• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KenKun

Patek
2-Faktor
Kommer man få skriva på ett civilrättsligt avtal hädanefter när man köper av AD:

Paragraf 1: ”Jag får inte sälja min ägodel som jag betalat sura pengar för. Minst 2 års karantän i min ägo. När det är dags att sälja krävs det medicinska skäl och läkarintyg samt att jag inte säljer min egen ägodel till mer än listpris”

Brott mot ovanstående bestraffas genom att man inte längre får lov att lägga 100-tusenkronor-isch på en klockjävel som man som kund förväntas vara TACKSAM över, för att man bidrar till butikens överlevnad genom att köpa produkter för egentligen sinnessjuka lyxpengar.
Herregud, i vilken annan bransch skulle detta accepteras?

edit: jag tycker det är förjävligt att marknaden är som den är och att folk som inte vill ja Rolex för klockans skull utan bara för affärens: men någon måtta får det väl vara på vad man tror att man kan bestämma vad folk ska göra med sina egna förvärvade prylar.
Samma situation när det kommer till bilar och exklusiva väskor :(
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Du jämför alltså en butik som gråar för att klara sin kvot och för att överleva, mot en privatperson som vill tjäna lite extra deg?
Rob har överlevt även utan att kränga Omegor till gråhandlare. Du ser inte själv ironin om en AD (oavsett vilken) som själv ertappats med fingrarna i den gråa kakburken ska börja vägra sälja till privatpersoner för att dessa säljer vidare/säljer till gråhandlare? Det hela är rent hypotetiskt, men det är en ironi.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Rob har överlevt även utan att kränga Omegor till gråhandlare. Du ser inte själv ironin om en AD (oavsett vilken) som själv ertappats med fingrarna i den gråa kakburken ska börja vägra sälja till privatpersoner för att dessa säljer vidare/säljer till gråhandlare? Det hela är rent hypotetiskt, men det är en ironi.
Jag säger inte rätt att de gråar, men jag kan förstå varför. Dyrt att driva butik, nu när internet är så utbrett. Butiksdöden osv.

Mer sympatier och förståelse.

Tycker inte det minsta synd om folk som bara vill tjäna lite extra pengar och sedan bli påkomna
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Om man köper från AD enbart för att sälja vidare och tjäna pengar på det så trissar det priserna och leder till höjning av listpriser. Gäller ju bara(?) Rolex.

Min uppfattning jag är att Rolex höjde list såpass för att de tror sig hittat en balans efter att senaste årens prishöjningar inte ledde till mindre efterfrågan av ”alla”, och till följd att gråhandlarna fortsatte hjälpa till att vattna ut varumärket enligt deras tyckande.

Numera tror väl Rolex de lagt ribban och att ”rätt målgrupp” kommer lägga 86K på en NoDate Sub. Dvs de vill inte se mig sitta på min mur i mina mjukisar, en Sortguld i handen och flasha min Rolex :D
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Jag säger inte rätt att de gråar, men jag kan förstå varför. Dyrt att driva butik, nu när internet är så utbrett. Butiksdöden osv.

Mer sympatier och förståelse.

Tycker inte det minsta synd om folk som bara vill tjäna lite extra pengar och sedan bli påkomna
Dyrt att driva en familj, nu när bostadspriser och trängselskatter är så utbrett. Arbetslöshet osv.
 

j0cke9100

Omega
ADn i sig borde väl inte bry sig, men de lär ju ha tillverkaren som jagar dem. Rolex är säkert rädda att för att varumärket tar skada om eftertraktade modeller flippas hej vilt för på (från deras perspektiv) svarta marknaden och att folk köar hos ADs bara för att kunna göra snabba pengar. (Anledningen till att Rolex själva inte höjer priserna eller anpassar produktion för att nå ”jämvikt” i tillgång/efterfrågan lär ju vara att de inte bara vill vara exklusiva ur ett ”dyr”-perspektiv, dvs det ska inte räcka med att vara tät för att få en Rolex, utan man ska även köa och/eller ha kontakter.)

I ditt fall låter det ju inte som att du flippat för att tjäna pengar och att du snarast blir ”collateral damage” i tillverkarnas fight mot svart/grå-handel. Inget vidare sätt att få nöjda kunder, men å andra sidan har de ju inte direkt brist på kunder heller och de har ”råd” att bete sig buffligt. o_O
Haha jo det är väl så det är, men känns mest som de passade på för jag skrev inköpsdatum och AD i annonsen antar jag.
En klocka som man använt och sedan valt att sälja efter 1 år, det är hårt.
Du sålde väl Tudorn med förlust dessutom?
Haha ja, ingen av de klockorna köptes i spekulationssyfte eller med avsikt att krängas direkt.. kunde förstått deras agerande om jag plockat ut en pepsi eller Batman och sålt en månad senare med 100% påslag som många gör. Men det var ju knappast fallet här :) när jag köpte gmtn så var dessutom marknadspriset strax under list.

De säger dessutom uttryckligen att köpare som handlat tidigare och har god köphistorik prioriteras... Krons/nymans vill då alltså att jag ska handla mycket klockor men aldrig sälja vidare..
Jag har personligen svårt att se varför jag skulle vilja sitta med en klocka för länge. Jag tycker man tröttnar på det mesta och vill köpa nytt.. det längsta jag ägt samma bil är 2år och det längsta jag bott i samma hus/lägenhet har varit 3-4år.
Va gjorde JM, HSB etc när deras bostäder köptes i spekulation och såldes före inflytt med miljoner i vinst? Ingenting.. ingen av de köparna blev svartlistade heller.
 

Bilagor

  • 0C7349E3-EAE6-4FC4-B056-1486F5D6C2C2.jpeg
    0C7349E3-EAE6-4FC4-B056-1486F5D6C2C2.jpeg
    94.1 KB · Visningar: 24
Senast ändrad:

j0cke9100

Omega
du får se det som en lärogrej...
du tjänade ju lite pengar på att sälja vidare klockan till någon som verkligen ville ha den...


Härligt @Nymans Ur 1851 !!!!
gillar detta nya sättet... nu får ni bara ta och jaga storflipparna med

vad är det jag ska lära mig? Att jag inte kan sälja en klocka efter att ha ägt och använt den ett helt år? Måste jag alltså sitta med samma klocka i 10-20år för att jag ska anses som ”någon som verkligen ville ha den?” Jag var inte medveten att det fanns någon magisk tidsperiod som jag ska äga en klocka över. Har köpt rolex genom andra ADs, begagnat samt andra märken som omega tidigare men jag har aldrig haft någon ambition att jag ska äga en klocka enda tills den blir något slags vintage ur för att bevisa att jag verkligen ville ha den?

Kommer aldrig sätta min fot på nymans/krons igen så det har jag lärt mig iallafall om det var de du menade o_O
 
Senast ändrad:

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
En sak jag inte förstår mig på är att Rolex inte infört digitala certifikat, det är ju ändå 2020...

Istället för att som nu, originalcertifikat i plast byter x antal ägare med ursprungliga ägarens namn på, så uppdaterar man istället ett digitalt certifikat med ”nuvarande ägare” för att kunna tillgodogöra sig garantin och vips får Rolex hela ägarhistoriken på köpet. Blir ju också då lättare att urskilja ”stor-flippare” som enbart spekulerar från alla riktiga entusiaster.

Tänker jag fel? :bored:
 

David71

Rolex
2-Faktor
Om nu Rolex vill minska flippandet så kan ju AD behålla certet som vissa AD i London gör.

12-36 månader beroende på modell kanske är rimligt? Jag skulle gärna köpa vissa eftertraktade modeller även om AD behöll certen några år.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Driver AD sina butiker i välgörenhet och går back på alla klockor eller har dom högst marginaler/omsättning/vinst någonsin?
Vad har dom att göra med om någon säljer en klocka 1år efter köp till vinst/förlust?

Tryck från Rolex att inte sälja till flippare. Sen kan man tycka att ett år är lite väl hårt, dessutom på en 116710LN. Likt Bjerkes agerande faktiskt.
 

F32

Panerai
2-Faktor
Haha jo det är väl så det är, men känns mest som de passade på för jag skrev inköpsdatum och AD i annonsen antar jag.


Haha ja, ingen av de klockorna köptes i spekulationssyfte eller med avsikt att krängas direkt.. kunde förstått deras agerande om jag plockat ut en pepsi eller Batman och sålt en månad senare med 100% påslag som många gör. Men det var ju knappast fallet här :) när jag köpte gmtn så var dessutom marknadspriset strax under list.

De säger dessutom uttryckligen att köpare som handlat tidigare och har god köphistorik prioriteras... Krons/nymans vill då alltså att jag ska handla mycket klockor men aldrig sälja vidare..
Jag har personligen svårt att se varför jag skulle vilja sitta med en klocka för länge. Jag tycker man tröttnar på det mesta och vill köpa nytt.. det längsta jag ägt samma bil är 2år och det längsta jag bott i samma hus/lägenhet har varit 3-4år.
Va gjorde JM, HSB etc när deras bostäder köptes i spekulation och såldes före inflytt med miljoner i vinst? Ingenting.. ingen av de köparna blev svartlistade heller.
Lite OT kanske men de stora byggarna gillade inte spekulationsköparna, vissa köpte flera lägenheter samtidigt och sålde vidare. Jag jobbar på en av de stora och vi tillätt bara ett köp åt gången under en period och hade koll på de största köparna. Nu när marknaden har vänt så står vi nog med öppna armar mot dessa köpare. Kanske det Rolex AD också kommer göra om marknaden vänder även för klockor.
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Jag säger inte rätt att de gråar, men jag kan förstå varför. Dyrt att driva butik, nu när internet är så utbrett. Butiksdöden osv.

Mer sympatier och förståelse.

Tycker inte det minsta synd om folk som bara vill tjäna lite extra pengar och sedan bli påkomna

”Butiksdöden” gäller den även butiker som säljer marknadens mest eftertraktade varumärke. Ett varumärke som strikt förbjuder internetförsäljning av dess produkter?
CDFCB537-CAA8-4A93-A03D-7871D78EB7D8.jpeg
 
Jag tycker det är bra av Nymans/Krons att de försöker ta tag i problemet med folk som köper eftertraktade klockor med avsikt att sälja dem vidare i vinstsyfte.
Huruvida just exemplet som nämns ovan här var helt rätt och riktigt låter jag vara osagt då jag inte känner till eventuella tidigare försäljningar eller om individen var uppskriven på varenda eftertraktad klocka från Rolex, på flera butiker.
Hur som helst så tycker jag att det är bra att de håller lite koll på vem som köper för egen del och vem som köper med avsikt att flippa. Och som sagt. Exemplet ovan kan jag inte säga något om då jag inte vet om individen stod uppskriven på 5 eftertraktade modeller, hos både Nymans och Krons.
Kanske blir det lite lättare för oss som köper med avsikt att behålla och använda.

Mvh
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
Jag har full förståelse med att de gör så mot serieflippare av de hetaste modellerna.
Jag tycker det är bra av Nymans/Krons att de försöker ta tag i problemet med folk som köper eftertraktade klockor med avsikt att sälja dem vidare i vinstsyfte.
Huruvida just exemplet som nämns ovan här var helt rätt och riktigt låter jag vara osagt då jag inte känner till eventuella tidigare försäljningar eller om individen var uppskriven på varenda eftertraktad klocka från Rolex, på flera butiker.
Hur som helst så tycker jag att det är bra att de håller lite koll på vem som köper för egen del och vem som köper med avsikt att flippa. Och som sagt. Exemplet ovan kan jag inte säga något om då jag inte vet om individen stod uppskriven på 5 eftertraktade modeller, hos både Nymans och Krons.
Kanske blir det lite lättare för oss som köper med avsikt att behålla och använda.

Mvh
Håller med till 100%
 

j0cke9100

Omega
Jag tycker det är bra av Nymans/Krons att de försöker ta tag i problemet med folk som köper eftertraktade klockor med avsikt att sälja dem vidare i vinstsyfte.
Huruvida just exemplet som nämns ovan här var helt rätt och riktigt låter jag vara osagt då jag inte känner till eventuella tidigare försäljningar eller om individen var uppskriven på varenda eftertraktad klocka från Rolex, på flera butiker.
Hur som helst så tycker jag att det är bra att de håller lite koll på vem som köper för egen del och vem som köper med avsikt att flippa. Och som sagt. Exemplet ovan kan jag inte säga något om då jag inte vet om individen stod uppskriven på 5 eftertraktade modeller, hos både Nymans och Krons.
Kanske blir det lite lättare för oss som köper med avsikt att behålla och använda.

Mvh

Absolut, men de bör kunna behålla cert 2-3år isåfall om de nu vill säkra det. Och Nej jag stod på sub no date sen ett år tillbaka, även det en modell som inte är den mest eftertraktade. De andra listorna var jag inte välkommen på och min plats på listan för sub no date prioriterades inte heller eftersom jag handlat för lite hos just den ADn. Och sub no date var en klocka jag hade för ambition att behålla längre :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Man kan ju också fråga sig hur köpviljan kommer att vara med de nya priserna. Kommer man att köpa en 116500LN för 140k+ utan att blinka? Eller en Hulk för 100k+ med tanke på rädslan för att bubblan spricker? Var inte så länge sedan dessa modeller låg på de prisnivåerna på gråmarknaden.
 
Absolut, men de bör kunna behålla cert 2-3år isåfall om de nu vill säkra det. Och Nej jag stod på sub no date sen ett år tillbaka, även det en modell som inte är den mest eftertraktade. De andra listorna var jag inte välkommen på och min plats på listan för sub no date prioriterades inte heller eftersom jag handlat för lite hos just den ADn. Och sub no date var en klocka jag hade för ambition att behålla längre :)
Ja det finns säkert sätt att få tag på de största serieflipparna. Och var ska de dra gränsen för vad som räknas som att köpa och sälja för vinning? Det är såklart svårt för en AD att ta ett beslut som detta också. Och det kommer såklart att drabba någon som inte hade eller har för avsikt att flippa för vinst, som du tex. Men jag tror att det blir färre lidande individer om ADn gör tex såhär än om de som verkligen vill ha en klocka ska få betala 160 000 för en gmt eller 250 000 för en Daytona. För att alla som har 100 000 har ställt sig i kö för att tjäna 50 000 bara för att ha satt sitt namn på en sk lista. Jag skulle aldrig betala såna pengar. Likväl vill jag ha klockorna. Men för mig är de värda listpriset och inte mer iom att jag har för avsikt att bruka och behålla dem.

Mvh
 
Det framstår ju som helt overkligt att Nymans skulle skicka mailet ovan när de själva krängt nya sportstål-Rolex för 200 % av listpriset på sin webbshop för begg.
Jar de varit nya då? Eller har någon köpt de och sedan bytt in dem? Isåfall ser jag ingwt problem. Varför akulle inte Nymans följa marknadspriserna när de säljer begagnat?
Bara för att de även är AD och säljer nytt ska de väl inte behöva skänka bort det som andra säljer dyrt?

Mvh
 

Bonumm

Panerai
Undrar vilka säljsidor AD sitter och lusläser? De har ju bra med läsning på blocket i allafall. Krons hade i allafall koll på vart den senaste vitgulds (meteoriten) GMTn hamnade, den såldes ju ganska omgående till LW om jag förstod det rätt. Hade de haft koll på den köparen så kanske jag som var nästa på kö fått den i stället. Det var ju surt för mig. Så för min del för de gärna ha denna ”nya” policy.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag fick mail från Krons/Nymans häromdagen att de inte kommer sälja någon mer rolex till mig för att jag hade annonserat min 116710LN efter drygt 12mån. Samt min Tudor som jag tyvärr aldrig trivdes med storleken på..
Hur vet Nymans att du är du? Alltså du har ju lagt ut klockorna här under ett alias men jag förmodar att du ställt dig i kö hos dem med ditt eget namn och inte samma alias?
 

Maverick

Omega
Jar de varit nya då? Eller har någon köpt de och sedan bytt in dem? Isåfall ser jag ingwt problem. Varför akulle inte Nymans följa marknadspriserna när de säljer begagnat?
Bara för att de även är AD och säljer nytt ska de väl inte behöva skänka bort det som andra säljer dyrt?

Mvh

De har varit nya/så gott som nya ja. Jag kan tycka att det är märkligt att Nyman nu tydligen börjat agera mot kunder som säljer vidare när man själv tillhandahåller en plattform för sådan vidareförsäljning. Om man ogillar försäljning av sportstål över list borde man inte själv ägna sig åt det.
 
De har varit nya/så gott som nya ja. Jag kan tycka att det är märkligt att Nyman nu tydligen börjat agera mot kunder som säljer vidare när man själv tillhandahåller en plattform för sådan vidareförsäljning. Om man ogillar försäljning av sportstål över list borde man inte själv ägna sig åt det.
Det handlar nog inte om att de ogillar försäljningen till priser över list generellt, utan att folk plockar ut en klocka för 100 000 och säljer den kort efter för 60 000 mer. Och att hela affären har skett i syfte att tjäna 60 000 och inte att köpa en efterlängtad klocka.

Och som jag skrev innan, varför ska de på sin begagnatmarknad skänka bort sakerna? Klart att de följer marknadspriserna när de säljer beg?
Inget konstigt tycker jag.
Bra att de försöker nypa åt de som köar på varenda eftertraktad klocka för att sälja med vinst!

Mvh
 
Topp