• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

20250711_150310.jpg

Jasså en vit nu? Då är det väl den blå kvar att testa 😁
Samma för mig egentligen. Haft både den vita ovan, och den svarta nedan. Sjukt bra klockor för priset de går för beggade. Sjukt att inte fler insett storheten ännu och att de inte ryker direkt från k&s. Men det kommer nog en tid när fler inser vad man faktiskt får för pengen

Samma för mig egentligen. Haft både den vita ovan, och den svarta nedan. Sjukt bra klockor för priset de går för beggade. Sjukt att inte fler insett storheten ännu och att de inte ryker direkt från k&s. Men det kommer nog en tid när fler inser vad man faktiskt får för pengen
Det tror jag kanske också för bra är dom! Sedan är det ju som vanligt lite för få som insett stoltheten med en bra quartz...

Det tog lång tid innan jag testade Wempe, blev positivt överraskad, fantastiskt fin finish. Helt klart i samma klass som vissa klockor i dubbla prisklassen. Väldigt bekvämt med en quartz som är kronometer klassad. Bara tuta och köra.
20250712_141035.jpg

Vintage eller semi-vintage, kanske retro beroende på vart vi lägger ribban?
Jag kom över denna trevliga 7N43-8A30 (tavlan märkt 8C78) i nyskick. Jag hade en exakt likadan någon gång i början av 00-talet som jag råkade sabba på jobbet…
IMG_2560.jpeg

Jag blev superglad då jag snubblade över denna. Drygt 400kr betalde jag, värd varenda nostalgi-krona 👍🏿😎
IMG_2565.jpeg

Denna har urverket 7N43C så jag misstänker att 4:an i början av serienumret betyder 2004. Urverket 7N43 gjordes mellan 1993-2009 och fanns i A och C varianter där C har en juvel medans den andra är utan. Hypotetiskt skulle den alltså kunna vara ifrån 1994, men jag misstänker den skulle haft A urverk då.
IMG_2564.jpeg

Trevligt med plexi, speciellt då det är tipp-topp-repfritt 😬🤞🏿

Vintage eller semi-vintage, kanske retro beroende på vart vi lägger ribban?
Jag kom över denna trevliga 7N43-8A30 (tavlan märkt 8C78) i nyskick. Jag hade en exakt likadan någon gång i början av 00-talet som jag råkade sabba på jobbet…
IMG_2560.jpeg

Jag blev superglad då jag snubblade över denna. Drygt 400kr betalde jag, värd varenda nostalgi-krona 👍🏿😎
IMG_2565.jpeg

Denna har urverket 7N43C så jag misstänker att 4:an i början av serienumret betyder 2004. Urverket 7N43 gjordes mellan 1993-2009 och fanns i A och C varianter där C har en juvel medans den andra är utan. Hypotetiskt skulle den alltså kunna vara ifrån 1994, men jag misstänker den skulle haft A urverk då.
IMG_2564.jpeg

Trevligt med plexi, speciellt då det är tipp-topp-repfritt 😬🤞🏿
Lyckades också ropa hem en semivintagekvartsare i TT på länk… fast min var myyyyycket dyrare :p 452kr fick jag betala. Skall bli skoj att se om jag lyckades göra en bra deal på torsdag eller fredag :)

Nytt i kvartssamlingen - Timex Flyback​

Jag har länge varit i stort behov av en flyback-kronograf. Till exempel när man grillar, och snabbt behöver starta om tidtagningen när man vänder på maten. Då är det horribelt bökigt att stoppa, nollställa och starta om med tre klick. Jag fattar inte hur jag stått ut i alla år. Så en flyback-kronograf har länge funnits på önskelistan. Jag har kollat in Blancpain, Breguet och även Longines som har flyback-kronografer. Men de är ju ganska dyra, och min klockbudget har gått till andra dyra klockor med helt andra oväsentliga egenskaper de senaste åren. Certina hade tidigare överkomliga flyback-kronografer, men de har utgått ur sortimentet.

Men efter lite sökande hittade jag denna klart överkomliga klocka från Timex. Det är första dagen jag bär den, och har än så länge bara hunnit med tidtagning vid tebryggning, så inget skarpt behov av att snabbt starta om en ny tidtagning ännu. Men det kommer, så klart.

PXL_20250717_061457109_crop.jpg

Senast ändrad:

Nytt i kvartssamlingen - Timex Flyback​

Jag har länge varit i stort behov av en flyback-kronograf. Till exempel när man grillar, och snabbt behöver starta om tidtagningen när man vänder på maten. Då är det horribelt bökigt att stoppa, nollställa och starta om med tre klick. Jag fattar inte hur jag stått ut i alla år. Så en flyback-kronograf har länge funnits på önskelistan. Jag har kollat in Blancpain, Breguet och även Longines som har flyback-kronografer. Men de är ju ganska dyra, och min klockbudget har gått till andra dyra klockor med helt andra oväsentliga egenskaper de senaste åren. Certina hade tidigare överkomliga flyback-kronografer, men de har utgått ur sortimentet.

Men efter lite sökande hittade jag denna klart överkomliga klocka från Timex. Det är första dagen jag bär den, och har än så länge bara hunnit med tidtagning vid tebryggning, så inget skarpt behov av att snabbt starta om en ny tidtagnning ännu. Men det kommer, så klart.

PXL_20250717_061457109_crop.jpg
Tänkte föreslå att prova klockan vid kaffekokning,men det är väl over the top🥵

IMG_2570.jpeg

Lite vintage JDM-Bling-Bling denna strålande morgon 🤙🏿😎. Efter att ha kollat vädret för närmsta veckan ångrar jag att jag gjorde mig av med det sista dykaren i samlingen (Seiko sbcm023). Kanske borde leta någon ny?

HGP-25-D2MS-007-02-RB2-YEL.jpg

Kanske denna? Tips från @LoveL

Jag har insett att jag helt enkelt inte är kompatibel med automatiska klockor. Jag har haft fyra stycken, varav två har behövt lämnas in på garantiärenden eftersom urverket gått sönder eller blivit defekt inom ett år från inköp.
Nu är jag på jakt efter en dykarklocka med Quartz , max 40 mm i diameter och med keramisk bezel.
Visst kan man argumentera för att aluminium ger mer liv och charm, men jag föredrar känslan och looken hos keramik.
Jag tycker att jag har vänt på hela internet i jakten, men hittar ingenting som passar in på mina kriterier. Är det någon som har tips på en modell med ovan kriterier?

Jag har insett att jag helt enkelt inte är kompatibel med automatiska klockor. Jag har haft fyra stycken, varav två har behövt lämnas in på garantiärenden eftersom urverket gått sönder eller blivit defekt inom ett år från inköp.
Nu är jag på jakt efter en dykarklocka med Quartz , max 40 mm i diameter och med keramisk bezel.
Visst kan man argumentera för att aluminium ger mer liv och charm, men jag föredrar känslan och looken hos keramik.
Jag tycker att jag har vänt på hela internet i jakten, men hittar ingenting som passar in på mina kriterier. Är det någon som har tips på en modell med ovan kriterier?
Tissot har uppdaterat sin Seastar 1000, så att den ser betydligt mer slimmad ut, och den udda formen på sidan av boetten är mer "vanlig" numera. Det står att den har en "Mineral bezel ring". Jag vet inte vad det betyder, men den borde ju finnas inne hos många vanliga urisar för en koll.

Ibland har man kriterier som är svåra att uppfylla ;)
Dykare under 40mm är helt klart i minoritet. Lägg i dagens utbud till kvarts så är det än värre…
På detta keramisk bezel, något som förknippas med premium (och idag givetvis med mekaniska klockor) och du har ytterligare ett minus på kriterielistan :(
Spontant skulle jag säga att du ska kolla Citizens utbud med ecodrive i Supertitan, men jag tror det blir svårt med -40mm
Jag hade också pekat mot Tissots dykare (var av många har Precidrive som bonus).

Ibland har man kriterier som är svåra att uppfylla ;)
Dykare under 40mm är helt klart i minoritet. Lägg i dagens utbud till kvarts så är det än värre…
På detta keramisk bezel, något som förknippas med premium (och idag givetvis med mekaniska klockor) och du har ytterligare ett minus på kriterielistan :(
Spontant skulle jag säga att du ska kolla Citizens utbud med ecodrive i Supertitan, men jag tror det blir svårt med -40mm
Jag hade också pekat mot Tissots dykare (var av många har Precidrive som bonus).
Jag vet! 🥲 Är det för mycket begärt att hitta en en klocka med den specen? Jag hade gärna betalat lika mycket för en premium quartzklocka som för en premium automatisk klocka. Tänk om Omega, Tudor, Rolex und so weiter hade släppt deras dykarut med quartz. Då hade jag kastat in barnen i bilen och begett mig till närmsta AD.
Men det är väl en dröm som aldrig kommer uppfyllas…

Jag vet! 🥲 Är det för mycket begärt att hitta en en klocka med den specen? Jag hade gärna betalat lika mycket för en premium quartzklocka som för en premium automatisk klocka. Tänk om Omega, Tudor, Rolex und so weiter hade släppt deras dykarut med quartz. Då hade jag kastat in barnen i bilen och begett mig till närmsta AD.
Njae, man kan ju leta ”vintage”, fast då fanns ju inte keramiskt inlägg…

GS har ju dykare med kvarts och keramik, men de är ju 42mm+. Omega SMPc finns väl som kvarts också? Men störst chans finns nog hos andra märken i Swatchgroup, Tissot Seastar, Certina DS First, Mido Ocean Star. Sen finns det billiga 40mm sub-kloner med kvarts på Aliexpress. Unimatic U3 är ju en kvartschrono och är 40mm, men aluminiuminsert även om det inte syns så mycket på den. Breitling Colt finns ju också i mindre varianter, men mer en fieldwatch kanske och inte keramiskt insert där heller :p CWC har kvartsdykare på 41mm, men vet inte om insert är safir kanske på dem? MVC har kvartsdykare med keramiskt insert... men 44mm. Jag kommer bara på en 40mm kvartsdykare med keramiskt insert... Gucci Dive :D

Senast ändrad:
Tror det var förra året som min handlare hade fått in den här rackaren.
Den såg rätt anskrämlig ut, väl använd och jag fick den för en struntsumma.
Väl hemma fick den en omgång i diskbaljan och till min förvåning blev den jättefin.
Den var inte alls så sliten utan det var bara smuts.
Men som synes tycker jag så mycket om den och använt den en hel del så nu är den smutsig igen.

IMG_6212.jpeg

Köp en Sinn U50 Hydro i väntan på den rätta specen. 41mm, quartz, vätskefylld och tegimenterad bezel. Det blir inte bättre om du frågar mig.

1000021723.jpg

Jävla antiklimax då! Först tar Schenker en vecka på sig att transportera paketet inrikes. Sen när väl klockan kommer… så stämmer inte annonsen :p Passar 18,5cm stod det, knappast :( Jag har exakt 18,5, tror t.o.m. att den skulle vara lite tajt på 17,5. Sen är inte länken helt koscher heller, den saknar ändbiten mot låset och sitter bara i mittbiten. Funkar ju, men ändå störigt.

Var ju så nöjd med att ha lagt beslag på en TT Eterna Transat kvartsare. Jaja, får väl se om jag hittar någon som har en 17cm handled istället kanske :)

IMG_6792.jpeg
IMG_6793.jpeg
IMG_6795.jpeg

Tillbaka
Topp