillför något till vattentätheten eller någon annan funktion på en klocka av allround stil så tycker jag det mest blir störande (men det är bara min åsikt).