• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

IMG_2330.jpeg

Rolex släppte sin Oyster Quartz 1976 vill jag minnas(?), denna ”copage” kom ett par år senare. Dubbla kvartskristaller gav/ger extra bra tidshållning och illustreras av ”twin peaks” loggan i nedre delen av urtavlan. Visarna, och i synnerhet sekundvisaren är supertunn då urverken fortfarande saknade det vridmomentet som krävs för att driva kraftigare visare. En väldigt trevlig modell som är ca 8,5mm hög inklusive det lätt resta (ca 1mm över bezel). mineralglaset.
Den har även blå dagvisning av lördag, både kanji och engelsk :)

Har under många år sagt att jag inte ska köpa mer kvarts.
Det har inte gått så bra.
Men i år har jag faktiskt minskat mitt innehav av kvartsare.
I början av året rök det lite 70-talare och för ett par veckor sen ett par Majestät HAQ.
Nu står den här på Grand Seikon på tur tillsammans med den svarta med guldvisare.

IMG_5473.jpeg

I början av året rök det lite 70-talare och för ett par veckor sen ett par Majestät HAQ.
Nu står den här på Grand Seikon på tur tillsammans med den svarta med guldvisare.

IMG_5473.jpeg
Jag antar att du säljer där du bor i första hand? Det är alltid riktigt fina klockor du postar, risken att vi inte får se fler fina kvartsare är väl närmast obefintlig då löftet var ”inte köpa fler”? ;)

Jag antar att du säljer där du bor i första hand? Det är alltid riktigt fina klockor du postar, risken att vi inte får se fler fina kvartsare är väl närmast obefintlig då löftet var ”inte köpa fler”? ;)

Jo, säljer till en klockhandlare i mina avkrokar och han betalar lika bra som om jag skulle lägga ut på köp och sälj här.
Då får jag kontanter direkt i handen, enkelt och smidigt.

Som gammal horologisk blandmissbrukare ska man aldrig säga aldrig, rätt var det är blir frestelsen för stor och man trillar dit ;)

IMG_5473.jpeg
Vad är det för ref på den? :)

Vet inte varför, men jag fastnar alltid när jag hittar en kvarts Tidena från 70-80talet. Älskar de små feta massiva boetterna :) Lyckades ropa hem en till från tratten som gör min Tidena från 1980 sällskap. Synd bara att min årsklocka har fel tavla, undras om det är svårt att peta i rätt tavla själv eller om man måste lämna in den? Gissar att kompisen är från 1978 om man jämför serienumret, helt fantastisk tavla på den iallafall. Den skulle dock kanske behöva ett nytt urverk :p Någon som har tips på hur man kan få den att ticka på i rätt takt? Går något snabbt om som förhoppningsvis syns på videon :D
IMG_6610.jpeg
IMG_6611.jpeg
IMG_6613.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp