• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Jävla antiklimax då! Först tar Schenker en vecka på sig att transportera paketet inrikes. Sen när väl klockan kommer… så stämmer inte annonsen :p Passar 18,5cm stod det, knappast :( Jag har exakt 18,5, tror t.o.m. att den skulle vara lite tajt på 17,5. Sen är inte länken helt koscher heller, den saknar ändbiten mot låset och sitter bara i mittbiten. Funkar ju, men ändå störigt.

Var ju så nöjd med att ha lagt beslag på en TT Eterna Transat kvartsare. Jaja, får väl se om jag hittar någon som har en 17cm handled istället kanske :)

IMG_6792.jpeg
IMG_6793.jpeg
IMG_6795.jpeg
😡 (men ändå kul klocka)

Kör Orient med Seikourverk eller har dom egna urverk?
99% säker på att dom har in-house även på kvarts. dom är ju duktiga på att skryta om just det. 😅 den nya bambinon tror jag t.o.m. har solar i någon av modellerna. 👍

Edit: VS213 Solar Movement kallar dom den.

Kör Orient med Seikourverk eller har dom egna urverk?
Nu kör de Seiko Epson när det kommer till kvarts.
Tidigare hade de en del verk från Miyota, men jag vet inte om de även körde Seiko då. Eller t.o.m gjorde egna (även om jag är tveksam).

Tror också att företaget som tillverkar Orient´s mekaniska numer är omdöpt till Epson och inte Orient. Även om det är på samma ställe och jag fortfarande skulle klassa det som in-house. Gissar för att lättare kunna tillverka klockor till modemärken etc utan att behöva blanda in varumärket Orient i det hela.

Nu kör de Seiko Epson när det kommer till kvarts.
Tidigare hade de en del verk från Miyota, men jag vet inte om de även körde Seiko då. Eller t.o.m gjorde egna (även om jag är tveksam).

Tror också att företaget som tillverkar Orient´s mekaniska numer är omdöpt till Epson och inte Orient. Även om det är på samma ställe och jag fortfarande skulle klassa det som in-house. Gissar för att lättare kunna tillverka klockor till modemärken etc utan att behöva blanda in varumärket Orient i det hela.

Tror nog att förr tillverkade dom verken själva.
Så här ser verket ut.

IMG_6307.jpeg

Tror nog att förr tillverkade dom verken själva.
Så här ser verket ut.

IMG_6307.jpeg
Så kan det vara.
Om det inte är ett "omdöpt" Miyota (som det pratats om på WUS)?
Men jag har inte den kollen. Orient själva har inte verkat inte så intresserade av att släppa nån info alls.
Du har säkert bättre koll än jag.
Hoppas det är in house och att de gör nya framöver. Ett inhouse HAQ med solcell i en Orient Star vore nåt. De har ju börjat prissätta dem på ett sätt som gör det möjligt.

Jag roade mig med att ”lätt-modda” mina Tissot PRX 35:eek:r
IMG_2621.jpeg
Jag bytte tavlor/urverk mellan guldmodellen och silvermodellen.
IMG_2617.jpeg

Jag måste säga att jag tycker resultatet blev över förväntan. Guldmodellen ser nu ut att ha en vit-silver-sunbursttavla medans stålmodellen nu har en varm champagnetavla. Cyklopen är enkla att avlägsna och limmade med UV-lim.

Senast ändrad:
Idag planerar vi att grilla, så nu sitter flyback-kronografen på armen. För maximal praktikalitet vid den sortens aktivitet sitter den på vad jag betraktar som ett utpräglat dyk-gummi, vilket känns lite fel.

PXL_20250728_074307066.jpg

Finns det någon som kan tipsa om ett mer passande gummiband för den här typen av klocka? Eller är det ingen skillnad mellan dyk-gummi och pilot-gummi?

Jag vet att till exempel IWC säljer pilot-klockor på gummiband.

Tillbaka
Topp